Předkolizní systémy se brzy mají stát povinností

Marek Litzman, 7. srpna 2012, 12:57 Google+

Evropská komise chce, aby se v blízkých letech staly standardem systémy, které jsou schopny reagovat na blížící se kolizi. Po povinném zavedení ABS a ESP má jít o další krok k vyšší bezpečnosti na silnicích.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Archiv AutoRoad.cz

Sdílejte článek

Samočinnými systémy pro zabránění nehodě je v současné době vybaven je zlomek prodaných vozů, ačkoliv je takový systém v nabídce přibližně pětiny modelů, zejména však těch dražších. Jedním z mala doslova lidových vozů, ve kterých je možné takový systém získat, je Škoda Citigo a její sourozenci - VW Up a Seat Mii.

Přednárazové systémy vždy nějakým způsobem snímají prostor před vozidlem. Technologií je více, avšak účel je stejný - zjistit předmět nacházející se před vozem a vypočítat pravděpodobnost nárazu. Je-li pravděpodobnost příliš vysoká, vůz se na nehodu připraví - zejména výrazně zvýší účinek brzd, do kterých poté stačí jen "ťuknout", aby se aktivoval jejich plný účinek. Vozy vybavené adaptivními podvozky obvykle zapnou sportovní režim, který umožní lépe vykonat úhybný manévr. Některé pokročilejší systémy dovedou v případě, že je kolize již nevyhnutelná, aktivovat brzdy samočinně a tím alespoň zmírnit následky nehody.

Evropská komise by ráda, aby se tyto systémy staly u nových vozů v dohledné době povinností. Nejprve se tak má stát u užitkových vozů. Všechny modely představené po listopadu 2013 mají být vybaveny systémem, který nemusí umět sám brzdit, musí však umět připravit vůz na blížící se náraz.

V brzké době by se však mohly stát obětí podobného nařízení i osobní vozy. Evropská komise však zatím váhá, uznává totiž, že by mohlo dojít k poměrně podstatnému zvýšení ceny vozů. 

Zároveň však euroúředníci tvrdí, že plošným zavedením systému by mohla nehodovost poklesnout až o čtvrtinu.

Svůj pohled na tento systém mění také organizace Euro NCAP. Od rok 2014 se má totiž opět změnit metodika a vůz, který nemá standardně vybaven přednárazovým systémem, již nebude moci dostat všech pět hvězdiček. 

Vytisknout

Diskuze: Předkolizní systémy se brzy mají stát povinností

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

nissan pathfinder

Nissan Pathfinder - nové informácie a fotografie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud