Cesty k soutěžnímu sportu jsou leckdy zajímavé. V případě Martina Klepáče za vše může prázdná nádrž. Pojďme se v rozhovoru seznámit s kosmonoským jezdcem.
Po českých rychlostních zkouškách se proháníš teprve druhou sezónu a pro mnohé fanoušky jsi jakousi neznámou. Představ se nám prosím na úvod povídání…
„Ahoj, já jsem Martin, je mi 44 let a pracuji ve své dopravně-spediční firmě. Jsem ženatý a s manželkou máme tři děti. Syn má 28 let a firmu zastupuje, dcerky mají 6 a 2 roky. Mezi mé koníčky patří vše kolem sportu, nejen aktivní sport, ale i pasivní sledování.“
Ptát se člověka, který vyrůstal ve městě automobilů, tedy v Mladé Boleslavi, jak se dostal k automobilovému sportu, je asi zbytečné. Ale přesto, co tě k vůni benzínu přivedlo?
„Ano, naprostá pravda. Jen cesta byla trochu trnitější a vlastně i trochu shoda okolností. Před třemi lety jsem poznal Karla Kupce juniora, který mi pomohl, když jsem zůstal o půlnoci s odtahovkou kdesi u silnice na Hradec Králové bez nafty. Jako jediný zastavil… Dali jsme se do řeči, kdo vlastně je… V té době jezdil rally v Junior ERC. Slovo dalo slovo a prakticky rok jsem s ním jezdil po evropských závodech, které absolvoval. Zde nesmím opomenout jeho bratra Ráďu, který také jezdil jako velký talent vybrané závody. Asi všichni víme, co se později stalo a vlastně v jednom okamžiku mnohé změnilo. Ráďa je obrovský bojovník, dokonce mě byl podpořit i na letošním ročníku Barum Rally s tátou a bratrem Karlem, což mně udělalo neskutečnou radost. Řeknu po pravdě, že mi začalo to prostředí, napětí, vůně benzínu a zvuk motoru po čase chybět a řekl jsem si, že začnu závodit sám. Zvolil jsem pro sebe na začátek finančně dostupnější a rádoby bezpečnější variantu, tedy kategorii historik.“
Brány Škodovky máš doslova za komínem, proč jsi nesáhl po nějakém automobilu s okřídleným šípem ve znaku?
„Dobrá otázka. Jakmile mi bylo 18 let a dostal jsem řidičák, tak má první auta byla značek Citroën nebo Peugeot. Tato auta mají náhon na přední kola, což mi více přirostlo k srdci, takže volba závoďáku byla jednodušší.“
Proč padla volba právě na Peugeot 205 GTi?
„Po škole, kterou jsem dokončil jen díky podpoře rodičů, protože při maturitní zkoušce bylo mému synovi už dva a půl roku, jsem potřeboval vydělávat peníze. Začal jsem s opravami aut již zmiňovaných francouzských značek. V té době to byla technologie a technika vlastně dnešního už historika Peugeotu 205.“
A proč zrovna kategorie historik? Současná auta tě nelákají?
„Jak jsem už naznačil, myslel jsem, že to bude bezpečnější, ale co získávám více a více informací a zkušeností, možná opak bude pravdou. Takže třeba postupem času… Určitě bych chtěl zkusit alespoň pár závodů s technikou dnešních speciálů R2, tedy Peugeot 208.“
Jak vzpomínáš na svůj první start, a tím i splnění onoho klukovského snu?
„Byl to nepopsatelný zážitek a neskutečný adrenalin. Po prvním startu na Rally Kopná 2018 nám po druhém kilometru odešlo relé a závod pro nás skončil. Další soutěží byla domácí Rally Bohemia. Po dojetí před cílovou rampu, kde se čekalo na vyhlášení, se mi začal přemítat celý koloběh příprav kolem auta, vybavení, potřebné rally školy a tak dále. Kroutil jsem hlavou nad celkovým 7. místem a říkal si, že jsem asi blázen. Kdyby mi to někdo před rokem říkal, pochyboval bych o jeho duševním zdraví.“
Už v loňském roce to u tebe v kategorii historik cinkalo poháry, jak jsi byl spokojený se svou první sezónou?
„První sezóna byla u mě o tom, jak vůbec začít závodit, poznat vše kolem rally, poprvé vyzkoušet závodní pneu. Tady asi řeknu veřejné tajemství, že v porovnání s běžnými pneumatikami, které se používají v silničním provozu, to je neskutečný rozdíl. Taky jsem se hodně seznámil s ostatními závodníky a legendami české rally. Hlavně jsem pozorně naslouchal jejich rady, a tím pádem se učil.“
Letos sis domů rovněž dovezl nějaké ty pohárky…
„Ano, i letošní sezóna byla úspěšná. Podařilo se mi třikrát zvítězit ve své třídě, a to na Valašce, při Barum rally a v Pačejově. Já ale asi stejně jako spousta dalších jezdců v kategorii historik jezdím hlavně pro zábavu. Soutěže mne baví a je to skvělá relaxace. Je zde skvělá parta lidí, kteří pomůžou, i když jsme soupeři. V tomto prostředí se pak krásně závodí. Na erzetách jsme soupeři, ale sotva odložíme přilby, smějeme se společným zážitkům. Poháry jsou jen taková ta třešnička na pomyslném dortu.“
Starty mezi historiky prokládáš i účastí v Traiva rally cupu. To se ti oplatí jezdit z Boleslavi do Kopřivnice? Jak hodnotíš tento cup?
„Pravda, je to dálka, ale mám tu na Moravě kousek od Kopřivnice bratrance s rodinou, která mi vychází vstříc, a pokaždé mi poskytují potřebný azyl. Traiva rally cup je pro mě nejlepší možný test na uzavřené trati s profesionální připraveností a bezpečností, takže hodnocení jen a jen kladné.“
Tamtamy prozradily, že chystáš nějakou změnu… Prozradíš?
„Nejenže rád závodím, ale také auta stavím a opravuji. Těch silničních už bylo dost a teď se věnuji vlastně koníčku a stavbě závodního speciálu. Připravuji jak jinak než peugeot, tentokrát 309, který by měl být o trochu rychlejší, ale i bezpečnější díky propracovanějšímu rámu.“
Jaké máš v rally cíle? Kam bys to chtěl dotáhnout?
„Cíle jsou a vlastně musí být, jinak není kam pokračovat. Postupně se i díky spolujezdci a spolupráci se zkušenějším Petrem Krčmou mohu posouvat. Jsem rád, když může jet se mnou, a tím se mohu učit jet na rozpis. Stále se učím a podle toho bude vypadat i další sezóna. Chceme určitě mít ze závodění radost a někdy se svézt, buď v kategorii historik, nebo soudobých někde v zahraničí.“
Máš nějaký jezdecký vzor?
„Jako každý kluk i já měl své vzory. Ty mé pochází z dílen škodováckého rally týmu. Pro jezdecké schopnosti, ale i odbornou a manuální činnost jsem vždy obdivoval Pavla Siberu a Ladislava Křečka.“
Co rok 2020, už máš plán?
„Plánů je mnoho. Prioritou je pro mě dostavba nového vozu.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Poděkování patří všem fanouškům, kteří mě podporují, a hlavně rodině. Přátelům, kteří pomáhají svými radami a někdy i vlastními silami. Rád Vás, fanoušci rally, uvidím jak v depu, tak na tratích, kde se ukážu s nově postaveným Peugeotem 309.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?