Jak inteligentní je guma? Vědci bádají nad materiály, které dokáží „uvažovat“. Ideální pneumatika by se měla samostatně přizpůsobit měnícím se podmínkám počasí. Němečtí vývojáři představili pneumatiku, která se umí přizpůsobit počasí a vozovce i během jízdy. Informuje o tom agentura AFP.
„Kaučuk je jediným inteligentním přírodním materiálem“, tvrdí drážďanský profesor Gert Heinrich. Když je stlačen, zesiluje se jeho vnitřní struktura a působí vůči zevním vlivům. „Kvůli tomu se využívá ještě dnes přírodní kaučuk při výrobě pneumatik nákladních vozů.“ Heinrich sahá po dvou gumových koulích. Jedna vyskočí po hodu na zem do výšky, druhá zůstane ležet na zemi jako mokrý pytel. Heinrich změnil vnitřní strukturu gumy, obě koule slouží jako zkušební materiál. Kdykoli se něco pozmění, nutno pozorovat vliv také v jiných oblastech, tvrdí Heinrich, který odpovídá na Leibnitzově institutu v Drážďanech (IPF) za výzkum polymerových materiálů.
"Dnešní výběr pneumatik je vždy kompromisem mezi brzdnými schopnostmi a spotřebou benzínu," řekl šéf výzkumného týmu na Univerzitě aplikovaných věd v Lipsku Detlef Riemer.
Technologie elektronických senzorů, které umí rozlišit povrch silnice a momentální podmínky a podle toho měnit profil pneumatiky, však umožňuje optimalizaci brzdění, spotřeby i hluku. "Řidič již nemusí myslet na výměnu pneumatik, ony myslí také," uvedl Riemer.
Adaptabilní pneumatika se chová stejně dobře na sněhu, štěrku nebo mokré sjezdovce. „Do nájezdní plochy se vloží tvar měnící komponenty, které jsou aktivovány integrovanou řídicí a regulační jednotkou vloženou do obruče“, vysvětluje šéf projektu prof. Detlev Riemer. „A nikoli sám řidič musí myslet na způsob obutí, ale pneumatiky myslí společně s ním.“ Příroda jako Předobraz Kolegům z IPF se podařilo vyvinout nové gumové materiály. Jsou takřka vodivé jako kovy a extrémně teplotně stálé. Je to možné přidáním uhlíkových nanotrubic. Někdy se výzkumníci inspirují triky přírody. Proč se chvostokostci žijíci v zemi nikdy neušpiní, zvažovali vědci v diskusích o povrchové struktuře kůže. „Všechny možnosti, kterými disponuje tělo ke své regeneraci, by měly být vyčerpány,“ míní vědecká ředitelka prof. Brigitte Voit. K běžnému užití má prototyp ještě daleko – výzkum stále pokračuje především v oblasti materiálů použitelných pro pohyblivé části pneumatiky. "Již jsme si to ale patentovali, pro strýčka příhodu," dodal Riemer.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.