Zimní pneumatiky jsou v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákonnou povinností. Ne vždy ale na silné vrstvě sněhu nebo ledu jejich používání stačí. Pak jsou tady sněhové řetězy, osvědčený to pomocník při jízdě na hory. Víte ale, jaké typy dnes existují?
Když se vydáváte na cestu do hor, obvykle s sebou máte kromě povinné výbavy a zimních pneumatik také škrabku na led, baterku, rozmrazovač nebo startovací kabely. Zapomínat byste ale neměli ani na sněhové řetězy, které mohou výrazně pomoci v situaci, kdy se kola automobilu začnou bořit do sněhu nebo kdy se ani nemůžete rozjet z místa na zledovatělé či sněhem pokryté vozovce. Zákon pak ukládá jejich použití ve stejném termínu jako zimní gumy v místech, kde to přikazuje příslušné dopravní značení, nejde ale o náhradu zimních pneumatik! Rychlost vozu je pak omezena na 50 km/h. V nabídce se dnes objevuje velké množství řetězů, důležité je však zjistit, jestli vůbec vaše auto může mít řetězy nasazené. Pokud ano, pak je třeba vybírat podle rozměru pneumatik (dnes existují ale i univerzální řetězy).
Nejklasičtějším typem jsou ocelové sněhové řetězy. Výrobci i nezávislé testy jejich použití doporučují, na hůře sjízdné vozovce pak mají právě ony nejlepší výkonnost. Nevýhodou může být jejich složitější nasazování (existují už ale i řetězy s automatickým dopínáním), vyžadující jistou zručnost. Proto není od věci si tuto proceduru zkusit někde v klidu před tím, než se dostanete do stresové situace někde na horské cestě. Pozor je také třeba dávat na prostor mezi jednotlivými články a podběhem, snadno totiž může dojít k poškození automobilu. Nasadit je řetězy dobré minimálně na hnanou nápravu, důležité je ale také myslet na zhoršenou ovladatelnost automobilu. Tomu by měl řidič přizpůsobit maximální rychlost (kolem 50 až 60 km/h), způsob jízdy a také odstup od vpředu jedoucích vozidel. Dobré je mít také na paměti, že na suché vozovce bez sněhové pokrývky se řetězy rychle opotřebovávají.
Ocelové řetězy se dále dělí podle typu sítě. Tím nejspíše nezákladnějším typem je žebříčková síť, mající jednoduchou konstrukci s dopínáním pomocí háčků. Jejich použití je spíše omezené, napnuté jsou ale přes celou šířku pneumatiky. Jednotlivé články ale mohou být také uspořádány do tvaru písmene X či H. Konstrukce takových řetězů je propracovanější a výkonnost mnohem lepší než u žebříčkových řetězů, také pokrytí běhounu pneumatiky je v tomto případě lepší. Špičkou jsou takzvané šikmostopé řetězy, pokrývající celý běhoun pneumatiky a přinášející nejlepší trakci ze všech zmíněných typů. Zhotoveny bývají z kvalitních materiálů, což se ale na druhou stranu promítá do vyšší ceny. Specifickým typem jsou pak vyprošťovací řetězy, které ale slouží primárně k vytažení zapadlého automobilu, případně projetí výrazně nesjízdného úseku vozovky. Po použití se všechny typy ocelových řetězů doporučuje umýt v teplé vodě, usušit a uložit.
Alternativu k ocelovým řetězům představují textilní návleky, které ale nejsou jejich plnohodnotnou náhradou. Výhodou je snadná manipulace, nasazení na kolo i prakticky nulové riziko poškození podběhů, nevýhodou nízká životnost a omezená použitelnost, především na čerstvě napadaném sněhu. V některých zemích, kde je povinné řetězy nasadit, dokonce textilní návleky ani nejsou přípustnou náhradou. Spíše pro vyjetí z parkoviště, případně rozjetí na zledovatělé či zasněžené vozovce se hodí tekuté sněhové řetězy. Ty se obvykle jako tekutina prodávají ve spreji, nanesou se na povrch pneumatik hnané nápravy a nechají zaschnout.
Zdroj: hobbystranky.cz, pneumatiky.cz, autokseft.cz, pneustacho.cz
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?