Zimní pneumatiky jsou v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákonnou povinností. Ne vždy ale na silné vrstvě sněhu nebo ledu jejich používání stačí. Pak jsou tady sněhové řetězy, osvědčený to pomocník při jízdě na hory. Víte ale, jaké typy dnes existují?
Když se vydáváte na cestu do hor, obvykle s sebou máte kromě povinné výbavy a zimních pneumatik také škrabku na led, baterku, rozmrazovač nebo startovací kabely. Zapomínat byste ale neměli ani na sněhové řetězy, které mohou výrazně pomoci v situaci, kdy se kola automobilu začnou bořit do sněhu nebo kdy se ani nemůžete rozjet z místa na zledovatělé či sněhem pokryté vozovce. Zákon pak ukládá jejich použití ve stejném termínu jako zimní gumy v místech, kde to přikazuje příslušné dopravní značení, nejde ale o náhradu zimních pneumatik! Rychlost vozu je pak omezena na 50 km/h. V nabídce se dnes objevuje velké množství řetězů, důležité je však zjistit, jestli vůbec vaše auto může mít řetězy nasazené. Pokud ano, pak je třeba vybírat podle rozměru pneumatik (dnes existují ale i univerzální řetězy).
Nejklasičtějším typem jsou ocelové sněhové řetězy. Výrobci i nezávislé testy jejich použití doporučují, na hůře sjízdné vozovce pak mají právě ony nejlepší výkonnost. Nevýhodou může být jejich složitější nasazování (existují už ale i řetězy s automatickým dopínáním), vyžadující jistou zručnost. Proto není od věci si tuto proceduru zkusit někde v klidu před tím, než se dostanete do stresové situace někde na horské cestě. Pozor je také třeba dávat na prostor mezi jednotlivými články a podběhem, snadno totiž může dojít k poškození automobilu. Nasadit je řetězy dobré minimálně na hnanou nápravu, důležité je ale také myslet na zhoršenou ovladatelnost automobilu. Tomu by měl řidič přizpůsobit maximální rychlost (kolem 50 až 60 km/h), způsob jízdy a také odstup od vpředu jedoucích vozidel. Dobré je mít také na paměti, že na suché vozovce bez sněhové pokrývky se řetězy rychle opotřebovávají.
Ocelové řetězy se dále dělí podle typu sítě. Tím nejspíše nezákladnějším typem je žebříčková síť, mající jednoduchou konstrukci s dopínáním pomocí háčků. Jejich použití je spíše omezené, napnuté jsou ale přes celou šířku pneumatiky. Jednotlivé články ale mohou být také uspořádány do tvaru písmene X či H. Konstrukce takových řetězů je propracovanější a výkonnost mnohem lepší než u žebříčkových řetězů, také pokrytí běhounu pneumatiky je v tomto případě lepší. Špičkou jsou takzvané šikmostopé řetězy, pokrývající celý běhoun pneumatiky a přinášející nejlepší trakci ze všech zmíněných typů. Zhotoveny bývají z kvalitních materiálů, což se ale na druhou stranu promítá do vyšší ceny. Specifickým typem jsou pak vyprošťovací řetězy, které ale slouží primárně k vytažení zapadlého automobilu, případně projetí výrazně nesjízdného úseku vozovky. Po použití se všechny typy ocelových řetězů doporučuje umýt v teplé vodě, usušit a uložit.
Alternativu k ocelovým řetězům představují textilní návleky, které ale nejsou jejich plnohodnotnou náhradou. Výhodou je snadná manipulace, nasazení na kolo i prakticky nulové riziko poškození podběhů, nevýhodou nízká životnost a omezená použitelnost, především na čerstvě napadaném sněhu. V některých zemích, kde je povinné řetězy nasadit, dokonce textilní návleky ani nejsou přípustnou náhradou. Spíše pro vyjetí z parkoviště, případně rozjetí na zledovatělé či zasněžené vozovce se hodí tekuté sněhové řetězy. Ty se obvykle jako tekutina prodávají ve spreji, nanesou se na povrch pneumatik hnané nápravy a nechají zaschnout.
Zdroj: hobbystranky.cz, pneumatiky.cz, autokseft.cz, pneustacho.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.