Blíží se konec naftových motorů? Benzínový čtyřválec Infiniti je levnější a stejně úsporný

Infiniti připravuje revoluční zážehový čtyřválec.
Infiniti připravuje revoluční zážehový čtyřválec., foto: Infiniti
ar6 16. srpna 2016 18:46
Sdílej:

Infiniti se před časem stáhlo z českého trhu, v Evropě ale působí dál. Chybět pochopitelně nebude ani na pařížském autosalonu, jehož brány se veřejnosti otevřou 1. října. Hlavní novinkou luxusní divize Nissanu bude téměř revoluční zážehový agregát, který by mohl nahradit moderní diesely.

Moderní benzínové turbomotory pracují vždy s nízkým kompresním poměrem, který sice zajišťuje dostatečný výkon, zároveň s ním ale stoupá spotřeba paliva. Naftové agregáty naopak pracují s vyšším kompresním poměrem, což umožňuje snížit spotřebu paliva, na druhou stranu výkon není tak vysoký jako u srovnatelných zážehových agregátů. Ideálním motorem by tak mohl být ten s proměnlivým kompresním poměrem, náročnost vývoje je ale obrovská. To konec konců dokazuje i fakt, že začátkem 21. století chtěl podobné řešení nabízet Saab, kvůli vysokým nákladům ale od něj nakonec upustil. Stejný problém potkal třeba také Mercedes-Benz.

Nyní s variabilním kompresním poměrem přichází Infiniti, které na tomto motoru pracuje již od roku 1998. Nyní tedy nastal ten správný čas na představení zážehového čtyřválcového dvoulitru VC-T s turbodmychadlem, který má při lepší dynamice než u současných přeplňovaných dvoulitrů nabídnout spotřebu srovnatelnou s dvoulitrovými naftovými čtyřválci. Klíčem k tomu je již zmiňovaný variabilní kompresní poměr. Ten se pohybuje od 8:1 pro vysoký výkon do 14:1 pro co nejnižší spotřebu. Změna probíhá pomocí mechanického ramena, ovládaného elektromotorem, které je k ojnici připojeno mezerou na straně bloku motoru.

Motor kompresní poměr upravuje automaticky podle aktuální situace. Při nízké zátěži je tak kompresní poměr co nejvyšší, čímž dochází k úspoře paliva, naopak při potřebě zrychlení se kompresní poměr sníží a řidič tak může využívat plný potenciál jednotky. Ten je údajně 200 kW (272 k) a 390 Nm. Vedle variabilního kompresního poměru kombinuje motor také přímé a nepřímé vstřikování. Infiniti slibuje vibrace a hluk na úrovni benzínového šestiválce, zároveň prý nemá být problém motor vyrobit levněji než v případě dieselu, plnícího normu Euro 6. To je dáno především tím, že zážehový čtyřválec nepotřebuje filtr pevných částic nebo systém selektivní katalytické redukce. A protože jde o benzínový agregát, je lehčí než srovnatelný naftový motor. Japonci jej pravděpodobně budou párovat s bezestupňovým automatem CVT, na stole je i možnost jeho hybridizace. Další detaily zveřejní Infiniti v Paříži, prvním modelem s dvoulitrem VC-T by mohla být sériová verze SUV QX50. Vyloučeno není ani budoucí použití v jiných modelech Nissanu nebo Renaultu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.