Jedním z prvních týmů v České republice, který se začal věnovat pronájmu soutěžních vozů na profesionální úrovni, byl zlínský tým Sparrow Racing. Letos se bude pohybovat na rallyové scéně již dvacátým rokem. To byla dobrá příležitost k tomu vyzpovídat manažera tohoto rodinného týmu Tomáše Hrabce, který tým vede.
Tomáši, pojďme nejprve zrekapitulovat loňskou sezonu, ve které jste dokonce představili novou závodní techniku.
„V loňské sezóně jsme se zúčastnili dvaceti závodů jak v České republice, tak v zahraničí. Dokonce jsme startovali i na jednom podniku mistrovství Itálie v závodech do vrchu v Cividale.
Startovali s našimi vozy Peugeot 208 R2 a před Barum rally jsme přivítali v týmu "horkou" novinku v kategorii 2WD, kterou byl Ford Fiesta R2T19. Na Barum rally s ním premiérově startoval Matěj Kamenec. O novou Fiestu byl velký zájem ze strany jezdců, a tak ji bylo možné poté vidět i na rally ve Vsetíně, na Mikuláš rally a Pražském rallysprintu. Ze zahraničních startů byla asi tím největším účast na závěrečném podniku sezóny Mistrovství Evropy v Maďarsku, kde s vozem startoval Gábor Német v rámci maďarského mistrovství a umístil se na čtvrtém místě v rámci 2WD.“
A co chystáte pro jezdce ve své nastávající jubilejní sezoně?
„Ano, v letošním roce odstartuje náš tým Sparrow racing do své jubilejní dvacáté kompletní sezóny. Pomyslné „narozeniny“ si odbudeme na Rally Bohemia, kde náš tým bude startovat již po jedenadvacáté.
Pro letošní rok jsme připravili pro jezdce další novinku. Díky prodeji dvou Peugeotů 208 R2, které zamířily do své domoviny ve Francii, jsme pořídili ještě jeden Ford Fiesta R2T19. V současné době tak disponujeme na pronájem dvěma vozy Ford Fiesta R2T19, ale stále ještě i vozy Peugeot 208 R2. Zajímavostí je, že jeden z našich prodaných vozů nyní startoval na Rallye Monte Carlo 2020.“
Co dělá takový závodní tým v zimě, když se nezávodí, a už máte představu o Vašem programu a vytížení vozidel na letošní sezonu?
„Momentálně přes zimní přestávku prochází všechny vozy jak Fiesty, tak 208-čky celkovou kontrolou a repasí, tak aby byly v plné síle na 100 % připraveny nové sezóny. Tu bychom měli zahájit testy již v průběhu měsíce března. V plném běhu jsou i jednání s jezdci ohledně jejich startů s našimi vozy. Momentálně již víme, že s jedním vozem budeme startovat v kompletním maďarském mistrovství. Také vyjednáváme o několika startech v rámci Mistrovství Evropy. Co se týká příští sezóny v České republice, tak v rámci Rallysprint série máme již skoro plno, ale v rámci "velkého" MČR máme ještě dveře pro případné zájemce ze stran jezdců otevřeny.
Mohl bys na závěr při příležitosti kulatých narozenin Vašeho týmu zavzpomínat na nejvýznamnější jezdce Vašeho týmu a na používanou techniku? 20 let je dlouhá doba, takže mladí už to nevědí a staří zase zapomněli, jak se říká.. :-)
Za tu dobu prošlo našim týmem přibližně 250 jezdců z České republiky i ze zahraničí. Je těžké vyjmenovat jen někoho, ale ze současné špičky startovali v našem týmu v minulosti například Jaromír Tarabus, Václav Pech, Filip Mareš, Jan Jelínek, Václav Dunovský, bratři Wagnerovi z Rakouska. Dva závody v našem týmu absolvoval i Emil Triner. Technika se za 20 sezón také změnila. Náš tým začínal s vozy Honda Civic Vti, kterých jsme měli jednu dobu pět. V týmu jsme měli i Suzuki Ignis S1600 a Škodu Fabii S2000. Dále jsme připravovali i Mitsubishi Lancer EVO IX ale i EVO X, Honda Civic Type R a vlastně i Citroen DS3 R3T pro Egona Smékala. V současné době, se náš tým plně soustředí na vozy kategorie 2WD.
250 jezdců, tak to už by byla slušná „startovka“…Máš pro nás nějaký vzkaz na závěr?
Do nového roku bych chtěl všem fanouškům popřát samé hezké zážitky u tratí rychlostních zkoušek a všem jezdcům to, aby divákům ty zážitky mohli předvádět vždy až do cíle.
Děkuji za rozhovor!
Aleš Holakovský
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.