Letošní rok nárazových zkoušek nezávislé organizace Euro NCAP je u konce. Proti bariéře se rozjelo 18 nejnovějších modelů, jejichž bezpečnost ale není vždy ukázková. Svůj podíl na tom nesou stále se zpřísňující kritéria pro zisk pěti hvězdiček, tedy nejlepšího hodnocení, které jsou pak hrdě vystavovány v katalozích a na billboardech. Vedle bezpečnosti posádky a děti při čelním a bočním nárazu, respektive bezpečnosti chodců, zkoumá Euro NCAP již nějakou dobu také přítomnost bezpečnostních asistentů. Novinkou pro letošní rok bylo zavedení testování automatického nouzového brzdění s detekcí chodců, který se čím dál častěji objevuje v základní či příplatkové výbavě nových automobilů.
Další novinkou bylo pro letošní výsledky dvojí testování některých modelů – a to ve standardní specifikaci a s příplatkovým bezpečnostním balíčkem, obsahujícím ve většině případů automatické nouzové brzdění (ne vždy však s detekcí chodců). Abychom demonstrovali, kolik příplatkové prvky udělají v hodnocení, podíváme se na příklad Suzuki Ignis. V běžné specifikaci zaznamenalo pouze tři hvězdičky, s dodatečnými asistenčními systémy to ale bylo hvězdiček pět. Fiat Tipo pro změnu nenabízí detekci chodců, čemuž Euro NCAP přikládá velkou váhu, ani s dodatečně namontovanými prvky tak nedosáhl na více než čtyři hvězdičky (v základní výbavě jen tři).
Jak už bylo řečeno, letos bylo otestováno 18 nových automobilů, které se dělí do několika tříd, ne vždy odpovídající těm, kam běžně jednotlivé modely umisťujeme. A právě v těchto třídách Euro NCAP před koncem roku uděloval hodnocení „Best in Class". To dostala nejlepší auta ve své třídě, ale pozor, dosáhnout na něj mohly pouze ty modely, testované ve standardní specifikaci. Počet tříd je zároveň tak velký, že letos nejlepší ohodnocení mohlo být rozdáno jen ve třech – malá rodinná auta (Small Family Car), velká rodinná auta (Large Family Car) a malá terénní auta (Small Off-road). Kvůli prapodivnému rozdělení tak nejvyšší ohodnocení uniklo například pětihvězdičkovému Mercedesu třídy E, jenž je mezi vyšší střední třídou (Executive Car) letos osamocen. Mezi nejmenšími modely (Supermini) jej pro změnu nedostalo pětihvězdičkové Suzuki Ignis proto, že bylo vybaveno bezpečnostním balíčkem.
Euro NCAP - testovaná auta za rok 2016 podle tříd
Hodnocení | Posádka | Děti | Chodci | Asistenty | |
Supermini | |||||
Suzuki Ignis | *** | 79 % | 79 % | 67 % | 25 % |
Suzuki Ignis* | ***** | 87 % | 79 % | 77 % | 60 % |
Suzuki Baleno | *** | 80 % | 73 % | 65 % | 25 % |
Suzuki Baleno* | **** | 85 % | 73 % | 65 % | 43 % |
Small Family Car | |||||
Fiat Tipo | *** | 82 % | 60 % | 62 % | 25 % |
Fiat Tipo* | **** | 82 % | 60 % | 62 % | 57 % |
Hyundai Ioniq | ***** | 91 % | 80 % | 70 % | 82 % |
Kia Niro | **** | 83 % | 80 % | 57 % | 59 % |
Kia Niro* | ***** | 91 % | 80 % | 70 % | 81 % |
SsangYong Tivoli | *** | 74 % | 62 % | 55 % | 25 % |
SsangYong Tivoli* | **** | 82 % | 62 % | 65 % | 43 % |
SsangYong XLV | *** | 74 % | 62 % | 55 % | 25 % |
SsangYong XLV* | **** | 82 % | 62 % | 65 % | 43 % |
