Systém ukotvení bezpečnostních sedaček ISOFIX byl vyvinut v roce 1997 díky spolupráci společností Volkswagen a Britax, celosvětového výrobce bezpečnostních autosedaček pro děti. Jako standardní vybavení se však začal objevovat později.
Práce na systému ISOFIX vlastně začaly mnohem dříve, ovšem až v roce 1997 začala produkce výrobků kompatibilních s tímto systémem. Samotný systém byl registrován u Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) pod číslem 13216 až v roce 1999.
Později byl systém ještě upraven a jeho druhá část byla registrována v roce 2004. Jedním z prvních vozů, který byl tímto systémem vybaven, byl Volkswagen Golf IV. Během několika málo let se ale systém ISOFIX stal standardní výbavou všech nově vyráběných automobilů.
V čem jsou jeho hlavní výhody? Především v jednoduchosti jeho instalace a pevném spojení s vozem. Ačkoliv jsou bezpečnostní sedačky jištěné pomocí pásu poměrně bezpečné, během mnoha výzkumů se zjistilo, že jen cca 30% rodičů je schopných sedačku pásem správně ukotvit. Tím tak značně snižují bezpečnost svého dítěte, aniž by o tom věděli.
Oproti tomu systém ISOFIX zvládne správně použít přes 90% rodičů hned při prvním pokusu. Celý proces instalace je totiž velice jednoduchý, sedačku stačí pouze zacvaknout do dvou připravených kotvících bodů a zajistit jistícím popruhem či jistící nohou. O správnosti ukotvení sedačky se dokonce můžete ujistit pomocí speciálních ukazatelů. Celá operace je navíc velice rychlá.
Samozřejmě i sedačky ISOFIX mají své nevýhody. Mnoho rodičů od jejich nákupu odrazuje vyšší cena a vyšší váha. Pokud autosedačku používáte ve více vozech, může nastat i problém s nekompatibilitou. Systém má také váhové omezení, kdy sedačka spolu s dítětem nesmí přesáhnout váhu 33 kilogramů.
Co se ale bezpečnosti týče, systém ISOFIX je tím nejlepším způsobem, jak dětem na cestách zajistit bezpečí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?