Matné nebo zažloutlé kryty předních světlometů známe asi všichni. Někteří jejich úpravu příliš neřeší, jiní se snaží přijít na co možná nejefektivnější způsob, jak jim vrátit zašlou slávu. Drtivá většina metod je přitom přechodná, my si však dnes ukážeme, že jde kryty opravit i permanentně.
Jedlá soda, zubní pasta nebo ocet. Jen několik ze zaručených tipů, jak vrátit předním světlometům zašlou slávu. Všechny však mají společného jmenovatele – jejich účinek je dočasný. Doslova za pár korun lze přitom světla oživit permanentně. Potřebovat k tomu budete smirkový papír, rozprašovač s vodou, alkohol na umytí před závěrečným krokem, kterým je ochranný sprej na udržení čistých plastových ploch, zabraňující zažloutnutí a chránící před UV zářením. Na ochranu karosérie vozu se pak hodí lepící páska, nůžky a nějaký igelit nebo třeba pytlík do odpadkového koše. Tyto věci ale budete potřebovat pouze v případě, že světlo budete ošetřovat přímo na vozidle a nebudete jej odmontovávat mimo vůz. Hodit se mohou také papírové utěrky, případně nějaký hadr na otření. Vedle vlastních rukou už nic víc potřebovat nebudete.
Celý proces navrácení původního lesku je jednoduchý a rychlý. Prvním krokem je použití smirkového papíru, typ P400, s nímž budete dělat kruhové pohyby. Aby se během práce s ním nepoškodil lak kolem světlometu, je dobré jej oblepit lepící páskou. Následně je potřeba postříkat světlo vodou a to stejné se šmirgl papírem. Tekutinou nešetřete a i během používání papíru (nesmíte na něj tlačit) na světlo neustále rozprašujte vodu. Důvodem je fakt, že při smirkování se uvolňují částečky zoxidovaného zažloutlého plastu, které tak stečou dolů na vozovku. Na závěr ještě celý světlomet očistěte horizontálními pohyby smirkovým papírem. Opět nešetřete vodou. Po dokončení nebude plastový kryt zažloutlý a drobné škrábance budou v horizontálním směru, což následně usnadní ošetřování s ochranným sprejem.
Po práci s typem P400 následuje použití typu P600, který o něco jemnější. S ním je tedy možné pracovat trochu drsněji, jinak je ale postup stejný. Navlhčit papír i světlo, pak následují kruhové a po nich i horizontální pochyby. Opět uvidíte stékající částečky plastu. Po dokončení práce s P600 světlo důkladně očistěte vodou a otřete. Posledním krokem je použití velmi jemného smirkového papíru P2000 s nímž je proces stejný jako před tím. Světlo i papír navlhčíte, nejprve dělejte krouživé a následně horizontální pohyby. Po použití všech tří typů smirkového papíru je světlo daleko méně zažloutlé, stále ale lehce matné a pokryté drobnými škrábanci. Před použitím ochranného spreje je potřeba plastový kryt očistit alkoholem, jenž odstraní nežádoucí nečistoty a mastnotu.
Než použijete sprej, zakryjte igelitem nebo pytlíkem přední část karosérie, aby nedošlo k jejímu poškození. Sprej, jenž vytvoří ochrannou vrstvu na plastovém krytu, následně nanášejte půlkruhovými pohyby a klidně v několika vrstvách, abyste dosáhli požadovaného efektu. Mezi jednotlivými vrstvami ale vždy dodržujte zhruba pětiminutový rozestup. Celkem nanášejte zhruba tři vrstvy, nezapomínejte na záhyby. Aby byl výsledek co možná nejlepší, tedy světlo co nejvíce čiré, po poslední aplikaci nechejte minimálně několik hodin sprej pořádně působit a zaschnout. Pokud se následně budete chtít zbavit nežádoucích částeček, které sprej zanechal, použijte ještě jednou smirkovaní papír P2000 nebo P3000 tak, jak je popsáno výše. Nutný krok to ale není. Na úplný závěr, při použití i nepoužití papíru P3000, pak světlo navoskujte za použití hadříku z mikrovlákna a karnaubského vosku. Jakmile začne působit, pouze ho ze světla otřete a je hotovo. Světlo je po podobné údržbě mnohem čistější a je rovněž chráněno před UV zářením i dalším zažloutnutím a zmatněním.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?