Matné nebo zažloutlé kryty předních světlometů známe asi všichni. Někteří jejich úpravu příliš neřeší, jiní se snaží přijít na co možná nejefektivnější způsob, jak jim vrátit zašlou slávu. Drtivá většina metod je přitom přechodná, my si však dnes ukážeme, že jde kryty opravit i permanentně.
Jedlá soda, zubní pasta nebo ocet. Jen několik ze zaručených tipů, jak vrátit předním světlometům zašlou slávu. Všechny však mají společného jmenovatele – jejich účinek je dočasný. Doslova za pár korun lze přitom světla oživit permanentně. Potřebovat k tomu budete smirkový papír, rozprašovač s vodou, alkohol na umytí před závěrečným krokem, kterým je ochranný sprej na udržení čistých plastových ploch, zabraňující zažloutnutí a chránící před UV zářením. Na ochranu karosérie vozu se pak hodí lepící páska, nůžky a nějaký igelit nebo třeba pytlík do odpadkového koše. Tyto věci ale budete potřebovat pouze v případě, že světlo budete ošetřovat přímo na vozidle a nebudete jej odmontovávat mimo vůz. Hodit se mohou také papírové utěrky, případně nějaký hadr na otření. Vedle vlastních rukou už nic víc potřebovat nebudete.
Celý proces navrácení původního lesku je jednoduchý a rychlý. Prvním krokem je použití smirkového papíru, typ P400, s nímž budete dělat kruhové pohyby. Aby se během práce s ním nepoškodil lak kolem světlometu, je dobré jej oblepit lepící páskou. Následně je potřeba postříkat světlo vodou a to stejné se šmirgl papírem. Tekutinou nešetřete a i během používání papíru (nesmíte na něj tlačit) na světlo neustále rozprašujte vodu. Důvodem je fakt, že při smirkování se uvolňují částečky zoxidovaného zažloutlého plastu, které tak stečou dolů na vozovku. Na závěr ještě celý světlomet očistěte horizontálními pohyby smirkovým papírem. Opět nešetřete vodou. Po dokončení nebude plastový kryt zažloutlý a drobné škrábance budou v horizontálním směru, což následně usnadní ošetřování s ochranným sprejem.
Po práci s typem P400 následuje použití typu P600, který o něco jemnější. S ním je tedy možné pracovat trochu drsněji, jinak je ale postup stejný. Navlhčit papír i světlo, pak následují kruhové a po nich i horizontální pochyby. Opět uvidíte stékající částečky plastu. Po dokončení práce s P600 světlo důkladně očistěte vodou a otřete. Posledním krokem je použití velmi jemného smirkového papíru P2000 s nímž je proces stejný jako před tím. Světlo i papír navlhčíte, nejprve dělejte krouživé a následně horizontální pohyby. Po použití všech tří typů smirkového papíru je světlo daleko méně zažloutlé, stále ale lehce matné a pokryté drobnými škrábanci. Před použitím ochranného spreje je potřeba plastový kryt očistit alkoholem, jenž odstraní nežádoucí nečistoty a mastnotu.
Než použijete sprej, zakryjte igelitem nebo pytlíkem přední část karosérie, aby nedošlo k jejímu poškození. Sprej, jenž vytvoří ochrannou vrstvu na plastovém krytu, následně nanášejte půlkruhovými pohyby a klidně v několika vrstvách, abyste dosáhli požadovaného efektu. Mezi jednotlivými vrstvami ale vždy dodržujte zhruba pětiminutový rozestup. Celkem nanášejte zhruba tři vrstvy, nezapomínejte na záhyby. Aby byl výsledek co možná nejlepší, tedy světlo co nejvíce čiré, po poslední aplikaci nechejte minimálně několik hodin sprej pořádně působit a zaschnout. Pokud se následně budete chtít zbavit nežádoucích částeček, které sprej zanechal, použijte ještě jednou smirkovaní papír P2000 nebo P3000 tak, jak je popsáno výše. Nutný krok to ale není. Na úplný závěr, při použití i nepoužití papíru P3000, pak světlo navoskujte za použití hadříku z mikrovlákna a karnaubského vosku. Jakmile začne působit, pouze ho ze světla otřete a je hotovo. Světlo je po podobné údržbě mnohem čistější a je rovněž chráněno před UV zářením i dalším zažloutnutím a zmatněním.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?