Zimní pneumatiky jsou v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákonnou povinností. Ne vždy ale na silné vrstvě sněhu nebo ledu jejich používání stačí. Pak jsou tady sněhové řetězy, osvědčený to pomocník při jízdě na hory. Víte ale, jaké typy dnes existují?
Když se vydáváte na cestu do hor, obvykle s sebou máte kromě povinné výbavy a zimních pneumatik také škrabku na led, baterku, rozmrazovač nebo startovací kabely. Zapomínat byste ale neměli ani na sněhové řetězy, které mohou výrazně pomoci v situaci, kdy se kola automobilu začnou bořit do sněhu nebo kdy se ani nemůžete rozjet z místa na zledovatělé či sněhem pokryté vozovce. Zákon pak ukládá jejich použití ve stejném termínu jako zimní gumy v místech, kde to přikazuje příslušné dopravní značení, nejde ale o náhradu zimních pneumatik! Rychlost vozu je pak omezena na 50 km/h. V nabídce se dnes objevuje velké množství řetězů, důležité je však zjistit, jestli vůbec vaše auto může mít řetězy nasazené. Pokud ano, pak je třeba vybírat podle rozměru pneumatik (dnes existují ale i univerzální řetězy).
Nejklasičtějším typem jsou ocelové sněhové řetězy. Výrobci i nezávislé testy jejich použití doporučují, na hůře sjízdné vozovce pak mají právě ony nejlepší výkonnost. Nevýhodou může být jejich složitější nasazování (existují už ale i řetězy s automatickým dopínáním), vyžadující jistou zručnost. Proto není od věci si tuto proceduru zkusit někde v klidu před tím, než se dostanete do stresové situace někde na horské cestě. Pozor je také třeba dávat na prostor mezi jednotlivými články a podběhem, snadno totiž může dojít k poškození automobilu. Nasadit je řetězy dobré minimálně na hnanou nápravu, důležité je ale také myslet na zhoršenou ovladatelnost automobilu. Tomu by měl řidič přizpůsobit maximální rychlost (kolem 50 až 60 km/h), způsob jízdy a také odstup od vpředu jedoucích vozidel. Dobré je mít také na paměti, že na suché vozovce bez sněhové pokrývky se řetězy rychle opotřebovávají.
Ocelové řetězy se dále dělí podle typu sítě. Tím nejspíše nezákladnějším typem je žebříčková síť, mající jednoduchou konstrukci s dopínáním pomocí háčků. Jejich použití je spíše omezené, napnuté jsou ale přes celou šířku pneumatiky. Jednotlivé články ale mohou být také uspořádány do tvaru písmene X či H. Konstrukce takových řetězů je propracovanější a výkonnost mnohem lepší než u žebříčkových řetězů, také pokrytí běhounu pneumatiky je v tomto případě lepší. Špičkou jsou takzvané šikmostopé řetězy, pokrývající celý běhoun pneumatiky a přinášející nejlepší trakci ze všech zmíněných typů. Zhotoveny bývají z kvalitních materiálů, což se ale na druhou stranu promítá do vyšší ceny. Specifickým typem jsou pak vyprošťovací řetězy, které ale slouží primárně k vytažení zapadlého automobilu, případně projetí výrazně nesjízdného úseku vozovky. Po použití se všechny typy ocelových řetězů doporučuje umýt v teplé vodě, usušit a uložit.
Alternativu k ocelovým řetězům představují textilní návleky, které ale nejsou jejich plnohodnotnou náhradou. Výhodou je snadná manipulace, nasazení na kolo i prakticky nulové riziko poškození podběhů, nevýhodou nízká životnost a omezená použitelnost, především na čerstvě napadaném sněhu. V některých zemích, kde je povinné řetězy nasadit, dokonce textilní návleky ani nejsou přípustnou náhradou. Spíše pro vyjetí z parkoviště, případně rozjetí na zledovatělé či zasněžené vozovce se hodí tekuté sněhové řetězy. Ty se obvykle jako tekutina prodávají ve spreji, nanesou se na povrch pneumatik hnané nápravy a nechají zaschnout.
Zdroj: hobbystranky.cz, pneumatiky.cz, autokseft.cz, pneustacho.cz
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.