Česká rally je protkána licencovanými jezdci, ale i kluky, kteří dávají do soutěží své motoristické srdíčko, aniž by si pořídili závodní licenci. Mezi ně patři i brněnský Radek Fiala. Pojďme si představit čtyřiatřicetiletého jezdce v krátkém rozhovoru.
Co tě přivedlo k motoristickému sportu?
„Láska k automobilům a motocyklům obecně. Táta je stejně naladěn, takže jsme se společně pomaloučku posouvali až k tomu, že jsme si vytvořili hračku v podobě mišáka a začali se tímto bavit. Táta je velký fanda motocyklů, zejména těch silničních, takže jsme pravidelně od devadesátých let sledovali MS silničních motocyklů na EUROSPORTU a chodili se dívat na VC ČR v Brně. Společně jsme i několik let na motorkách jezdili. Vzhledem k houstnoucímu provozu na českých silnicích jsme se rozhodli, že se zavčas tohoto koníčku vzdáme. Je zřejmé, že pokud má někdo rád motorismus dlouho, tak bez nějakého takového rozptýlení nevydrží, a tak jsme se začali bavit sportovními vozy. Začalo to Nissanem 350 Z, pokračovalo Subaru WRX STI 2003, Mitsubishi EVO IX, BMW 335i a skončilo u Mitsubishi EVO X. Párkrát jsem se svezl na závodní motokáře u Ivana Houzáka v HKC Racing, což byl také perfektní zážitek. Nakonec se objevil GPD Rally Cup, dnešní Traiva Rally Cup a bylo jasné, že toto je přesně to závodění, které je pro nás jako stvořené.“
Pravidelně usedáš do Mitsubishi EVO X, proč právě tento model?
„Naskytla se příležitost dobré koupě, tak jsem nad tím nijak moc nepřemýšlel a vůz pořídil. Mám jej od 0 km, mám schovanou i převozní papírovou SPZ, je to takové naše mimino, které si pipláme od narození a víme o něm úplně vše. Jak jsem říkal v předešlé otázce, vývojem přes různá vozidla jsme se dopracovali k EVO X a jsem za ni velice rád. Občasnými návštěvami na amatérských akcích jsme se rozkoukávali, jak věci chodí a jak se dělají. Postupem času jsme dospěli do bodu, že začalo dávat smysl, abychom měli čistokrevné sportovní vozidlo, po kterém se nebude chtít žádná základní civilní činnost. Tak jsme se pustili nejdříve do přestavby stran bezpečnosti, což obnášelo bezpečnostní rám a další související interiérové úpravy. Začali jsme se účastnit Traiva Rally Cupu (dříve GPD) a postupem času přidali úpravu podvozku a nějaké další drobné úpravy. Veškeré interiérové úpravy se děly dle homologačních listů tak, aby se vůz dal vždy doskládat do plnokrevného eNka. V současnosti je tedy ze 70 % hotový interiér a nainstalovaný podvozek Protlum, jinak se jedná o vozidlo se sériovými díly. Konečným cílem je samozřejmě vůz v čase dokončit a mít z něj Mitsubishi EVO X třídy N, ale vzhledem k naší motoristické filozofii zábavy, není kam spěchat.“
Přece jen je devítka populárnější, proč jsi nesáhl po tomto voze?
„Tím, že se tímto sportem bavím a nemám ambice, aby ze mě byl profesionální závodník, tak jsem nad tím nijak analyticky nepřemýšlel. EVO X se mně jako auto vzhledově velmi líbí. Je pravdou, že má výkonnostní slabiny stran své váhy a velikosti. Díky své jedinečnosti, jezdí jich jen pár, je i její údržba specifická, nicméně nelituji a jsem za ni rád. Cílem bylo pořídit si auto, u kterého si budeme jisti, že během svého života neprošlo nějakými hrůzami. Nakonec se ukázalo, že veškeré jeté kusy mají pestrobarevné životní příběhy a je těžké se dopátrat nějakého neposkvrněného vozu, takže když se mně naskytla příležitost pořídit nové EVO X, tak jsme do toho šli.“
Startuješ na závodech Traiva rally cupu, proč tyto závody?
