Česká rally je protkána licencovanými jezdci, ale i kluky, kteří dávají do soutěží své motoristické srdíčko, aniž by si pořídili závodní licenci. Mezi ně patři i brněnský Radek Fiala. Pojďme si představit čtyřiatřicetiletého jezdce v krátkém rozhovoru.
Co tě přivedlo k motoristickému sportu?
„Láska k automobilům a motocyklům obecně. Táta je stejně naladěn, takže jsme se společně pomaloučku posouvali až k tomu, že jsme si vytvořili hračku v podobě mišáka a začali se tímto bavit. Táta je velký fanda motocyklů, zejména těch silničních, takže jsme pravidelně od devadesátých let sledovali MS silničních motocyklů na EUROSPORTU a chodili se dívat na VC ČR v Brně. Společně jsme i několik let na motorkách jezdili. Vzhledem k houstnoucímu provozu na českých silnicích jsme se rozhodli, že se zavčas tohoto koníčku vzdáme. Je zřejmé, že pokud má někdo rád motorismus dlouho, tak bez nějakého takového rozptýlení nevydrží, a tak jsme se začali bavit sportovními vozy. Začalo to Nissanem 350 Z, pokračovalo Subaru WRX STI 2003, Mitsubishi EVO IX, BMW 335i a skončilo u Mitsubishi EVO X. Párkrát jsem se svezl na závodní motokáře u Ivana Houzáka v HKC Racing, což byl také perfektní zážitek. Nakonec se objevil GPD Rally Cup, dnešní Traiva Rally Cup a bylo jasné, že toto je přesně to závodění, které je pro nás jako stvořené.“
Pravidelně usedáš do Mitsubishi EVO X, proč právě tento model?
„Naskytla se příležitost dobré koupě, tak jsem nad tím nijak moc nepřemýšlel a vůz pořídil. Mám jej od 0 km, mám schovanou i převozní papírovou SPZ, je to takové naše mimino, které si pipláme od narození a víme o něm úplně vše. Jak jsem říkal v předešlé otázce, vývojem přes různá vozidla jsme se dopracovali k EVO X a jsem za ni velice rád. Občasnými návštěvami na amatérských akcích jsme se rozkoukávali, jak věci chodí a jak se dělají. Postupem času jsme dospěli do bodu, že začalo dávat smysl, abychom měli čistokrevné sportovní vozidlo, po kterém se nebude chtít žádná základní civilní činnost. Tak jsme se pustili nejdříve do přestavby stran bezpečnosti, což obnášelo bezpečnostní rám a další související interiérové úpravy. Začali jsme se účastnit Traiva Rally Cupu (dříve GPD) a postupem času přidali úpravu podvozku a nějaké další drobné úpravy. Veškeré interiérové úpravy se děly dle homologačních listů tak, aby se vůz dal vždy doskládat do plnokrevného eNka. V současnosti je tedy ze 70 % hotový interiér a nainstalovaný podvozek Protlum, jinak se jedná o vozidlo se sériovými díly. Konečným cílem je samozřejmě vůz v čase dokončit a mít z něj Mitsubishi EVO X třídy N, ale vzhledem k naší motoristické filozofii zábavy, není kam spěchat.“
Přece jen je devítka populárnější, proč jsi nesáhl po tomto voze?
„Tím, že se tímto sportem bavím a nemám ambice, aby ze mě byl profesionální závodník, tak jsem nad tím nijak analyticky nepřemýšlel. EVO X se mně jako auto vzhledově velmi líbí. Je pravdou, že má výkonnostní slabiny stran své váhy a velikosti. Díky své jedinečnosti, jezdí jich jen pár, je i její údržba specifická, nicméně nelituji a jsem za ni rád. Cílem bylo pořídit si auto, u kterého si budeme jisti, že během svého života neprošlo nějakými hrůzami. Nakonec se ukázalo, že veškeré jeté kusy mají pestrobarevné životní příběhy a je těžké se dopátrat nějakého neposkvrněného vozu, takže když se mně naskytla příležitost pořídit nové EVO X, tak jsme do toho šli.“
Startuješ na závodech Traiva rally cupu, proč tyto závody?
