Až 98 procent řidičů vůbec netuší, co signalizují kontrolky na přístrojové desce. Palubní desky moderních vozů jsou totiž prošpikované nejrůznějšími světelnými symboly, některé jich mají více než 40, tak ani není divu, že jsou z nich řidiči zmatení. Říká to studie britské společnosti Britannia Rescue.
Studie, které se zúčastnilo 2018 britských řidičů, došla k šokujícímu závěru: až 98 procent z nich nerozezná ani základní varovné nebo informační kontrolky.
Řidiči se měli v testu orientovat mezi 16 nejčastějšími piktogramy. Byly mezi nimi například symbol klaksonu, varování poruchy promazání motoru, výstražného světla ABS, symboly světel a výstrahy na nedostatek paliva. Velké problémy dělaly testovaným signalizace podhuštěných pneumatik. Až 71 procent tento symbol vůbec nepoznalo a 31 procent neznalo symbol oznamující poruchu airbagu.
Téměř polovina zkoumaných řidičů přiznala, že když se jim na přístrojové desce rozsvítí varovné světlo, nejenže nevědí, co znamená, ale jedou v klidu dál. Někteří z nich se rozhodli pro návštěvu autoservisu až po dvou týdnech.
Platí, že červené kontrolky značí velké nebezpečí a řidič by měl co nejdříve zastavit. Žluté nebo oranžové mají výstražnou funkci a modré se zelenými jsou informačního charakteru. Například oznámí aktivaci tempomatu nebo světel.
Na vině však nejsou jenom řidiči. Problémem je totiž i množství a nejednotnost symbolů, které často „ohlašují" tu stejnou informaci. Na palubních deskách 15 nejprodávanějších aut ve Velké Británii napočítali experti Britannia Rescue 99 různých piktogramů a kontrolek, přičemž jenom 12 z nich bylo shodných s těmi ve všech ostatních vozech.
A co se týká množství, tak například v Mercedes-Benz třídy A má celkem 41 kontrolek a ve Škodě Octavia jich je 31. Lépe jsou na tom BMW řady 3 nebo Nissan Micra s pouhými 21 kontrolkami.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?