„Skvělá organizace, rozmanité podmínky a povrchy, jezdí sem i kluci profíci, na což je krásný pohled, jak na auta, tak na jejich umění. Právě přítomnost profi závodníků je i zárukou, že je vše kolem připravené tak, aby technika netrpěla a dobře se zazávodilo. Důležitým faktorem je také to, že se rád vidím s lidmi, které na závodech pravidelně potkávám. Myslím si, že je potřeba celý koncept Traiva Rally Cupu vyzdvihnout a jednoznačně říct, že je to skvělý formát. Můžou se zde svézt jak profesionální závodníci, tak kluci, kteří nemají ambice být profíkem, ale zkrátka chtějí se zlepšovat jako řidiči a tady mají možnost v rámci maximální možné bezpečnosti a neohrožení lidí na běžných komunikacích. Myslím si, že by Traiva Rally Cup měl být dáván za příklad rozvoje motorsportu a bezpečnosti na českých silnicích.“
Volné podniky, respektive sprinty tě u nás nelákají?
„Nelákají, já jsem hrozně rád za naši Traivu a doufám, že se bude dařit Silverovi ještě dlouho ji pořádat a držet kolem ní skvělé lidi jako Ríšu Laseviče, Silvera seniora a další. Já i mitfára Jirka Bartoněk teď máme hodně pracovních povinností, Jirka už i těch rodinných a já doufám, že v budoucnu mě to čeká také 😊. Takže nemáme časový fond na to, abychom se zúčastnili jakýchkoliv větších závodů. Opakuju to stále dokola, ale Traiva je absolutně ideálním svezením pro nás všechny, kteří společně v rámci našeho mančaftu na závody jezdíme.“
Na závodech vedle tebe usedá Jirka Bartoněk, ale při poslední akci to byla manželka Veronika. Jak jí šlo navigování?
„Absolutně skvěle! Myslel jsem si, že se s tím bude trápit, ale to jsem se velice zmýlil. Musíme tímto poděkovat klukům Martinovi Čmelovi a Jirkovi Vichtovi, kteří nám pomohli v servisu vše připravit a popřezouvat - díky borci. Zejména Martin Čmel si vzal Verču hned pod křídlo a jako zkušený mitfára ji okamžitě zasvětil do řemesla. Pravdou je, že v tomto má Jirka trochu nevýhodu oproti Verči v mužském kolektivu :-D“
Je varianta, že se spolu budete pravidelněji objevovat na závodech?
„Jirkovi se narodil druhý prcek, dcera Karolínka a tímto mu posíláme ještě jednou, nyní však oficiálně, gratulaci! Takže teď je v období, kdy ladí systém, aby mohl v budoucnu zase dovádět v sedle spolujezdce. Už se na jeho návrat těším. Dobrou zprávou je, že když mu to bude doma hořet, tak máme kvalitní záskok 😉, takže není vyloučeno, že se Verča se mnou ještě párkrát sveze. Musím říct, že to byl velmi příjemný společný víkend. Bylo to jako bychom spolu jeli někam na prodloužený víkend, jen místo na kola jsme sedli do auta a povozili se. Musím říct, že i Verču atmosféra strhla a okamžitě po první rundě začala upravovat rozpis a hledat místa, kde bychom mohli přidat. Byla odhodlaná získat alespoň nějaký pohár, což se podařilo, nicméně vzhledem ke covidu jsme si jej nemohli převzít, z čehož byla trošku smutná, takže si myslím, že ještě minimálně na jeden závod má motivaci.“
Který výsledek považuješ za nejcennější?
„Celkové vítězství v N4 a celkově druhé místo. I když víme, že jsou ve startovním poli šikovnější a rychlejší kluci, tak díky naší pravidelné účasti a stabilním výsledkům jsme dosáhli takto pěkného výsledku, který nás samozřejmě velice těší. Zde musím zmínit, že velký dík patří samozřejmě mitfárovi Jirkovi, se kterým nás to hrozně baví a je to pro nás příjemná mimopracovní relaxace. Nebýt táty, který mně pomáhá vše časově zvládnout a technicky zajistit, tak na žádný ze závodů ani neodjedeme. A veškerá naše stabilní účast na Traivě je dílem Petra Chytky, který nám připravuje absolutně špičkové zázemí a materiál a díky němu se tak můžeme účastnit takového množství závodů.“
Vzkaz fanouškům…
„Přeji všem zejména pevné zdraví v dnešních dnech, ať se každému daří jak v jeho profesi, tak doma a pokud budete mít volný čas a budete se chtít odreagovat, užít si zábavu a podívat se na dobrý sport, tak sledujte rally a zejména Traiva rally CUP! 😉“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.