Osvětlení vozidel podléhá mnoha předpisům. Znáte je všechny?

AutoRoad.cz, 4. května 2017, 09:20 Google+

Všichni už asi máme vžito, že na silnici vyjíždíme s rozsvícenými světly ať je pravé poledne nebo půlnoc. Mnoho řidičů však stále chybuje v používání světel za zhoršené viditelnosti nebo na dálnicích. Pojďme si tedy připomenout základní poučky, které nás učili ještě v autoškole.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Osvětlení vozidel podléhá mnoha předpisům. Znáte je všechny?

Osvětlení vozidel podléhá mnoha předpisům. Znáte je všechny? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Ačkoliv chválu na české zákony neslyšíme příliš často, co se týče pravidel silničního provozu, myslí na většinu zásadních problémů. Kdyby si tak tyto zákony každý znovu přečetl, možná bychom se na silnicích měli opět o něco lépe a bezpečně.

Pojďme si tedy jednotlivé body probrat a zaměřit se na jejich často opomíjené části.

(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení. U tohoto bodu je dobré připomenout, že pro umístění přídavných světel pro denní svícení platí zvláštní předpisy pro jejich instalaci, jinak riskujete pokutu.

img-responsive

Umístění musí být souměrné k podélné střední rovině vozidla s minimální vzdáleností mezi vnitřními okraji svítilny 600 mm a ve výšce v rozmezí od 250 mm do 1500 mm nad vozovkou. | foto: policie.cz

(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.

(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru. V tomto bodě stojí za připomenutí poslední část, týkající se stání u přejezdů. Někteří lidé na to totiž stále zapomínají a mnohdy jim nedojde co se po nich žádá ani po probliknutí dálkovými světly.

(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Mnoho lidí by zřejmě potřebovalo k tomuto bodu ještě obrázek vysvětlující rozdíl mezi mrholením a hustým deštěm, neboť zapínají mlhová světla už při prvních kapkách na čelním skle. Co se zadních mlhovek týče, stále velká část řidičů je zapomíná vypínat, pokud za nimi jede další vozidlo. Zadní mlhovky přitom vyzařují opravdu silné, ostré a pronikavé světlo, které může ostatní řidiče oslňovat a zhoršovat jejich koncentraci na řízení.

(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna. Ačkoliv se to může zdát jako naprosto triviální záležitost, rozdíl mezi čistými a zašpiněnými světlomety je markantní. A nemusí jít o silnou vrstvu bláta, bohatě stačí vůz několik týdnů nemít a člověk se nestačí divit.

Zvláštní předpisy platí i pro soupravy s nadměrným nákladem, nebo pro vozy stojící za zhoršené viditelnosti v obcích nebo na pozemních komunikacích.

(1) Motorové vozidlo nebo jízdní souprava, jejichž rozměry nebo rozměry nákladu přesahují míry stanovené zvláštním právním předpisem, musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla.

(2) Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla, popřípadě musí být osvětleno na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace alespoň jedním bílým neoslňujícím světlem viditelným zpředu i zezadu. To neplatí na parkovišti.

Vytisknout

Diskuze: Osvětlení vozidel podléhá mnoha předpisům. Znáte je všechny?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Přimíchání 10% lihu do benzínu má mít zejména ekologický důvod. Jaká je ale skutečnost?

Proč bude víc lihu v benzínu? Překvapuje, že "míchání" zavedli už za 1.…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud