Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

ilustrační fotografie
ilustrační fotografie, foto: ÚAMK
AutoRoad.cz 20. března 2017 12:40
Sdílej:

Asi to nikoho nepřekvapí, že starší vozy nejsou pro posádku tak bezpečné jako ty novější. Moderní asistenční systémy, nové materiály, nová struktura vozu a její karoserie. Jde o celou řadu plusů, které nové vozy mohou nabídnout. A starší?

Jak vyplývá z analýzy, kterou pro ÚAMK zpracoval nezávislý analytik Ing. Antonín Šípek, absolutní počty havárií jsou v jednotlivých „věkových kategoriích“ vozidel přibližně stejné. Ve věku stáří aut: do 5 let, 5 - 10 let, 10 - 15 let a nad 15 let je to přibližně čtvrtina (mezi 22 až 28 % nehod připadajících na každou skupinu v roce 2016). Nicméně mírně vyšší je počet nehod (z vloni v ČR policií registrovaných 51 585 událostí) u aut do 10 let věku – 51,10 %.

Zcela jiná je situace v počtu usmrcených osob, pokud budeme analyzovat, jakého věku byl daný automobil. "Ve vozidlech starších 10 let zahynulo na českých silnicích v roce 2016 celkem 220 osob, tedy bezmála 60 % z 368 celkem usmrcených. Ještě markantnější je porovnání dvou krajních staří vozidel. V těch starších 15 let zahynulo 39,4 % osob, v nových (pětiletých a méně) jen 17,12 %. Tedy méně než polovina", hodnotí výsledky analýzy prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Jak uvádí Ing. Antonín Šípek: „Absolutní čísla za rok 2016 potvrdila trend postupného snižování počtu usmrcených osob (i při mírném nárůstu počtu nehod), ale současně ukazují na přetrvávající a poměrně značnou diferencí mezi tragickými následky nehod u starších osobních automobilů (ve věku nad 10 let) a u novějších vozidel (ve stáří do 10 let). Tento rozdíl logicky vyplývá z vyšší pasivní a aktivní bezpečnosti novějších vozidel, což dokládají i teoretické práce v této oblasti.“

Zásadně nižší bezpečnost vozidel starších než 10 dokládá i počet usmrcených na 1000 nehod. Tato hodnota dosahuje 8,72, naopak u aut mladších deseti let je to 5,61.

Vše je ještě více jednoznačné, pokud vezmeme v potaz průměrný roční proběh v km starších a mladších vozidel. Z celkového počtu najetých kilometrů během roku připadá na ty starší jen 40 %. Přitom při přepočtu na ujetou vzdálenost se v roce 2016 podílely osobní automobily ve věku nad 10 let na zhruba 59 % nehod a téměř ze 70 % na počtu osob usmrcených při nehodách osobních automobilů.

Témata:
Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.