Matěj Řehák společně se spolujezdcem Lukášem Říhou v uplynulé sezoně startovali pouze na dvou závodech. Posádka žluté Hondy Civic Type R však oba dva závody dokončila na pěkném umístění. Na Valašské rally to byla výhra ve třídě 8 a na Rally Vsetín druhé místo ve třídě. Za zmínku stojí také 10. příčka v hodnocení rallysprintsérie v cíli vsetínské soutěže.
Loni jste startovali pouze na dvou podnicích, z jakého důvodu?
„Důvody jsou celkem běžné, se kterými se potýká většina závodníků. Chybí nám čas a peníze na závodění. Trochu mě mrzí, že se nepodařilo dát do kupy historickou škodovku, se kterou jsme v roce 2017 jeli Mikuláš rally ve Slušovicích. Chtěli jsme z toho udělat tradici, ale bohužel se tak nestalo.“
Nechybí ti rally? Chodíš se dívat, když nejedete? „Necuká“ ti rukama?
„Samozřejmě mi závody chybí. Občas se jedu projet na okruh s civilním sportovním autem, což je jednodušší ve všech ohledech, ale rally je srdcová záležitost. Byl jsem se podívat na Barum rally ve Zlíně a při konci roku na Pražském sprintu. Ale jinak se moc dívat nejezdím, protože dívat se a závidět, to není nic pro mě.“
Jak hodnotíš právě ty dva závody, na kterých jste startovali?
„Na Valašské rally, kromě pár drobných problémů, všechno vyšlo na jedničku a podařilo se zvítězit ve třídě. Vyzdvihl bych dva momenty. Jedním byl první průjezd RZ Bystřička, kde se nám povedlo zajet pátý nejrychlejší čas mezi všemi dvoukolkami, a to jen se ztrátou 4,6 sekundy na nejlepšího. Méně pozitivní byl nedostatek benzínu na konci závodu a drobné obavy, jestli se nám podaří dojet na cílovou rampu. Naštěstí vše dobře dopadlo. Na Vsetíně se dařilo o něco méně. Během závodu jsme dostali defekt a dojížděli jsme na roztrhané pneumatice 5 km, což znamenalo velkou ztrátu a propad na čtvrté místo. Zbytek závodu nám v dešti a na mokrých tratích celkem sedl a podařilo se dostat až na konečné druhé místo.“
Zažili jste nějakou krizovou situaci, o kterou by ses podělil?
„Měli jsme malou krizi při nájezdu na hlavní cestu na Dušné, kde nám auto při odlehčení rychle přešlo do přetáčivého smyku a vyžadovalo to více než jednu korekci. V tu chvíli by se jednalo o rekord v pletení vánočky. Nicméně jsme zůstali na cestě a pokračovali dál v nasazeném tempu. Asi jsme jeli málo závodů, abychom měli více zajímavých zážitků.“
Co plánujete do nadcházející sezony?
„V letošní sezóně nemáme konkrétní plány. Určitě bychom se chtěli opět zúčastnit prvního závodu sezóny, čímž je Valašská rally. Dále uvidíme podle volného času a dostupných financí. V ideálním případě bychom chtěli jet poprvé Barum rally, ale to je velmi otevřené. Pevně věříme, že se k nám po pár letech přidá kamarád a soupeř Jan Petr, který jezdí také s Hondou Civic Type-R.“
Vzkaz fanouškům, poděkování…
„Chtěl bych poděkovat všem členům našeho týmu, kteří se podílejí na úspěchu. Jmenovitě to je spolujezdec Lukáš Říha, mechanici Kuba Holčák, David Holčák a Dan Klestil. Poděkování patří také panu Říhovi staršímu. Samozřejmě děkuji také všem, kteří nás podporují a fandí nám. I když jsme jeli jen dva závody, podpora od našich fanoušků byla znát.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.