Jak trvale vyčistit zažloutlá a matná světla? Je to překvapivě jednoduché a levné

Jak rychle a levně vyčistit zašlá přední světla.
Jak rychle a levně vyčistit zašlá přední světla., foto: youtube.com
ar6 3. února 2017 14:15
Sdílej:

Matné nebo zažloutlé kryty předních světlometů známe asi všichni. Někteří jejich úpravu příliš neřeší, jiní se snaží přijít na co možná nejefektivnější způsob, jak jim vrátit zašlou slávu. Drtivá většina metod je přitom přechodná, my si však dnes ukážeme, že jde kryty opravit i permanentně.

Jedlá soda, zubní pasta nebo ocet. Jen několik ze zaručených tipů, jak vrátit předním světlometům zašlou slávu. Všechny však mají společného jmenovatele – jejich účinek je dočasný. Doslova za pár korun lze přitom světla oživit permanentně. Potřebovat k tomu budete smirkový papír, rozprašovač s vodou, alkohol na umytí před závěrečným krokem, kterým je ochranný sprej na udržení čistých plastových ploch, zabraňující zažloutnutí a chránící před UV zářením. Na ochranu karosérie vozu se pak hodí lepící páska, nůžky a nějaký igelit nebo třeba pytlík do odpadkového koše. Tyto věci ale budete potřebovat pouze v případě, že světlo budete ošetřovat přímo na vozidle a nebudete jej odmontovávat mimo vůz. Hodit se mohou také papírové utěrky, případně nějaký hadr na otření. Vedle vlastních rukou už nic víc potřebovat nebudete.

Celý proces navrácení původního lesku je jednoduchý a rychlý. Prvním krokem je použití smirkového papíru, typ P400, s nímž budete dělat kruhové pohyby. Aby se během práce s ním nepoškodil lak kolem světlometu, je dobré jej oblepit lepící páskou. Následně je potřeba postříkat světlo vodou a to stejné se šmirgl papírem. Tekutinou nešetřete a i během používání papíru (nesmíte na něj tlačit) na světlo neustále rozprašujte vodu. Důvodem je fakt, že při smirkování se uvolňují částečky zoxidovaného zažloutlého plastu, které tak stečou dolů na vozovku. Na závěr ještě celý světlomet očistěte horizontálními pohyby smirkovým papírem. Opět nešetřete vodou. Po dokončení nebude plastový kryt zažloutlý a drobné škrábance budou v horizontálním směru, což následně usnadní ošetřování s ochranným sprejem.

Po práci s typem P400 následuje použití typu P600, který o něco jemnější. S ním je tedy možné pracovat trochu drsněji, jinak je ale postup stejný. Navlhčit papír i světlo, pak následují kruhové a po nich i horizontální pochyby. Opět uvidíte stékající částečky plastu. Po dokončení práce s P600 světlo důkladně očistěte vodou a otřete. Posledním krokem je použití velmi jemného smirkového papíru P2000 s nímž je proces stejný jako před tím. Světlo i papír navlhčíte, nejprve dělejte krouživé a následně horizontální pohyby. Po použití všech tří typů smirkového papíru je světlo daleko méně zažloutlé, stále ale lehce matné a pokryté drobnými škrábanci. Před použitím ochranného spreje je potřeba plastový kryt očistit alkoholem, jenž odstraní nežádoucí nečistoty a mastnotu.

Než použijete sprej, zakryjte igelitem nebo pytlíkem přední část karosérie, aby nedošlo k jejímu poškození. Sprej, jenž vytvoří ochrannou vrstvu na plastovém krytu, následně nanášejte půlkruhovými pohyby a klidně v několika vrstvách, abyste dosáhli požadovaného efektu. Mezi jednotlivými vrstvami ale vždy dodržujte zhruba pětiminutový rozestup. Celkem nanášejte zhruba tři vrstvy, nezapomínejte na záhyby. Aby byl výsledek co možná nejlepší, tedy světlo co nejvíce čiré, po poslední aplikaci nechejte minimálně několik hodin sprej pořádně působit a zaschnout. Pokud se následně budete chtít zbavit nežádoucích částeček, které sprej zanechal, použijte ještě jednou smirkovaní papír P2000 nebo P3000 tak, jak je popsáno výše. Nutný krok to ale není. Na úplný závěr, při použití i nepoužití papíru P3000, pak světlo navoskujte za použití hadříku z mikrovlákna a karnaubského vosku. Jakmile začne působit, pouze ho ze světla otřete a je hotovo. Světlo je po podobné údržbě mnohem čistější a je rovněž chráněno před UV zářením i dalším zažloutnutím a zmatněním.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.