„Skvělá organizace, rozmanité podmínky a povrchy, jezdí sem i kluci profíci, na což je krásný pohled, jak na auta, tak na jejich umění. Právě přítomnost profi závodníků je i zárukou, že je vše kolem připravené tak, aby technika netrpěla a dobře se zazávodilo. Důležitým faktorem je také to, že se rád vidím s lidmi, které na závodech pravidelně potkávám. Myslím si, že je potřeba celý koncept Traiva Rally Cupu vyzdvihnout a jednoznačně říct, že je to skvělý formát. Můžou se zde svézt jak profesionální závodníci, tak kluci, kteří nemají ambice být profíkem, ale zkrátka chtějí se zlepšovat jako řidiči a tady mají možnost v rámci maximální možné bezpečnosti a neohrožení lidí na běžných komunikacích. Myslím si, že by Traiva Rally Cup měl být dáván za příklad rozvoje motorsportu a bezpečnosti na českých silnicích.“
Volné podniky, respektive sprinty tě u nás nelákají?
„Nelákají, já jsem hrozně rád za naši Traivu a doufám, že se bude dařit Silverovi ještě dlouho ji pořádat a držet kolem ní skvělé lidi jako Ríšu Laseviče, Silvera seniora a další. Já i mitfára Jirka Bartoněk teď máme hodně pracovních povinností, Jirka už i těch rodinných a já doufám, že v budoucnu mě to čeká také 😊. Takže nemáme časový fond na to, abychom se zúčastnili jakýchkoliv větších závodů. Opakuju to stále dokola, ale Traiva je absolutně ideálním svezením pro nás všechny, kteří společně v rámci našeho mančaftu na závody jezdíme.“
Na závodech vedle tebe usedá Jirka Bartoněk, ale při poslední akci to byla manželka Veronika. Jak jí šlo navigování?
„Absolutně skvěle! Myslel jsem si, že se s tím bude trápit, ale to jsem se velice zmýlil. Musíme tímto poděkovat klukům Martinovi Čmelovi a Jirkovi Vichtovi, kteří nám pomohli v servisu vše připravit a popřezouvat - díky borci. Zejména Martin Čmel si vzal Verču hned pod křídlo a jako zkušený mitfára ji okamžitě zasvětil do řemesla. Pravdou je, že v tomto má Jirka trochu nevýhodu oproti Verči v mužském kolektivu :-D“
Je varianta, že se spolu budete pravidelněji objevovat na závodech?
„Jirkovi se narodil druhý prcek, dcera Karolínka a tímto mu posíláme ještě jednou, nyní však oficiálně, gratulaci! Takže teď je v období, kdy ladí systém, aby mohl v budoucnu zase dovádět v sedle spolujezdce. Už se na jeho návrat těším. Dobrou zprávou je, že když mu to bude doma hořet, tak máme kvalitní záskok 😉, takže není vyloučeno, že se Verča se mnou ještě párkrát sveze. Musím říct, že to byl velmi příjemný společný víkend. Bylo to jako bychom spolu jeli někam na prodloužený víkend, jen místo na kola jsme sedli do auta a povozili se. Musím říct, že i Verču atmosféra strhla a okamžitě po první rundě začala upravovat rozpis a hledat místa, kde bychom mohli přidat. Byla odhodlaná získat alespoň nějaký pohár, což se podařilo, nicméně vzhledem ke covidu jsme si jej nemohli převzít, z čehož byla trošku smutná, takže si myslím, že ještě minimálně na jeden závod má motivaci.“
Který výsledek považuješ za nejcennější?
„Celkové vítězství v N4 a celkově druhé místo. I když víme, že jsou ve startovním poli šikovnější a rychlejší kluci, tak díky naší pravidelné účasti a stabilním výsledkům jsme dosáhli takto pěkného výsledku, který nás samozřejmě velice těší. Zde musím zmínit, že velký dík patří samozřejmě mitfárovi Jirkovi, se kterým nás to hrozně baví a je to pro nás příjemná mimopracovní relaxace. Nebýt táty, který mně pomáhá vše časově zvládnout a technicky zajistit, tak na žádný ze závodů ani neodjedeme. A veškerá naše stabilní účast na Traivě je dílem Petra Chytky, který nám připravuje absolutně špičkové zázemí a materiál a díky němu se tak můžeme účastnit takového množství závodů.“
Vzkaz fanouškům…
„Přeji všem zejména pevné zdraví v dnešních dnech, ať se každému daří jak v jeho profesi, tak doma a pokud budete mít volný čas a budete se chtít odreagovat, užít si zábavu a podívat se na dobrý sport, tak sledujte rally a zejména Traiva rally CUP! 😉“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.