Až 98 procent řidičů vůbec netuší, co signalizují kontrolky na přístrojové desce. Palubní desky moderních vozů jsou totiž prošpikované nejrůznějšími světelnými symboly, některé jich mají více než 40, tak ani není divu, že jsou z nich řidiči zmatení. Říká to studie britské společnosti Britannia Rescue.
Studie, které se zúčastnilo 2018 britských řidičů, došla k šokujícímu závěru: až 98 procent z nich nerozezná ani základní varovné nebo informační kontrolky.
Řidiči se měli v testu orientovat mezi 16 nejčastějšími piktogramy. Byly mezi nimi například symbol klaksonu, varování poruchy promazání motoru, výstražného světla ABS, symboly světel a výstrahy na nedostatek paliva. Velké problémy dělaly testovaným signalizace podhuštěných pneumatik. Až 71 procent tento symbol vůbec nepoznalo a 31 procent neznalo symbol oznamující poruchu airbagu.
Téměř polovina zkoumaných řidičů přiznala, že když se jim na přístrojové desce rozsvítí varovné světlo, nejenže nevědí, co znamená, ale jedou v klidu dál. Někteří z nich se rozhodli pro návštěvu autoservisu až po dvou týdnech.
Platí, že červené kontrolky značí velké nebezpečí a řidič by měl co nejdříve zastavit. Žluté nebo oranžové mají výstražnou funkci a modré se zelenými jsou informačního charakteru. Například oznámí aktivaci tempomatu nebo světel.
Na vině však nejsou jenom řidiči. Problémem je totiž i množství a nejednotnost symbolů, které často „ohlašují" tu stejnou informaci. Na palubních deskách 15 nejprodávanějších aut ve Velké Británii napočítali experti Britannia Rescue 99 různých piktogramů a kontrolek, přičemž jenom 12 z nich bylo shodných s těmi ve všech ostatních vozech.
A co se týká množství, tak například v Mercedes-Benz třídy A má celkem 41 kontrolek a ve Škodě Octavia jich je 31. Lépe jsou na tom BMW řady 3 nebo Nissan Micra s pouhými 21 kontrolkami.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.