Čísla u těžkých havárií nelžou! Ukázala námi často opomíjenou skutečnost

ilustrační fotografie
ilustrační fotografie, foto: ÚAMK
AutoRoad.cz 20. března 2017 12:40
Sdílej:

Asi to nikoho nepřekvapí, že starší vozy nejsou pro posádku tak bezpečné jako ty novější. Moderní asistenční systémy, nové materiály, nová struktura vozu a její karoserie. Jde o celou řadu plusů, které nové vozy mohou nabídnout. A starší?

Jak vyplývá z analýzy, kterou pro ÚAMK zpracoval nezávislý analytik Ing. Antonín Šípek, absolutní počty havárií jsou v jednotlivých „věkových kategoriích“ vozidel přibližně stejné. Ve věku stáří aut: do 5 let, 5 - 10 let, 10 - 15 let a nad 15 let je to přibližně čtvrtina (mezi 22 až 28 % nehod připadajících na každou skupinu v roce 2016). Nicméně mírně vyšší je počet nehod (z vloni v ČR policií registrovaných 51 585 událostí) u aut do 10 let věku – 51,10 %.

Zcela jiná je situace v počtu usmrcených osob, pokud budeme analyzovat, jakého věku byl daný automobil. "Ve vozidlech starších 10 let zahynulo na českých silnicích v roce 2016 celkem 220 osob, tedy bezmála 60 % z 368 celkem usmrcených. Ještě markantnější je porovnání dvou krajních staří vozidel. V těch starších 15 let zahynulo 39,4 % osob, v nových (pětiletých a méně) jen 17,12 %. Tedy méně než polovina", hodnotí výsledky analýzy prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Jak uvádí Ing. Antonín Šípek: „Absolutní čísla za rok 2016 potvrdila trend postupného snižování počtu usmrcených osob (i při mírném nárůstu počtu nehod), ale současně ukazují na přetrvávající a poměrně značnou diferencí mezi tragickými následky nehod u starších osobních automobilů (ve věku nad 10 let) a u novějších vozidel (ve stáří do 10 let). Tento rozdíl logicky vyplývá z vyšší pasivní a aktivní bezpečnosti novějších vozidel, což dokládají i teoretické práce v této oblasti.“

Zásadně nižší bezpečnost vozidel starších než 10 dokládá i počet usmrcených na 1000 nehod. Tato hodnota dosahuje 8,72, naopak u aut mladších deseti let je to 5,61.

Vše je ještě více jednoznačné, pokud vezmeme v potaz průměrný roční proběh v km starších a mladších vozidel. Z celkového počtu najetých kilometrů během roku připadá na ty starší jen 40 %. Přitom při přepočtu na ujetou vzdálenost se v roce 2016 podílely osobní automobily ve věku nad 10 let na zhruba 59 % nehod a téměř ze 70 % na počtu osob usmrcených při nehodách osobních automobilů.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.