BMW minulý týden představilo novou řadu 5 a mezi jednotlivými motorizacemi nechyběla ani varianta M550i xDrive. Až do příchodu opravdu sportovní M5 by se mělo jednat o nejsportovnějšího zástupce v nabídce sedanu vyšší střední třídy. Při pohledu na parametry by ale leckoho mohlo napadnout, zda-li svět nějakou M5 vůbec potřebuje.
BMW M, to už dávno nejsou jen ty nejultimativnější modely mnichovského výrobce. U mnoha řad se již delší dobu objevují také varianty sice obdařené písmenem M a s patřičnou péčí, ale bez oné pověstné třešničky na dortu v podobě nekompromisního naladění techniky. Tato auto obvykle poznáte podle toho, že místo obligátního označení M5 se jmenují například M550d nebo M550i. A právě druhá jmenovaná varianta s pohonem všech kol xDrive se minulý týden představila spolu s novou generací řady 5. Mnozí ji označují za předvoj opravdové M5, na níž by mělo dojít už v příštím roce. Při pohledu do technických parametrů je ale na místě ptát se, jestli skutečně novou M5 vůbec potřebujeme.
Pomalu končící BMW M5 vozí ve svých útrobách 4.4litrový osmiválec se dvěma turbodmychadly o výkonu 412 kW (560 k) mezi 6000 až 7000 ot./min s točivým momentem 680 Nm mezi 1500 až 5750 ot./min. Volitelný balíček Competition, který navýší výkon na 423 kW (575 k) aktuálně netřeba počítat. A nyní si vezměte novou M550i xDrive, která má také 4.4litrový osmiválec se dvěma turby, avšak o výkonu 340 kW (462 k) při 5500 ot./min s točivým momentem 650 Nm od 1800 ot./min. Možná se ptáte, kam toto porovnání míří, téměř stokoňový rozdíl by se měl zákonitě projevit na dynamice automobilu.
Jenomže právě v tom je „zakopaný pes“. Rozdíl se totiž v dynamice obou vozidel projevuje vlastně přesně opačně. Svůj podíl na tom má jistě pohon všech kol a modernější osmistupňový automat Steptronic u M550i. Starší M5 totiž využívá služeb sedmistupňového dvouspojkového automatu, pohánějícího zadní kola. Přesto všechno rozdíl 0,3 sekundy v oficiálně udávaných hodnotách zrychlení z 0 na 100 km/h leckoho překvapí. Méně překvapující je o litr nižší spotřeba novějšího sedanu, na níž se ale u podobně laděného stroje hraje ale jen těžko. Maximální rychlost bude v základu obou verzí omezena na 250 km/h.
Srovnání BMW M5 vs. M550i xDrive
BMW M5 BMW M550i xDrive Výkon: 412 kW 340 kW Toč. moment: 680 Nm 650 Nm Převodovka: 7 DCT 8 AT Zrychlení: 4,3 s 4,0 s Spotřeba: 9,9 l/100 km 8,9 l/100 kmCo však z tohoto porovnání vyplývá? Samozřejmě jak moc se za pár let posunula moderní technika. Také se potvrzuje, že výkon není všechno (zatím navíc neznáme hmotnost novinky). A nakonec nám BMW mezi řádky naznačuje, že nová M5 se svou dynamikou musí přiblížit moderním supersportům. Jestliže totiž „civilní“ verze umí pokořit 100 km/h za 4 sekundy, vrcholné sportovní provedení musí jít logicky o něco níž, klidně až o dvě tři desetiny. Určitě se tedy máme na co těšit, a to je vlastně i odpověď na otázku z titulku. Svět M5 potřebuje, třebaže M550i je pekleně rychlá. Imgae vrcholného provedení ale nenahradí ani desetinky ve zrychlení. A vy nám napište, zdali byste si koupili raději novou M550i xDrive, nebo starší M5.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.