Vše o sněhových řetězech. Víte, jaké typy existují a jak je používat?

ar6, 18. ledna 2017, 19:42 Google+

Zimní pneumatiky jsou v období mezi 1. listopadem a 31. březnem zákonnou povinností. Ne vždy ale na silné vrstvě sněhu nebo ledu jejich používání stačí. Pak jsou tady sněhové řetězy, osvědčený to pomocník při jízdě na hory. Víte ale, jaké typy dnes existují?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Znáte jednotlivé typy sněhových řetězů?

Znáte jednotlivé typy sněhových řetězů? | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Když se vydáváte na cestu do hor, obvykle s sebou máte kromě povinné výbavy a zimních pneumatik také škrabku na led, baterku, rozmrazovač nebo startovací kabely. Zapomínat byste ale neměli ani na sněhové řetězy, které mohou výrazně pomoci v situaci, kdy se kola automobilu začnou bořit do sněhu nebo kdy se ani nemůžete rozjet z místa na zledovatělé či sněhem pokryté vozovce. Zákon pak ukládá jejich použití ve stejném termínu jako zimní gumy v místech, kde to přikazuje příslušné dopravní značení, nejde ale o náhradu zimních pneumatik! Rychlost vozu je pak omezena na 50 km/h. V nabídce se dnes objevuje velké množství řetězů, důležité je však zjistit, jestli vůbec vaše auto může mít řetězy nasazené. Pokud ano, pak je třeba vybírat podle rozměru pneumatik (dnes existují ale i univerzální řetězy).

Nejklasičtějším typem jsou ocelové sněhové řetězy. Výrobci i nezávislé testy jejich použití doporučují, na hůře sjízdné vozovce pak mají právě ony nejlepší výkonnost. Nevýhodou může být jejich složitější nasazování (existují už ale i řetězy s automatickým dopínáním), vyžadující jistou zručnost. Proto není od věci si tuto proceduru zkusit někde v klidu před tím, než se dostanete do stresové situace někde na horské cestě. Pozor je také třeba dávat na prostor mezi jednotlivými články a podběhem, snadno totiž může dojít k poškození automobilu. Nasadit je řetězy dobré minimálně na hnanou nápravu, důležité je ale také myslet na zhoršenou ovladatelnost automobilu. Tomu by měl řidič přizpůsobit maximální rychlost (kolem 50 až 60 km/h), způsob jízdy a také odstup od vpředu jedoucích vozidel. Dobré je mít také na paměti, že na suché vozovce bez sněhové pokrývky se řetězy rychle opotřebovávají.

Ocelové řetězy se dále dělí podle typu sítě. Tím nejspíše nezákladnějším typem je žebříčková síť, mající jednoduchou konstrukci s dopínáním pomocí háčků. Jejich použití je spíše omezené, napnuté jsou ale přes celou šířku pneumatiky. Jednotlivé články ale mohou být také uspořádány do tvaru písmene X či H. Konstrukce takových řetězů je propracovanější a výkonnost mnohem lepší než u žebříčkových řetězů, také pokrytí běhounu pneumatiky je v tomto případě lepší. Špičkou jsou takzvané šikmostopé řetězy, pokrývající celý běhoun pneumatiky a přinášející nejlepší trakci ze všech zmíněných typů. Zhotoveny bývají z kvalitních materiálů, což se ale na druhou stranu promítá do vyšší ceny. Specifickým typem jsou pak vyprošťovací řetězy, které ale slouží primárně k vytažení zapadlého automobilu, případně projetí výrazně nesjízdného úseku vozovky. Po použití se všechny typy ocelových řetězů doporučuje umýt v teplé vodě, usušit a uložit.

Alternativu k ocelovým řetězům představují textilní návleky, které ale nejsou jejich plnohodnotnou náhradou. Výhodou je snadná manipulace, nasazení na kolo i prakticky nulové riziko poškození podběhů, nevýhodou nízká životnost a omezená použitelnost, především na čerstvě napadaném sněhu. V některých zemích, kde je povinné řetězy nasadit, dokonce textilní návleky ani nejsou přípustnou náhradou. Spíše pro vyjetí z parkoviště, případně rozjetí na zledovatělé či zasněžené vozovce se hodí tekuté sněhové řetězy. Ty se obvykle jako tekutina prodávají ve spreji, nanesou se na povrch pneumatik hnané nápravy a nechají zaschnout.

Zdroj: hobbystranky.cz, pneumatiky.cz, autokseft.cz, pneustacho.cz

Vytisknout

Diskuze: Vše o sněhových řetězech. Víte, jaké typy existují a jak je používat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Alfa Romeo Stelvio vyrazí mezi zákazníky také ve verzi First Edition.

Kam se hrabou BMW a Jaguar! Alfa Romeo Stelvio je krásná a rychlá i v běžném…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud