Až 98 procent řidičů vůbec netuší, co signalizují kontrolky na přístrojové desce. Palubní desky moderních vozů jsou totiž prošpikované nejrůznějšími světelnými symboly, některé jich mají více než 40, tak ani není divu, že jsou z nich řidiči zmatení. Říká to studie britské společnosti Britannia Rescue.
Studie, které se zúčastnilo 2018 britských řidičů, došla k šokujícímu závěru: až 98 procent z nich nerozezná ani základní varovné nebo informační kontrolky.
Řidiči se měli v testu orientovat mezi 16 nejčastějšími piktogramy. Byly mezi nimi například symbol klaksonu, varování poruchy promazání motoru, výstražného světla ABS, symboly světel a výstrahy na nedostatek paliva. Velké problémy dělaly testovaným signalizace podhuštěných pneumatik. Až 71 procent tento symbol vůbec nepoznalo a 31 procent neznalo symbol oznamující poruchu airbagu.
Téměř polovina zkoumaných řidičů přiznala, že když se jim na přístrojové desce rozsvítí varovné světlo, nejenže nevědí, co znamená, ale jedou v klidu dál. Někteří z nich se rozhodli pro návštěvu autoservisu až po dvou týdnech.
Platí, že červené kontrolky značí velké nebezpečí a řidič by měl co nejdříve zastavit. Žluté nebo oranžové mají výstražnou funkci a modré se zelenými jsou informačního charakteru. Například oznámí aktivaci tempomatu nebo světel.
Na vině však nejsou jenom řidiči. Problémem je totiž i množství a nejednotnost symbolů, které často „ohlašují" tu stejnou informaci. Na palubních deskách 15 nejprodávanějších aut ve Velké Británii napočítali experti Britannia Rescue 99 různých piktogramů a kontrolek, přičemž jenom 12 z nich bylo shodných s těmi ve všech ostatních vozech.
A co se týká množství, tak například v Mercedes-Benz třídy A má celkem 41 kontrolek a ve Škodě Octavia jich je 31. Lépe jsou na tom BMW řady 3 nebo Nissan Micra s pouhými 21 kontrolkami.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?