Subaru Levorg | ***** | 92 % | 83 % | 75 % | 68 % |
Large Family Car | |||||
Alfa Romeo Giulia | ***** | 98 % | 81 % | 69 % | 60 % |
Toyota Prius | ***** | 92 % | 82 % | 77 % | 85 % |
Executive Car | |||||
Mercedes-Benz E | ***** | 95 % | 90 % | 77 % | 62 % |
Small MPV | |||||
Renault Scénic | ***** | 90 % | 82 % | 67 % | 59 % |
Small Off-road | |||||
Audi Q2 | ***** | 93 % | 86 % | 70 % | 70 % |
Peugeot 3008 | ***** | 86 % | 85 % | 67 % | 58 % |
Seat Ateca | ***** | 93 % | 84 % | 71 % | 60 % |
Volkswagen Tiguan | ***** | 96 % | 84 % | 72 % | 68 % |
Large Off-road | |||||
Ford Edge | ***** | 85 % | 67 % | 76 % | 89 % |
Pickup | |||||
Toyota Hilux | *** | 85 % | 82 % | 73 % | 25 % |
Toyota Hilux* | ***** | 93 % | 82 % | 83 % | 63 % |
Poznámka: Modely označené hvězdičkou jsou vybaveny příplatkovým bezpečnostním balíčkem.
Které modely jsou tak letos „ty nejlepší“? Mezi malými rodinnými auty uspěl Hyundai Ioniq s 91 procenty v ochraně dospělé posádky, 80 procenty v ochraně dětí, 70 procenty v ochraně chodců a 82 procenty v bezpečnostních asistentech. Jediným rivalem mu ale mohlo být Subaru Levorg, ostatní auta dostala již zmíněné dvojí hodnocení. A pro zajímavost, japonský zástupce v prvních třech kategoriích Hyundai porazil, výrazně ale ztratil v oblasti jízdních asistentů. Velká rodinná auta letos ovládla Toyota Prius, první model testovaný s detekcích chodců. Hybridní liftback dostal 92 procent v oblasti ochrany posádky, 82 procent v oblasti ochrany dětí, 77 procent v oblasti ochrany chodců a 85 procent v oblasti asistenčních systémů. Jediným konkurentem mu byla Alfa Romeo Giulia s vynikajícími 98 procenty v ochraně posádky. Mezi malými terénními automobily získal ocenění Volkswagen Tiguan s 96 procenty při ochraně posádky, 84 procenty při ochraně dětí, 72 procenty při ochraně chodců a 68 procenty u bezpečnostních asistentů. Tiguan se musel vypořádat hned se čtyřmi konkurenty, s nimiž byl prakticky vyrovnaný. O jeho výhře ale nakonec překvapivě nerozhodly asistenty (Audi Q2 mělo v této oblasti 70 procent), ale skutečně ochrana posádky.
Při pohledu na konečné výsledky a udělení ohodnocení „Best in Class" se však nabízí otázka, jestli vybraná auta jsou skutečně ta nejbezpečnější. Asistenční systémy totiž sice dokáží auto samo zastavit v případě hrozící nehody nebo minimálně předvídat možnost nehody, při nárazu samotném ale řidiči nikterak nepomohou. Proto je minimálně diskutabilní výběr Priusu před Alfou Giulia s téměř sto procenty v otázce ochrany dospělé posádky. Jen pro zajímavost si na závěr řekněme, že děti s 90 procenty nejlépe chrání Mercedes třídy E, chodce Toyota Hilux s příplatkovým bezpečnostním balíčkem a 83 procenty a v oblasti bezpečnostních asistentů s 89 procenty zvítězil Ford Edge. Ve své třídě byl ale letos testován jediný a hodnocení „Best in Class“ mu uniklo. V celkovém kontextu tak organizace Euro NCAP za poslední roky svou vypovídající hodnotu jistě zvýšila, hodnocení dílčích segmentů je ale opět velmi diskutabilní.