IIHS: Zpřísněnými crash testy prošly jen tři vozy z jedenácti

Marek Litzman, 14. srpna 2012, 12:23 Google+

Americká organizace IIHS, která organizuje crash testy vozidel, změnila metodiku testování. S náročnější zkouškou si mnoho vozů vůbec neporadilo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
371

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Crash testy, které v posledních letech provádí velká spousta organizací a které se postupně staly jedním ze základních ukazatelů při koupi auta a nesporně posunuly bezpečnost v provozu dále. Na druhou stranu kritici poukazovali na to, že jednotná metodika nárazových zkoušek bude svádět výrobce k vývoji bezpečnostních prvků nastavených tak, aby obstály právě v typové nehodě prováděné v laboratoři. 

Zdá se, že část obav z toho, že netypové nehody mohou ve výsledku dopadat hůře, se naplnila. Americká organizace IIHS, která se zabývá testování bezpečnosti vozů, poslala první várku automobilů proti nové bariéře. ta je pevná a především, náraz se odehrává v překrytí pouze 25 %. Dosavadní metodika počítá s nárazem do deformovatelné překážky s překrytím 40 %.

Tato zdánlivě drobná změna znamená pro mnohé automobilky málem nepřekonatelný problém. Potíží je, že u mnoha vozů při takto malém překrytí může překážka minout tuhou strukturu karoserie, která prochází mezi koly. 

Náraz s menším překrytím přitom vychází z reálných poznatků. Řidiči se srážce obvykle snaží vyhnout a náraz se tak často odehrává spíše na okrajích vozů. Právě tento typ nehody se snaží simulovat nová metodika.

První sérii zkoušek podstoupily luxusnější vozy, u kterých se očekává nasazení bezpečnostních prvků nejdříve. Výsledky byly velmi rozporuplné. Vítězem testu se stalo Volvo S60, jehož deformace byla srovnatelná s předchozími testy při větším překrytí. Volvo údajně své vozy na podobný typ nehody testuje již při vývoji. Dobře hodnocena byla také Acura TL a ucházející bezpečnost nabídlo také Infiniti G.

Oproti tomu propadákem testu se staly vozy Audi A4, Lexus IS, Lexus ES a Mercedes-Benz C. Tyto vozy testu vůbec nevyhověly. Acura TSX, BMW 3, Lincoln MKZ a Volkswagen CC prošly, ale s hodnocením "kritické".

Například u Lincolnu MKZ došlo k vyosení volantu, díky čemuž hlava řidiče úplně minula čelní airbag. Boční airbag navíc není protažen dostatečně dopředu, takže tělo prošlo přesně mezi těmito měkkými bezpečnostními prvky. U Lexusu IS došlo ke zhroucení bezpečnostní struktury a zachycení řidičovy nohy.

Automobilky, zejména ty neúspěšné, se samozřejmě brání. Podle Mercedesu bude nutné pro úspěšné absolvování testů dodat bezpečnostní výztuhy, které zhorší manévrovatelnost. Sama organizace IIHS uznává, že nové požadavky mohou dodatečně zvýšit ceny vozů, avšak očekává, že příští generace již budou mít dostatečně bezpečnou strukturu zakomponovánu již z přímo vývoje. 

Na záběry z testů včetně komentáře se podívejte na přiloženém videu.

 

My k tomuto dodáváme - jen houšť a větší kapky. Je jasné, že pro srovnatelnost testů musí existovat nějaká metodika, avšak reálný provoz se metodikami neřídí. Čím více budou atypické zkoušky prověřovat opravdový důraz výrobců na bezpečnost, nikoliv jen snahu o zisk maxima hvězdiček ve standardizovaných testech, tím lépe. Přinejmenším tři příklady dokazují, že to jde.

 

Vytisknout

Diskuze: IIHS: Zpřísněnými crash testy prošly jen tři vozy z jedenácti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle Cabrio príde s plátenou strechou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud