Jak inteligentní je guma? Vědci bádají nad materiály, které dokáží „uvažovat“. Ideální pneumatika by se měla samostatně přizpůsobit měnícím se podmínkám počasí. Němečtí vývojáři představili pneumatiku, která se umí přizpůsobit počasí a vozovce i během jízdy. Informuje o tom agentura AFP.
„Kaučuk je jediným inteligentním přírodním materiálem“, tvrdí drážďanský profesor Gert Heinrich. Když je stlačen, zesiluje se jeho vnitřní struktura a působí vůči zevním vlivům. „Kvůli tomu se využívá ještě dnes přírodní kaučuk při výrobě pneumatik nákladních vozů.“ Heinrich sahá po dvou gumových koulích. Jedna vyskočí po hodu na zem do výšky, druhá zůstane ležet na zemi jako mokrý pytel. Heinrich změnil vnitřní strukturu gumy, obě koule slouží jako zkušební materiál. Kdykoli se něco pozmění, nutno pozorovat vliv také v jiných oblastech, tvrdí Heinrich, který odpovídá na Leibnitzově institutu v Drážďanech (IPF) za výzkum polymerových materiálů.
"Dnešní výběr pneumatik je vždy kompromisem mezi brzdnými schopnostmi a spotřebou benzínu," řekl šéf výzkumného týmu na Univerzitě aplikovaných věd v Lipsku Detlef Riemer.
Technologie elektronických senzorů, které umí rozlišit povrch silnice a momentální podmínky a podle toho měnit profil pneumatiky, však umožňuje optimalizaci brzdění, spotřeby i hluku. "Řidič již nemusí myslet na výměnu pneumatik, ony myslí také," uvedl Riemer.
Adaptabilní pneumatika se chová stejně dobře na sněhu, štěrku nebo mokré sjezdovce. „Do nájezdní plochy se vloží tvar měnící komponenty, které jsou aktivovány integrovanou řídicí a regulační jednotkou vloženou do obruče“, vysvětluje šéf projektu prof. Detlev Riemer. „A nikoli sám řidič musí myslet na způsob obutí, ale pneumatiky myslí společně s ním.“ Příroda jako Předobraz Kolegům z IPF se podařilo vyvinout nové gumové materiály. Jsou takřka vodivé jako kovy a extrémně teplotně stálé. Je to možné přidáním uhlíkových nanotrubic. Někdy se výzkumníci inspirují triky přírody. Proč se chvostokostci žijíci v zemi nikdy neušpiní, zvažovali vědci v diskusích o povrchové struktuře kůže. „Všechny možnosti, kterými disponuje tělo ke své regeneraci, by měly být vyčerpány,“ míní vědecká ředitelka prof. Brigitte Voit. K běžnému užití má prototyp ještě daleko – výzkum stále pokračuje především v oblasti materiálů použitelných pro pohyblivé části pneumatiky. "Již jsme si to ale patentovali, pro strýčka příhodu," dodal Riemer.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.