Na českém trhu je Mazda3 prozatím dostupná pouze s naftovým čtyřválcem 2.2 SkyActiv-D o výkonu 150 koní. Brzy by však mělo dojít také na menší naftovou patnáctistovku, známou z hatchbacku 2 nebo SUV CX-3.
Nový turbodiesel disponuje výkonem 105 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 270 Nm mezi 1600 - 2500 ot./min. Hatchback i sedan mají standardně manuální šestistupňovou převodovkou, pětidveřová karosérie pak volitelně dostane také šestistupňový automat SkyActiv-Drive.
Ačkoliv akcelerace z klidu na 100 km/h proběhne za 11 sekund a maximální rychlost je 187 km/h, reálná spotřeba 3,7 l/100 km a s ní průměrné emise 99 g CO2/km dynamické nedostatky jistě vynahradí.
Stejně jako všechny jednotky rodiny SkyActiv, i v případě naftové patnáctistovky počítá Mazda s nízkým kompresním poměrem 14,8:1, unikátní konstrukcí spalovací komory a vysoce disperzními vstřikovači paliva. Prodej začne začátkem prosince na britském trhu, s částkami od 18 895 liber (cca 728 000 korun). Česká cena by nicméně měla být o něco nižší.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?