IIHS: Zpřísněnými crash testy prošly jen tři vozy z jedenácti

Marek Litzman, 14. srpna 2012, 12:23 Google+

Americká organizace IIHS, která organizuje crash testy vozidel, změnila metodiku testování. S náročnější zkouškou si mnoho vozů vůbec neporadilo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
371

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Crash testy, které v posledních letech provádí velká spousta organizací a které se postupně staly jedním ze základních ukazatelů při koupi auta a nesporně posunuly bezpečnost v provozu dále. Na druhou stranu kritici poukazovali na to, že jednotná metodika nárazových zkoušek bude svádět výrobce k vývoji bezpečnostních prvků nastavených tak, aby obstály právě v typové nehodě prováděné v laboratoři. 

Zdá se, že část obav z toho, že netypové nehody mohou ve výsledku dopadat hůře, se naplnila. Americká organizace IIHS, která se zabývá testování bezpečnosti vozů, poslala první várku automobilů proti nové bariéře. ta je pevná a především, náraz se odehrává v překrytí pouze 25 %. Dosavadní metodika počítá s nárazem do deformovatelné překážky s překrytím 40 %.

Tato zdánlivě drobná změna znamená pro mnohé automobilky málem nepřekonatelný problém. Potíží je, že u mnoha vozů při takto malém překrytí může překážka minout tuhou strukturu karoserie, která prochází mezi koly. 

Náraz s menším překrytím přitom vychází z reálných poznatků. Řidiči se srážce obvykle snaží vyhnout a náraz se tak často odehrává spíše na okrajích vozů. Právě tento typ nehody se snaží simulovat nová metodika.

První sérii zkoušek podstoupily luxusnější vozy, u kterých se očekává nasazení bezpečnostních prvků nejdříve. Výsledky byly velmi rozporuplné. Vítězem testu se stalo Volvo S60, jehož deformace byla srovnatelná s předchozími testy při větším překrytí. Volvo údajně své vozy na podobný typ nehody testuje již při vývoji. Dobře hodnocena byla také Acura TL a ucházející bezpečnost nabídlo také Infiniti G.

Oproti tomu propadákem testu se staly vozy Audi A4, Lexus IS, Lexus ES a Mercedes-Benz C. Tyto vozy testu vůbec nevyhověly. Acura TSX, BMW 3, Lincoln MKZ a Volkswagen CC prošly, ale s hodnocením "kritické".

Například u Lincolnu MKZ došlo k vyosení volantu, díky čemuž hlava řidiče úplně minula čelní airbag. Boční airbag navíc není protažen dostatečně dopředu, takže tělo prošlo přesně mezi těmito měkkými bezpečnostními prvky. U Lexusu IS došlo ke zhroucení bezpečnostní struktury a zachycení řidičovy nohy.

Automobilky, zejména ty neúspěšné, se samozřejmě brání. Podle Mercedesu bude nutné pro úspěšné absolvování testů dodat bezpečnostní výztuhy, které zhorší manévrovatelnost. Sama organizace IIHS uznává, že nové požadavky mohou dodatečně zvýšit ceny vozů, avšak očekává, že příští generace již budou mít dostatečně bezpečnou strukturu zakomponovánu již z přímo vývoje. 

Na záběry z testů včetně komentáře se podívejte na přiloženém videu.

 

My k tomuto dodáváme - jen houšť a větší kapky. Je jasné, že pro srovnatelnost testů musí existovat nějaká metodika, avšak reálný provoz se metodikami neřídí. Čím více budou atypické zkoušky prověřovat opravdový důraz výrobců na bezpečnost, nikoliv jen snahu o zisk maxima hvězdiček ve standardizovaných testech, tím lépe. Přinejmenším tři příklady dokazují, že to jde.

 

Vytisknout

Diskuze: IIHS: Zpřísněnými crash testy prošly jen tři vozy z jedenácti

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Volkswagen Beetle

Volkswagen Beetle Cabrio príde s plátenou strechou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud