Cesty k soutěžnímu sportu jsou leckdy zajímavé. V případě Martina Klepáče za vše může prázdná nádrž. Pojďme se v rozhovoru seznámit s kosmonoským jezdcem.
Po českých rychlostních zkouškách se proháníš teprve druhou sezónu a pro mnohé fanoušky jsi jakousi neznámou. Představ se nám prosím na úvod povídání…
„Ahoj, já jsem Martin, je mi 44 let a pracuji ve své dopravně-spediční firmě. Jsem ženatý a s manželkou máme tři děti. Syn má 28 let a firmu zastupuje, dcerky mají 6 a 2 roky. Mezi mé koníčky patří vše kolem sportu, nejen aktivní sport, ale i pasivní sledování.“
Ptát se člověka, který vyrůstal ve městě automobilů, tedy v Mladé Boleslavi, jak se dostal k automobilovému sportu, je asi zbytečné. Ale přesto, co tě k vůni benzínu přivedlo?
„Ano, naprostá pravda. Jen cesta byla trochu trnitější a vlastně i trochu shoda okolností. Před třemi lety jsem poznal Karla Kupce juniora, který mi pomohl, když jsem zůstal o půlnoci s odtahovkou kdesi u silnice na Hradec Králové bez nafty. Jako jediný zastavil… Dali jsme se do řeči, kdo vlastně je… V té době jezdil rally v Junior ERC. Slovo dalo slovo a prakticky rok jsem s ním jezdil po evropských závodech, které absolvoval. Zde nesmím opomenout jeho bratra Ráďu, který také jezdil jako velký talent vybrané závody. Asi všichni víme, co se později stalo a vlastně v jednom okamžiku mnohé změnilo. Ráďa je obrovský bojovník, dokonce mě byl podpořit i na letošním ročníku Barum Rally s tátou a bratrem Karlem, což mně udělalo neskutečnou radost. Řeknu po pravdě, že mi začalo to prostředí, napětí, vůně benzínu a zvuk motoru po čase chybět a řekl jsem si, že začnu závodit sám. Zvolil jsem pro sebe na začátek finančně dostupnější a rádoby bezpečnější variantu, tedy kategorii historik.“
Brány Škodovky máš doslova za komínem, proč jsi nesáhl po nějakém automobilu s okřídleným šípem ve znaku?
„Dobrá otázka. Jakmile mi bylo 18 let a dostal jsem řidičák, tak má první auta byla značek Citroën nebo Peugeot. Tato auta mají náhon na přední kola, což mi více přirostlo k srdci, takže volba závoďáku byla jednodušší.“
Proč padla volba právě na Peugeot 205 GTi?
„Po škole, kterou jsem dokončil jen díky podpoře rodičů, protože při maturitní zkoušce bylo mému synovi už dva a půl roku, jsem potřeboval vydělávat peníze. Začal jsem s opravami aut již zmiňovaných francouzských značek. V té době to byla technologie a technika vlastně dnešního už historika Peugeotu 205.“
A proč zrovna kategorie historik? Současná auta tě nelákají?
„Jak jsem už naznačil, myslel jsem, že to bude bezpečnější, ale co získávám více a více informací a zkušeností, možná opak bude pravdou. Takže třeba postupem času… Určitě bych chtěl zkusit alespoň pár závodů s technikou dnešních speciálů R2, tedy Peugeot 208.“
Jak vzpomínáš na svůj první start, a tím i splnění onoho klukovského snu?
„Byl to nepopsatelný zážitek a neskutečný adrenalin. Po prvním startu na Rally Kopná 2018 nám po druhém kilometru odešlo relé a závod pro nás skončil. Další soutěží byla domácí Rally Bohemia. Po dojetí před cílovou rampu, kde se čekalo na vyhlášení, se mi začal přemítat celý koloběh příprav kolem auta, vybavení, potřebné rally školy a tak dále. Kroutil jsem hlavou nad celkovým 7. místem a říkal si, že jsem asi blázen. Kdyby mi to někdo před rokem říkal, pochyboval bych o jeho duševním zdraví.“
Už v loňském roce to u tebe v kategorii historik cinkalo poháry, jak jsi byl spokojený se svou první sezónou?
„První sezóna byla u mě o tom, jak vůbec začít závodit, poznat vše kolem rally, poprvé vyzkoušet závodní pneu. Tady asi řeknu veřejné tajemství, že v porovnání s běžnými pneumatikami, které se používají v silničním provozu, to je neskutečný rozdíl. Taky jsem se hodně seznámil s ostatními závodníky a legendami české rally. Hlavně jsem pozorně naslouchal jejich rady, a tím pádem se učil.“
Letos sis domů rovněž dovezl nějaké ty pohárky…
„Ano, i letošní sezóna byla úspěšná. Podařilo se mi třikrát zvítězit ve své třídě, a to na Valašce, při Barum rally a v Pačejově. Já ale asi stejně jako spousta dalších jezdců v kategorii historik jezdím hlavně pro zábavu. Soutěže mne baví a je to skvělá relaxace. Je zde skvělá parta lidí, kteří pomůžou, i když jsme soupeři. V tomto prostředí se pak krásně závodí. Na erzetách jsme soupeři, ale sotva odložíme přilby, smějeme se společným zážitkům. Poháry jsou jen taková ta třešnička na pomyslném dortu.“
Starty mezi historiky prokládáš i účastí v Traiva rally cupu. To se ti oplatí jezdit z Boleslavi do Kopřivnice? Jak hodnotíš tento cup?
„Pravda, je to dálka, ale mám tu na Moravě kousek od Kopřivnice bratrance s rodinou, která mi vychází vstříc, a pokaždé mi poskytují potřebný azyl. Traiva rally cup je pro mě nejlepší možný test na uzavřené trati s profesionální připraveností a bezpečností, takže hodnocení jen a jen kladné.“
Tamtamy prozradily, že chystáš nějakou změnu… Prozradíš?
„Nejenže rád závodím, ale také auta stavím a opravuji. Těch silničních už bylo dost a teď se věnuji vlastně koníčku a stavbě závodního speciálu. Připravuji jak jinak než peugeot, tentokrát 309, který by měl být o trochu rychlejší, ale i bezpečnější díky propracovanějšímu rámu.“
Jaké máš v rally cíle? Kam bys to chtěl dotáhnout?
„Cíle jsou a vlastně musí být, jinak není kam pokračovat. Postupně se i díky spolujezdci a spolupráci se zkušenějším Petrem Krčmou mohu posouvat. Jsem rád, když může jet se mnou, a tím se mohu učit jet na rozpis. Stále se učím a podle toho bude vypadat i další sezóna. Chceme určitě mít ze závodění radost a někdy se svézt, buď v kategorii historik, nebo soudobých někde v zahraničí.“
Máš nějaký jezdecký vzor?
„Jako každý kluk i já měl své vzory. Ty mé pochází z dílen škodováckého rally týmu. Pro jezdecké schopnosti, ale i odbornou a manuální činnost jsem vždy obdivoval Pavla Siberu a Ladislava Křečka.“
Co rok 2020, už máš plán?
„Plánů je mnoho. Prioritou je pro mě dostavba nového vozu.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkování patří všem fanouškům, kteří mě podporují, a hlavně rodině. Přátelům, kteří pomáhají svými radami a někdy i vlastními silami. Rád Vás, fanoušci rally, uvidím jak v depu, tak na tratích, kde se ukážu s nově postaveným Peugeotem 309.“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?