Čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA je aerodynamicky propracovanější než kdykoli předtím a je tak ve své třídě bezkonkurenční. Díky svému emotivnímu a dynamickému designu dosahuje nový model FABIA hodnoty součinitele odporu vzduchu cx=0,28, což je výrazně nižší údaj než u předchozí generace (cx=0,32).
Vynikající aerodynamika je výsledkem mnoha drobných vylepšení, jako jsou např. žaluzie chladiče s aktivními lamelami, které pomáhají snížit spotřebu paliva a hodnoty emisí. Během vývoje aerodynamiky vozu FABIA provedla ŠKODA AUTO přes 3 000 simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics) a výsledky simulací byly ověřovány a dolaďovány během zkušebních jízd.
Vít Hubáček, který je zodpovědný za vývoj aerodynamiky modelu ŠKODA FABIA, říká: „Ačkoli je nová FABIA delší než její předchůdkyně a její přední část se zvětšila zhruba o 3 %, snížili jsme hodnotu součinitele odporu vzduchu téměř o 10 %. Jen to snižuje hodnoty emisí CO2 podle cyklu WLTP o skoro 3 g/km. Abychom tohoto dosáhli, provedli jsme více než 3 000 aerodynamických testů, přičemž asi 80 % z nich proběhlo virtuálně pomocí CFD simulací na superpočítači. Běžný osobní počítač by stejnou práci dělal více než 2 000 let.“
Výsledkem vývoje aerodynamiky u nového modelu ŠKODA FABIA je hodnota součinitele odporu vzduchu cx=0,28. Čtvrtá generace v tomto směru dosahuje jednoznačně nižších hodnot než její předchůdkyně (cx=0,32) a v segmentu malých vozů je bezkonkurenční. Výborná aerodynamika nového modelu FABIA významně přispívá ke snížení spotřeby paliva a hodnot emisí. Na vývoji aerodynamiky se podíleli odborníci z několika oddělení – kromě designérů a specialistů z oblasti aeroakustiky byli do vývoje zapojeni také inženýři zodpovědní za karoserii, podvozek a motory. ŠKODA AUTO navíc chytře kombinovala virtuální testy pomocí počítačových simulací s testováním během reálných jízd, které byly prováděny zejména za účelem ověření výsledků simulací.
Desítky tisíc výpočetních hodin práce na superpočítačíchOddělení aerodynamiky ve ŠKODA AUTO pracovalo během vývoje nového modelu FABIA z velké části ve virtuálním prostoru. Optimalizace aerodynamiky vozu je obzvláště náročný úkol, při kterém může mít i nepatrná změna řadu důsledků v dalších oblastech. Vývojáři proto používali supervýkonné počítače, díky kterým mohli k co největšímu počtu pokusů využít CFD simulace. Za přibližně tři a půl roku bylo provedeno více než 3 000 výpočtů simulací proudění, které si vyžádaly desítky tisíc hodin výpočetního času. Význam aerodynamiky v automobilovém průmyslu za poslední roky značně vzrostl a tento trend bude i nadále pokračovat vzhledem ke stále přísnějším emisním normám. ŠKODA AUTO proto výrazně navýšila své personální a odborné kapacity v této oblasti. Zatímco před 20 lety se o veškerou produkci české automobilky starali pouze 3 specialisté na aerodynamiku, nyní jsou jen za samotný model FABIA zodpovědní 3 odborníci.
Žaluzie chladiče snižují spotřebu paliva při rychlosti 120 km/h až o 0,2 l/100 kmŘada detailů nového vozu ŠKODA FABIA přispívá k nejlepší aerodynamice ve své třídě. Jedním z nich jsou inovativní žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku. ŠKODA FABIA je vůbec prvním modelem ve své třídě, který je používá. Při nízké potřebě chlazení se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h tak dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. Díky tomu navíc FABIA vypustí až o 5 g méně CO₂ na každý ujetý kilometr. Pro maximální chlazení, nebo během krátkých zastávek, systém lamely plně otevře, aby mohlo dovnitř proudit maximální množství vzduchu. Kromě toho přispívá řada prvků k minimalizaci odporu vzduchu. Přední část vozu disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, které optimalizují aerodynamiku usměrňováním proudu vzduchu za předními koly a podél celého vozu. Proudění vzduchu pod vozem je nyní upraveno díky 12 namísto 3 krytů podvozku. Víření vzduchu na zádi je díky tomu v kombinaci s dlouhým zadním spoilerem a finlety nižší. Tvar vnějších zpětných zrcátek směřuje vzduch k odtrhovým hranám u zadních světel. Vzhledem k tomu, že samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí ŠKODA AUTO nyní poprvé pro model FABIA kola s aerodynamickými plastovými kryty, které dále optimalizují aerodynamiku vozu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.