Jak inteligentní je guma? Vědci bádají nad materiály, které dokáží „uvažovat“. Ideální pneumatika by se měla samostatně přizpůsobit měnícím se podmínkám počasí. Němečtí vývojáři představili pneumatiku, která se umí přizpůsobit počasí a vozovce i během jízdy. Informuje o tom agentura AFP.
„Kaučuk je jediným inteligentním přírodním materiálem“, tvrdí drážďanský profesor Gert Heinrich. Když je stlačen, zesiluje se jeho vnitřní struktura a působí vůči zevním vlivům. „Kvůli tomu se využívá ještě dnes přírodní kaučuk při výrobě pneumatik nákladních vozů.“ Heinrich sahá po dvou gumových koulích. Jedna vyskočí po hodu na zem do výšky, druhá zůstane ležet na zemi jako mokrý pytel. Heinrich změnil vnitřní strukturu gumy, obě koule slouží jako zkušební materiál. Kdykoli se něco pozmění, nutno pozorovat vliv také v jiných oblastech, tvrdí Heinrich, který odpovídá na Leibnitzově institutu v Drážďanech (IPF) za výzkum polymerových materiálů.
"Dnešní výběr pneumatik je vždy kompromisem mezi brzdnými schopnostmi a spotřebou benzínu," řekl šéf výzkumného týmu na Univerzitě aplikovaných věd v Lipsku Detlef Riemer.
Technologie elektronických senzorů, které umí rozlišit povrch silnice a momentální podmínky a podle toho měnit profil pneumatiky, však umožňuje optimalizaci brzdění, spotřeby i hluku. "Řidič již nemusí myslet na výměnu pneumatik, ony myslí také," uvedl Riemer.
Adaptabilní pneumatika se chová stejně dobře na sněhu, štěrku nebo mokré sjezdovce. „Do nájezdní plochy se vloží tvar měnící komponenty, které jsou aktivovány integrovanou řídicí a regulační jednotkou vloženou do obruče“, vysvětluje šéf projektu prof. Detlev Riemer. „A nikoli sám řidič musí myslet na způsob obutí, ale pneumatiky myslí společně s ním.“ Příroda jako Předobraz Kolegům z IPF se podařilo vyvinout nové gumové materiály. Jsou takřka vodivé jako kovy a extrémně teplotně stálé. Je to možné přidáním uhlíkových nanotrubic. Někdy se výzkumníci inspirují triky přírody. Proč se chvostokostci žijíci v zemi nikdy neušpiní, zvažovali vědci v diskusích o povrchové struktuře kůže. „Všechny možnosti, kterými disponuje tělo ke své regeneraci, by měly být vyčerpány,“ míní vědecká ředitelka prof. Brigitte Voit. K běžnému užití má prototyp ještě daleko – výzkum stále pokračuje především v oblasti materiálů použitelných pro pohyblivé části pneumatiky. "Již jsme si to ale patentovali, pro strýčka příhodu," dodal Riemer.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?