Už jsme si zvykli, že auta rozumějí tomu, co říkáme. V budoucnu by ale mohla poznat i to, jak se cítíme – aniž bychom museli říct jediné slovo.
Očekává se, že v roce 2022 bude téměř 90 procent všech nových aut vybaveno technologií pro identifikaci řeči. Dalším krokem by mohlo být rozpoznávání výrazu tváře a kolísání hlasu.Pokročilé systémy by se díky rozpoznávání hlasu s umělou inteligencí mohly naučit, jaké písničky nám pouštět, když jsme ve stresu, nebo ve kterých situacích máme ze všeho nejraději ticho. Náladě řidiče by se přizpůsobilo rovněž vnitřní osvětlení.
„Jsme na dobré cestě vyvinout empatický vůz, který vás dokáže povzbudit nebo vám poradit, připomene narozeniny a pomůže vám udržet pozornost na dlouhé cestě,“ řekla Fatima Vital, vrchní ředitelka automobilového marketingu ze společnosti Nuance Communications, která pomáhala Fordu s vývojem komunikačního a zábavního systému SYNC.
Filmoví fanoušci si možná vybaví Samanthu, kterou ve snímku „Ona“ ztvárnila Scarlett Johansson. Jako virtuální asistentka uměla vytušit každé přání i náladu Theodora Twomblyho čistě na základě jeho hlasu. Brzy by něco podobného mohly umět i automobily.
Systém Ford SYNC 3 již od poloviny tohoto roku umožní řidičům využívat virtuální asistentku Alexu od Amazonu. Podporuje 23 jazyků a rozumí i mnoha místním nářečím.
„Hlasové pokyny jako ‚mám hlad‘ nebo ‚potřebuji kávu‘ již posunuly SYNC 3 do roviny osobního asistenta,“ řekla Mareike Sauer z vývoje hlasového ovládání ve Ford of Europe. „V budoucnu budou řidiči moci hovořit nejen vlastní řečí a přízvukem, ale také volit svoje vlastní slova.“
Ford se aktuálně podílí na společném výzkumném projektu s univerzitou RWTH z německých Cách. Cílem projektu je zlepšit rozpoznávání řeči a potlačit negativní vliv okolních ruchů. Podle firmy Nuance se do dvou let dočkáme od systémů hlasového ovládání dotazů jako „Chtěli byste své matce objednat květiny ke Dni matek?“ nebo „Mám vybrat méně ucpanou, ale pomalejší cestu domů?“ popřípadě dokonce „Dochází vám oblíbená čokoláda a nejbližší obchod ji má na skladě. Nechcete se tam cestou zastavit?“
V dohledné budoucnosti bude také možné přijmout hovor pokývnutím hlavou, upravit hlasitost ovládáním pootočením rukou ve vzduchu nebo nastavit cíl do navigace rychlým pohledem do mapy.
Příští týden představí Ford na akci Mobile World Congress v Barceloně své nejnovější vize a technologie v oblastech mobility a konektivity.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.