Lukáši Krupičkovi se splnil sen, o kterém sní spousta malých i velkých kluků. V šestnácti letech se postavil na start skutečné rally. V letošní sezóně však absolvoval pouze tři starty. Plány do sezóny 2019 jsou velké. Nejenom o nich je následující rozhovor.
Lukáši, jako šestnáctiletému se ti splnil klukovský sen a posadil ses do závodního vozu při rallye. Jak jsi vnímal tento krok?
„Ano, sen to pro mě byl. Už jako úplně malý jsem se jezdil s tátou koukat na závody a později jsem se jezdil koukat na dědu. Josef Kukelka měl po svém boku několik spolujezdců, ale hlavně Pavla Ryšánka. A právě děda mě k motoristickému sportu přivedl a dnes vede tým KUKELKA Motorsport. Jsem hrozně rád, že se povedlo něco, co jsem donedávna znal jen z diváckých míst. V šestnácti letech se mi splnil sen a mohl jsem odstartovat do skutečné rally.“
Když se ohlédneš za svými starty, vůz specifikace R2, nebyl to na tebe trošku silný vůz?
„Ne, silný vůz bych tomu asi neříkal. Je to jen trochu víc závoďák než to, co máme doma. Když nejedeme rally s peugeotem, tak máme fiestu postavenou podobně jako je právě specifikace R2 a spousta parametrů tomu také odpovídá. Jedná se o auto z Fiesta Cupu z roku 2005, které je rovněž vybaveno sekvencí, a už máme ověřené, že je to konkurenceschopná zbraň. Takže třeba právě výkonem jsem nějak zaskočen nebyl, ale nové auto je nové auto…“
Ale tým a prostředí okolo tebe bylo na profesionální úrovni…
„Tým byl super, kluci odváděli parádní práci. Bohužel po Pačejově se naše cesty rozešly, neboť jsme se nedohodli na další spolupráci. To byl i důvod předčasného ukončení mé sezóny.“
Pojďme k tvým startům v sezóně 2018. Byly pouze tři, takový byl plán nebo jsi uvažoval o více závodech?
„Domluva byla taková, že když vše půjde a budou finanční prostředky, tak bychom chtěli absolvovat celou rallysprintovou sezónu. Díky minimu zkušeností jsem v Pačejově na roztátém asfaltu vycestoval do zídky. Auto moc poškozené nebylo, ale od dalších startů jsme po neshodách s vedením týmu odstoupili. To byl důvod, proč jsme se rozhodli pošetřit finance na příští sezónu.“
Premiéru sis odbyl na Kopné, sprintu, který je považován za nejtěžší u nás. Jak ses vypořádal s uskákanými a rozbitými erzetami?
„Paradoxně, i když se považuje za nejtěžší sprint, mně se líbil asi nejvíce. Možná i z toho důvodu, že jsem spíše na členitější úseky, než na erzety typu “letecký den”. Všechny ostatní sprinty, co jsem jel i viděl, jsou krásné, ale připadají mi podobné. Kopná je prostě kapitola sama pro sebe. To, co jsme zažili tam, tak už asi nikde jinde nezažijeme… Na shakedownu Kopné jsem se také poprvé posadil za volant a s podsedáky pod zadkem jsem se závoďákem jel první metry. Jedna z nejdivočejších rychlostních zkoušek, co si pamatuju, byl asi Kameňák, ale i tam si z toho podvozek R2 nedělal těžkou hlavu.“
Pak přišel závod ve Vyškově a s ním i divoký skok na Podivické zkoušce…
„Ano, ten skok byl zatím asi náš největší zážitek z rally, a i když to bylo dost na hraně, tak se na záběry moc rádi díváme alespoň v sestřihu od JNK. Každopádně Vyškov byl také moc pěkný závod v krásném prostředí, kde jsem si poprvé s autem zkusil i šotolinu a výměnu kola po defektu.“
A do třetice sprint, tentokráte v Pačejově, který ovšem nedopadl dobře…
„Bohužel je to tak. Závod se jel v těch největších vedrech a už na shakedownu jsem zaregistroval, jak roztátý asfalt nalepený na všem, co se dotklo silnice, hrozně klouže… S tím jsem se do té doby nesetkal. První rychlostky se jely ještě relativně brzy, ale před cílem čtvrté erzety, která se jela před třináctou hodinou asfalt zase povolil a kousek před cílem jsem se nechal vynést do zídky. Tam byl konec a lidi z diváckého místa u hospody se o nás “kluky momentálně bez peněz” perfektně postarali JJJ.“
Jak tedy hodnotíš sezónu 2018?
„I přes fakt, že jsme ji nedokončili, tak musím hodnotit kladně. Už z toho důvodu, že se mi přece tuhle sezónu splnil již zmiňovaný klukovský sen…“
Už spřádáš plány pro rok 2019? Kde, v čem a s kým tě uvidíme?
„Po nepříjemných zkušenostech z letošního roku se určitě chceme osamostatnit a mít svůj vlastní tým KUKELKA Motorsport, který už rozjíždíme. Další důležitou částí je mít svoje vlastní auto, kterým by měl být právě Peugeot 208 R2, ale začínáme jednat i o Fordu Fiesta R2, tak uvidíme na začátku roku. Posádka zůstane v osvědčené sestavě. Jak fungovala sestava Josef Kukelka - Pavel Ryšánek, tak vedle mě bude usedat opět Jan Ryšánek a už se na to moc těším. Bohužel všechny tyhle plány také závisí na sponzorech, kterých není momentálně dostatek a bez sponzorů se na přední příčky dostává velmi těžko.“
Co bys vzkázal příznivcům rallye?
„Tak ještě před tím, než začnu přát, tak bych rád poděkoval dědovi za to, že proběhla další skvělá sezóna. Děkuji rodičům, celému týmu, nějakým těm sponzorům a velmi blízkým kamarádům, kteří mě podporují. Přání by mělo být pro závodníky… Proto přeji mnoho vzorných fanoušků, fárům přeji rychlá kola, těžkou nohu, spoustu srandy a zážitků za volantem, stejně tak jako mitfárům přeji dobrou tužku a co nejméně nervů v horkém křesle spolujezdce, a to nejen v příští sezóně 2019.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.