Samočinnými systémy pro zabránění nehodě je v současné době vybaven je zlomek prodaných vozů, ačkoliv je takový systém v nabídce přibližně pětiny modelů, zejména však těch dražších. Jedním z mala doslova lidových vozů, ve kterých je možné takový systém získat, je Škoda Citigo a její sourozenci - VW Up a Seat Mii.
Přednárazové systémy vždy nějakým způsobem snímají prostor před vozidlem. Technologií je více, avšak účel je stejný - zjistit předmět nacházející se před vozem a vypočítat pravděpodobnost nárazu. Je-li pravděpodobnost příliš vysoká, vůz se na nehodu připraví - zejména výrazně zvýší účinek brzd, do kterých poté stačí jen "ťuknout", aby se aktivoval jejich plný účinek. Vozy vybavené adaptivními podvozky obvykle zapnou sportovní režim, který umožní lépe vykonat úhybný manévr. Některé pokročilejší systémy dovedou v případě, že je kolize již nevyhnutelná, aktivovat brzdy samočinně a tím alespoň zmírnit následky nehody.
Evropská komise by ráda, aby se tyto systémy staly u nových vozů v dohledné době povinností. Nejprve se tak má stát u užitkových vozů. Všechny modely představené po listopadu 2013 mají být vybaveny systémem, který nemusí umět sám brzdit, musí však umět připravit vůz na blížící se náraz.
V brzké době by se však mohly stát obětí podobného nařízení i osobní vozy. Evropská komise však zatím váhá, uznává totiž, že by mohlo dojít k poměrně podstatnému zvýšení ceny vozů.
Zároveň však euroúředníci tvrdí, že plošným zavedením systému by mohla nehodovost poklesnout až o čtvrtinu.
Svůj pohled na tento systém mění také organizace Euro NCAP. Od rok 2014 se má totiž opět změnit metodika a vůz, který nemá standardně vybaven přednárazovým systémem, již nebude moci dostat všech pět hvězdiček.