Americká organizace IIHS, která organizuje crash testy vozidel, změnila metodiku testování. S náročnější zkouškou si mnoho vozů vůbec neporadilo.
Crash testy, které v posledních letech provádí velká spousta organizací a které se postupně staly jedním ze základních ukazatelů při koupi auta a nesporně posunuly bezpečnost v provozu dále. Na druhou stranu kritici poukazovali na to, že jednotná metodika nárazových zkoušek bude svádět výrobce k vývoji bezpečnostních prvků nastavených tak, aby obstály právě v typové nehodě prováděné v laboratoři.
Zdá se, že část obav z toho, že netypové nehody mohou ve výsledku dopadat hůře, se naplnila. Americká organizace IIHS, která se zabývá testování bezpečnosti vozů, poslala první várku automobilů proti nové bariéře. ta je pevná a především, náraz se odehrává v překrytí pouze 25 %. Dosavadní metodika počítá s nárazem do deformovatelné překážky s překrytím 40 %.
Tato zdánlivě drobná změna znamená pro mnohé automobilky málem nepřekonatelný problém. Potíží je, že u mnoha vozů při takto malém překrytí může překážka minout tuhou strukturu karoserie, která prochází mezi koly.
Náraz s menším překrytím přitom vychází z reálných poznatků. Řidiči se srážce obvykle snaží vyhnout a náraz se tak často odehrává spíše na okrajích vozů. Právě tento typ nehody se snaží simulovat nová metodika.
První sérii zkoušek podstoupily luxusnější vozy, u kterých se očekává nasazení bezpečnostních prvků nejdříve. Výsledky byly velmi rozporuplné. Vítězem testu se stalo Volvo S60, jehož deformace byla srovnatelná s předchozími testy při větším překrytí. Volvo údajně své vozy na podobný typ nehody testuje již při vývoji. Dobře hodnocena byla také Acura TL a ucházející bezpečnost nabídlo také Infiniti G.
Oproti tomu propadákem testu se staly vozy Audi A4, Lexus IS, Lexus ES a Mercedes-Benz C. Tyto vozy testu vůbec nevyhověly. Acura TSX, BMW 3, Lincoln MKZ a Volkswagen CC prošly, ale s hodnocením "kritické".
Například u Lincolnu MKZ došlo k vyosení volantu, díky čemuž hlava řidiče úplně minula čelní airbag. Boční airbag navíc není protažen dostatečně dopředu, takže tělo prošlo přesně mezi těmito měkkými bezpečnostními prvky. U Lexusu IS došlo ke zhroucení bezpečnostní struktury a zachycení řidičovy nohy.
Automobilky, zejména ty neúspěšné, se samozřejmě brání. Podle Mercedesu bude nutné pro úspěšné absolvování testů dodat bezpečnostní výztuhy, které zhorší manévrovatelnost. Sama organizace IIHS uznává, že nové požadavky mohou dodatečně zvýšit ceny vozů, avšak očekává, že příští generace již budou mít dostatečně bezpečnou strukturu zakomponovánu již z přímo vývoje.
Na záběry z testů včetně komentáře se podívejte na přiloženém videu.
My k tomuto dodáváme - jen houšť a větší kapky. Je jasné, že pro srovnatelnost testů musí existovat nějaká metodika, avšak reálný provoz se metodikami neřídí. Čím více budou atypické zkoušky prověřovat opravdový důraz výrobců na bezpečnost, nikoliv jen snahu o zisk maxima hvězdiček ve standardizovaných testech, tím lépe. Přinejmenším tři příklady dokazují, že to jde.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!