Co stihnete za 60 sekund? Až dvacetkrát mrknout, až osmnáctkrát se nadechnout a vydechnout nebo až dvakrát polknout. Není to ovšem nic proti tomu, co za jednu jedinou minutu dokáží moderní hypersporty v čele s Bugatti Chiron.
Když loni v Ženevě Bugatti odhalilo nástupce Veyronu, byla to velká sláva. Chiron nadchl odbornou i laickou veřejnost nejen svým designem, ale i výkony. Vždyť uprostřed má uložený osmilitrový šestnáctiválec se čtveřicí turbodmychadel o výkonu 1103 kW (1500 k) s točivým momentem 1600 Nm. Ty pak na všechna čtyři kola přenáší sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Na 100 km/h v této kombinaci Chiron zrychluje za 2,5 sekundy, 200 km/h pokoří za 6,5 sekundy a 300 km/h za 13,6 sekundy. Maximální rychlost je 420 km/h, v běžném cestovním režimu je ale omezena na 380 km/h. Nedílnou součástí vozu je i špičková aerodynamika, natáčení všech kol, karbonový monokok nebo volba z několika jízdních režimů.
Za to všechno si Bugatti účtuje něco kolem 2,4 milionů euro (cca 64,85 milionů korun), i tak je ale o vůz obrovský zájem a je otázkou, jestli vůbec francouzská automobilka dokáže uspokojit všechny movité zájemce. Další by přitom mohli přibýt po zveřejnění velice zajímavého faktu. Jak asi tušíte, týká se toho, co Chiron dokáže pod 60 sekund (paralela se slavným filmem je čistě náhodná). Podle Dana Prossera z magazínu Evo, který povečeřel se šéfem Bentley a Bugatti Wolfgangem Dürheimerem, totiž Chrion dokáže pod jednu minutu zrychlit z klidu na 402 km/h (250 mil za hodinu) a zase zpomalit na nulu! Tedy udělat test 0 - 400 - 0 km/h.
Had dinner with Bentley and Bugatti boss Wolfgang Durheimer on Monday. He told me the Chiron does 0-250mph-0 in sub 60 seconds.
— Dan Prosser (@TheDanProsser) 15. února 2017
O něj se přitom ještě žádná jiná automobilka nepokusila. Nejblíže mu byl Koenigsegg, který s modelem One:1 dokázal zrychlit z klidu na 300 km/h a zase zpomalit na nulu za 17,95 sekundy. Ona decelerace z 300 km/h do klidu mu zabrala pouhých 6 sekund! Hranice 400 km/h je ale v automobilovém světě o pořádný kus jiné než 300 km/h, i proto prohlášení vypadá až neskutečně. Na druhou stranu, pokud by tento test Bugatti neprovedlo, nedávalo by chlubení se jeho šéfa před známým novinářem vůbec žádný smysl. Je tedy klidně možné, že již brzy spatří světlo světa záběry z rekordní jízdy. Do té doby nám nezbývá, než jen nevěřícně na tuto hodnotu zírat a uznat, že Bugatti má opět technicky nejdokonalejší auto planety.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.