Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Marek Litzman, 8. března 2011, 09:59 Google+

V Evropě jsou již delší dobu povinné, nicméně všechny nejsou zdaleka stejné a některé při nárazu neobstojí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Crash test - zábrany proti podjetí

Crash test - zábrany proti podjetí | foto: IIHS

Sdílejte článek

Americký institut pro bezpečnost provozu otestoval s vozem Chevrolet Malibu zadní zástěry několika návěsů. Výsledky jsou věru rozporuplné. Sedan Malibu byl poslán v rychlosti 35 mil v hodině (56 km/h) do zadní partie návěsů a zkoušelo se, co zástěry vydrží. Myslím, že nejvíce vypovídající jsou snímky v galerii.

Evropská čísla se mi nepodařilo najít, americké úřady ale tvrdí, že ve zkoumaných nehodách z let 2001-2003 bylo v 80 % zaznamenáno podjetí zadní zábrany kamionu a v celé polovině případů bylo podjetí opravdu destruktivní.

Test zadních partií různých návěsů opravdu nedopadl nijak příznivě. Nejhůře skončilo Malibu, které narazilo do zadní části návěsu značky Hyundai, tam zábrana nevydržela vůbec. Test se prováděl s 50% přesazením.

Problém se skrývá ve slově kompatibilita, deformační zóna vozu se nachází na úplně jiném místě, než kde má kamion své pevné části. Ty by měly být suplovány zábranou. Pokud ta nesplní svůj účel, následuje náraz vozidla do zadní části kamionu, jejíž spodní hrana se nachází ve výšce hlavy posádky.

Evropská direktiva nutí výrobce vybavovat kamiony zábranami již několik let. Kritikové ovšem namítají, že Evropou požadovaný rozměr je příliš malý a nedokáže díky tomu využít plný potenciál, který skýtá deformační zóna osobního vozu.

 

Tři fotografie vozu nabouraného v kamionu ukazují různé kvality zadních zábran, titulní fotografie ukazuje vůz po nárazu do kamionu, kde zástěry naprosto selhaly a poslední snímek ukazuje pro srovnání Malibu po nárazu do jiného osobního vozu.

Foto: IIHS

Vytisknout

Diskuze: Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Mégane CC

Renault CC Floride - slavné jméno se vrací

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud