Nárazové testy organizace Euro NCAP jsou rok od roku náročnější a dostat plný počet pěti hvězdiček už tak zdaleka není pouze rutinní záležitostí. Na druhou stranu i díky tomu mají nejnovější výsledky pro koncového spotřebitele větší vypovídající hodnotu. Letos se proti bariéře rozjelo 18 modelů, jen tři ale získaly hodnocení „Best in Class". Které?
Letošní rok nárazových zkoušek nezávislé organizace Euro NCAP je u konce. Proti bariéře se rozjelo 18 nejnovějších modelů, jejichž bezpečnost ale není vždy ukázková. Svůj podíl na tom nesou stále se zpřísňující kritéria pro zisk pěti hvězdiček, tedy nejlepšího hodnocení, které jsou pak hrdě vystavovány v katalozích a na billboardech. Vedle bezpečnosti posádky a děti při čelním a bočním nárazu, respektive bezpečnosti chodců, zkoumá Euro NCAP již nějakou dobu také přítomnost bezpečnostních asistentů. Novinkou pro letošní rok bylo zavedení testování automatického nouzového brzdění s detekcí chodců, který se čím dál častěji objevuje v základní či příplatkové výbavě nových automobilů.
Další novinkou bylo pro letošní výsledky dvojí testování některých modelů – a to ve standardní specifikaci a s příplatkovým bezpečnostním balíčkem, obsahujícím ve většině případů automatické nouzové brzdění (ne vždy však s detekcí chodců). Abychom demonstrovali, kolik příplatkové prvky udělají v hodnocení, podíváme se na příklad Suzuki Ignis. V běžné specifikaci zaznamenalo pouze tři hvězdičky, s dodatečnými asistenčními systémy to ale bylo hvězdiček pět. Fiat Tipo pro změnu nenabízí detekci chodců, čemuž Euro NCAP přikládá velkou váhu, ani s dodatečně namontovanými prvky tak nedosáhl na více než čtyři hvězdičky (v základní výbavě jen tři).
Jak už bylo řečeno, letos bylo otestováno 18 nových automobilů, které se dělí do několika tříd, ne vždy odpovídající těm, kam běžně jednotlivé modely umisťujeme. A právě v těchto třídách Euro NCAP před koncem roku uděloval hodnocení „Best in Class". To dostala nejlepší auta ve své třídě, ale pozor, dosáhnout na něj mohly pouze ty modely, testované ve standardní specifikaci. Počet tříd je zároveň tak velký, že letos nejlepší ohodnocení mohlo být rozdáno jen ve třech – malá rodinná auta (Small Family Car), velká rodinná auta (Large Family Car) a malá terénní auta (Small Off-road). Kvůli prapodivnému rozdělení tak nejvyšší ohodnocení uniklo například pětihvězdičkovému Mercedesu třídy E, jenž je mezi vyšší střední třídou (Executive Car) letos osamocen. Mezi nejmenšími modely (Supermini) jej pro změnu nedostalo pětihvězdičkové Suzuki Ignis proto, že bylo vybaveno bezpečnostním balíčkem.
Euro NCAP - testovaná auta za rok 2016 podle tříd
Hodnocení Posádka Děti Chodci Asistenty Supermini Suzuki Ignis *** 79 % 79 % 67 % 25 % Suzuki Ignis* ***** 87 % 79 % 77 % 60 % Suzuki Baleno *** 80 % 73 % 65 % 25 % Suzuki Baleno* **** 85 % 73 % 65 % 43 % Small Family Car Fiat Tipo *** 82 % 60 % 62 % 25 % Fiat Tipo* **** 82 % 60 % 62 % 57 % Hyundai Ioniq ***** 91 % 80 % 70 % 82 % Kia Niro **** 83 % 80 % 57 % 59 % Kia Niro* ***** 91 % 80 % 70 % 81 % SsangYong Tivoli *** 74 % 62 % 55 % 25 % SsangYong Tivoli* **** 82 % 62 % 65 % 43 % SsangYong XLV *** 74 % 62 % 55 % 25 % SsangYong XLV* **** 82 % 62 % 65 % 43 % Subaru Levorg ***** 92 % 83 % 75 % 68 % Large Family Car Alfa Romeo Giulia ***** 98 % 81 % 69 % 60 % Toyota Prius ***** 92 % 82 % 77 % 85 % Executive Car Mercedes-Benz E ***** 95 % 90 % 77 % 62 % Small MPV Renault Scénic ***** 90 % 82 % 67 % 59 % Small Off-road Audi Q2 ***** 93 % 86 % 70 % 70 % Peugeot 3008 ***** 86 % 85 % 67 % 58 % Seat Ateca ***** 93 % 84 % 71 % 60 % Volkswagen Tiguan ***** 96 % 84 % 72 % 68 % Large Off-road Ford Edge ***** 85 % 67 % 76 % 89 % Pickup Toyota Hilux *** 85 % 82 % 73 % 25 % Toyota Hilux* ***** 93 % 82 % 83 % 63 %Poznámka: Modely označené hvězdičkou jsou vybaveny příplatkovým bezpečnostním balíčkem.
Které modely jsou tak letos „ty nejlepší“? Mezi malými rodinnými auty uspěl Hyundai Ioniq s 91 procenty v ochraně dospělé posádky, 80 procenty v ochraně dětí, 70 procenty v ochraně chodců a 82 procenty v bezpečnostních asistentech. Jediným rivalem mu ale mohlo být Subaru Levorg, ostatní auta dostala již zmíněné dvojí hodnocení. A pro zajímavost, japonský zástupce v prvních třech kategoriích Hyundai porazil, výrazně ale ztratil v oblasti jízdních asistentů. Velká rodinná auta letos ovládla Toyota Prius, první model testovaný s detekcích chodců. Hybridní liftback dostal 92 procent v oblasti ochrany posádky, 82 procent v oblasti ochrany dětí, 77 procent v oblasti ochrany chodců a 85 procent v oblasti asistenčních systémů. Jediným konkurentem mu byla Alfa Romeo Giulia s vynikajícími 98 procenty v ochraně posádky. Mezi malými terénními automobily získal ocenění Volkswagen Tiguan s 96 procenty při ochraně posádky, 84 procenty při ochraně dětí, 72 procenty při ochraně chodců a 68 procenty u bezpečnostních asistentů. Tiguan se musel vypořádat hned se čtyřmi konkurenty, s nimiž byl prakticky vyrovnaný. O jeho výhře ale nakonec překvapivě nerozhodly asistenty (Audi Q2 mělo v této oblasti 70 procent), ale skutečně ochrana posádky.
Při pohledu na konečné výsledky a udělení ohodnocení „Best in Class" se však nabízí otázka, jestli vybraná auta jsou skutečně ta nejbezpečnější. Asistenční systémy totiž sice dokáží auto samo zastavit v případě hrozící nehody nebo minimálně předvídat možnost nehody, při nárazu samotném ale řidiči nikterak nepomohou. Proto je minimálně diskutabilní výběr Priusu před Alfou Giulia s téměř sto procenty v otázce ochrany dospělé posádky. Jen pro zajímavost si na závěr řekněme, že děti s 90 procenty nejlépe chrání Mercedes třídy E, chodce Toyota Hilux s příplatkovým bezpečnostním balíčkem a 83 procenty a v oblasti bezpečnostních asistentů s 89 procenty zvítězil Ford Edge. Ve své třídě byl ale letos testován jediný a hodnocení „Best in Class“ mu uniklo. V celkovém kontextu tak organizace Euro NCAP za poslední roky svou vypovídající hodnotu jistě zvýšila, hodnocení dílčích segmentů je ale opět velmi diskutabilní.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?