Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Crash test - zábrany proti podjetí
Crash test - zábrany proti podjetí, foto: IIHS
Marek Litzman 8. března 2011 09:59
Sdílej:

V Evropě jsou již delší dobu povinné, nicméně všechny nejsou zdaleka stejné a některé při nárazu neobstojí.

Americký institut pro bezpečnost provozu otestoval s vozem Chevrolet Malibu zadní zástěry několika návěsů. Výsledky jsou věru rozporuplné. Sedan Malibu byl poslán v rychlosti 35 mil v hodině (56 km/h) do zadní partie návěsů a zkoušelo se, co zástěry vydrží. Myslím, že nejvíce vypovídající jsou snímky v galerii.

Evropská čísla se mi nepodařilo najít, americké úřady ale tvrdí, že ve zkoumaných nehodách z let 2001-2003 bylo v 80 % zaznamenáno podjetí zadní zábrany kamionu a v celé polovině případů bylo podjetí opravdu destruktivní.

Test zadních partií různých návěsů opravdu nedopadl nijak příznivě. Nejhůře skončilo Malibu, které narazilo do zadní části návěsu značky Hyundai, tam zábrana nevydržela vůbec. Test se prováděl s 50% přesazením.

Problém se skrývá ve slově kompatibilita, deformační zóna vozu se nachází na úplně jiném místě, než kde má kamion své pevné části. Ty by měly být suplovány zábranou. Pokud ta nesplní svůj účel, následuje náraz vozidla do zadní části kamionu, jejíž spodní hrana se nachází ve výšce hlavy posádky.

Evropská direktiva nutí výrobce vybavovat kamiony zábranami již několik let. Kritikové ovšem namítají, že Evropou požadovaný rozměr je příliš malý a nedokáže díky tomu využít plný potenciál, který skýtá deformační zóna osobního vozu.

 

Tři fotografie vozu nabouraného v kamionu ukazují různé kvality zadních zábran, titulní fotografie ukazuje vůz po nárazu do kamionu, kde zástěry naprosto selhaly a poslední snímek ukazuje pro srovnání Malibu po nárazu do jiného osobního vozu.

Foto: IIHS

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?