Koupě ojetého rodinného vozu je pro mnohé velice náročným úkolem, vyznat se v nepřeberné nabídce vozů je totiž často matoucí a složité. Navíc si k tomu přidejte nejrůznější mýty o ideální výbavě, bezpečnosti a především spolehlivosti. Poruchovostí se však celosvětově zabývá mnoho firem nebo autoklubů, najít tak relevantní žebříček není až tak složité. Ten zatím poslední má na svědomí britská společnost Warranty Direct, prodávající záruku na ojetá auta.
Jestliže se ve světě automobilů příliš neorientujete, přesto potřebujete koupit nějaké starší rodinné auto, pravděpodobně zkusíte požádat o radu nějakého známého, případně se připoutáte k židli a vydáte se pro radu do vod internetu. Tam najdete často zaručené typy na dobrou ojetinu, dobré duše, zrazující od koupě tohoto a tohoto vozu, nebo možná i nějaký ten užitečný žebříček. Jeden takový, týkající se spolehlivosti ojetých rodinných aut, vydala před časem britská společnost Warranty Direct. Ta prodává záruku na použitá auta, dodávky i motocykly a má tak má v databázi obrovské množství dat, týkající se poruchovosti jednotlivých automobilů. Vedle celkového indexu spolehlivosti (ten se vypočítává z počtu poruch jednotlivých kusů daného modelu, cen za opravu problému, průměrného času v servisu a průměrného věku a nájezdu podle statistiky Warranty Direct) pak umí Britové z nasbíraných informací také určit, jaká část vozu je nejproblematičtější. A právě z těchto dat vychází žebříček deseti nejspolehlivějších ojetých rodinných automobilů.
Hned osm z deseti vozidel pochází z Japonska, což je dle Britů dáno nejen obecným procesem produkce vozu, ale i výrazně náročnější celkovou testovací procedurou výsledného produktu. Japonské automobilky jsou zároveň zdrženlivější v používání některých moderních technologií, heslo kde nic není, nic se nepokazí, tak překvapivě funguje. Především pak v případě prvního Mitsubishi Lancer, prodávaného mezi lety 2005 a 2011. Podle statistik tato auta stráví v servisu průměrně méně než hodinu a průměrná cena opravy je v přepočtu asi 2000 korun. Trochu výjimkou ohledně moderních technologií představují hybridy, na spolehlivost to ale nemá vliv. Druhé místo totiž obsadila Honda Insight z let 2009 až 2014, která v servisu také stráví ještě o něco kratší dobu než Mitsubishi, problémy se zavěšením a nápravami ale znamenají více než dvojnásobné průměrně náklady. Kromě ní se do desítky dostaly ještě Toyota Prius druhé generace (šesté místo) a třetí generace (desáté místo).
Nejspolehlivější rodinná auta podle Warranty Direct
Model Hodiny v servisu Cena opravy Problém Mitsubishi Lancer(2005 - 2011) 0,88 2081 Kč elektronika, motor, nápravy a zavěšení Honda Insight(2009 - 2014) 0,63 4132 Kč nápravy a zavěšení M-B CLC(2008 - 2011) 1,06 6093 Kč nápravy a zavěšení Honda Accord(2008 - 2015) 1,62 12 880 Kč elektronika Honda Civic(2000 - 2006) 2,86 11 402 Kč převodovka Toyota Prius(2003 - 2009) 1,98 8265 Kč topení a klimatizace Hyundai i30(2007 - 2012) 2,56 10 437 Kč nápravy a zavěšení Nissan Almera(2000 - 2006) 1,51 5429 Kč řízení Honda Civic(2006 - 2012) 2,20 10 316 Kč elektronika Toyota Prius(2009 - 2015) 1,96 11 402 Kč řízeníJediným nejaponským a dokonce i neasijským automobilem v žebříčku je třetí Mercedes-Benz CLC. Třídveřové kupé, odvozené od někdejší třídy C, sice příliš krásy ani zákazníků nepobralo, s odstupem času má ale alespoň vysoký stupeň spolehlivosti, když v servisu stráví jen lehce přes hodinu. Druhým nejaponským vozem je možná překvapivě první generace Hyundaie i30. Krásou sice také neoplývá, avšak co do spolehlivosti je to poměrně držák. Průměrné servisní náklady jsou asi 10 400 korun, doba v servisu převyšuje dvě a půl hodiny. Zajímavé je též osmé místo Nissanu Almera ze začátku století, jehož postupem času nahradil crossover Qashqai. Zbytek žebříčku už obsadila pouze Honda, čtvrté je poslední vydání Accordu, pátá sedmá generace Civicu a devátá pro změnu osmá generace stejného vozu.
Nejméně spolehlivá rodinná auta podle Warranty Direct
Model Hodiny v servisu Cena opravy Problém Škoda Superb(2002 - 2008) + 3,00 17 435 Kč motor Seat Toledo(2005 - 2008) 2,05 10 497 Kč motor Fiat Bravo(2009 - 2014) 2,35 13 151 Kč nápravy a zavěšení Citroën C5(2008 - 2016) 2,37 10 829 Kč elektronika Seat Leon(2005 - dodnes) 3,34 14 268 Kč elektronika Opel Vectra(2002 - 2009) 2,08 8627 Kč nápravy a zavěšení Audi A3(2003 - dodnes) 2,84 13 212 Kč motor VW Jetta(2006 - dodnes) 2,49 12 216 Kč motor Alfa Romeo 147(2001 - 2009) 1,92 6636 Kč nápravy a zavěšení Opel Insignia(2008 - dodnes) 2,25 10 256 Kč motorNelichotivý je pro tuzemského automobilového fanouška pohled na opačný konec žebříčku. Jako nejméně spolehlivé rodinné auto vyhodnotili experti Warranty Direct první generaci Škody Superb. Ta je v servisu déle než tři hodiny, průměrné náklady pak činí v přepočtu téměř 17 500 korun. Způsobeno je to především problémy s pohonnou jednotkou. Jak Britové konstatovali, Superb je příkladem spolehlivého auta, jehož hodnocení výrazně sráží nespolehlivé součástky. Koncern Volkswagen vůbec ve statistice Warranty Direct docela propadl. Za Superbem totiž skončil předposlední Seat Toledo, páté místo obsadily předposlední a poslední generace Seatu Leon, sedmé skončily dvě poslední generace Audi A3 a osmé dvě poslední generace Volkswagenu Jetta.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?