Jak inteligentní je guma? Vědci bádají nad materiály, které dokáží „uvažovat“. Ideální pneumatika by se měla samostatně přizpůsobit měnícím se podmínkám počasí. Němečtí vývojáři představili pneumatiku, která se umí přizpůsobit počasí a vozovce i během jízdy. Informuje o tom agentura AFP.
„Kaučuk je jediným inteligentním přírodním materiálem“, tvrdí drážďanský profesor Gert Heinrich. Když je stlačen, zesiluje se jeho vnitřní struktura a působí vůči zevním vlivům. „Kvůli tomu se využívá ještě dnes přírodní kaučuk při výrobě pneumatik nákladních vozů.“ Heinrich sahá po dvou gumových koulích. Jedna vyskočí po hodu na zem do výšky, druhá zůstane ležet na zemi jako mokrý pytel. Heinrich změnil vnitřní strukturu gumy, obě koule slouží jako zkušební materiál. Kdykoli se něco pozmění, nutno pozorovat vliv také v jiných oblastech, tvrdí Heinrich, který odpovídá na Leibnitzově institutu v Drážďanech (IPF) za výzkum polymerových materiálů.
"Dnešní výběr pneumatik je vždy kompromisem mezi brzdnými schopnostmi a spotřebou benzínu," řekl šéf výzkumného týmu na Univerzitě aplikovaných věd v Lipsku Detlef Riemer.
Technologie elektronických senzorů, které umí rozlišit povrch silnice a momentální podmínky a podle toho měnit profil pneumatiky, však umožňuje optimalizaci brzdění, spotřeby i hluku. "Řidič již nemusí myslet na výměnu pneumatik, ony myslí také," uvedl Riemer.
Adaptabilní pneumatika se chová stejně dobře na sněhu, štěrku nebo mokré sjezdovce. „Do nájezdní plochy se vloží tvar měnící komponenty, které jsou aktivovány integrovanou řídicí a regulační jednotkou vloženou do obruče“, vysvětluje šéf projektu prof. Detlev Riemer. „A nikoli sám řidič musí myslet na způsob obutí, ale pneumatiky myslí společně s ním.“ Příroda jako Předobraz Kolegům z IPF se podařilo vyvinout nové gumové materiály. Jsou takřka vodivé jako kovy a extrémně teplotně stálé. Je to možné přidáním uhlíkových nanotrubic. Někdy se výzkumníci inspirují triky přírody. Proč se chvostokostci žijíci v zemi nikdy neušpiní, zvažovali vědci v diskusích o povrchové struktuře kůže. „Všechny možnosti, kterými disponuje tělo ke své regeneraci, by měly být vyčerpány,“ míní vědecká ředitelka prof. Brigitte Voit. K běžnému užití má prototyp ještě daleko – výzkum stále pokračuje především v oblasti materiálů použitelných pro pohyblivé části pneumatiky. "Již jsme si to ale patentovali, pro strýčka příhodu," dodal Riemer.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?