Petr Gargulák se v rally pohybuje již od mala. Jeho otec – Michal Gargulák – jezdil od roku 1992 do roku 2002 a s vozem Mitsubishi získal celkem sedm titulů ve třídě produkčních vozů. Petr jde v jeho stopách a na svém kontě již má titul ve třídě 15 ze sezony 2015. Mladík ze Slušovic se po delší pauze zase vrací do závodního vozu, a to je příležitost, položit mu pár otázek.
Měl jsi dvouletou pauzu v rally, čím to bylo?
„Sešlo se více věcí dohromady, které mi neumožňovaly startovat. Především to bylo zapříčiněno operací ramene, kterou jsem musel loni na podzim podstoupit a z důvodu dlouhé rehabilitace jsem nemohl usednout do jakéhokoliv vozu. Měl jsem však díky tomu čas si vše ujasnit, začít hladovět po závodech a tvořit nové projekty.“
V roce 2015 jsi získal mistrovský titul ve třídě 15, jak na to vzpomínáš?
„Určitě to pro mě byla nejlepší sezóna, jelikož jsem měl možnost účastnit se více závodů v rallysprintech. Veliký dík patří především týmu Minařík racing, který mi tyto starty umožnil a ještě k tomu skvěle připravil auto. Načerpal jsem spoustu nových zkušeností a poznal jsem hlavně nové soutěže. Hodně se mi líbil závod v Pačejově, který je z Moravy sice nejdál, ale za to má velmi krásné a zatáčkovité rychlostní zkoušky.“
Jak hodnotíš Rally Vsetín, který byl pro tebe dalším startem?
„Závod ve Vsetíně byl pro mě hodně náročný. Jednak z důvodů již zmiňované pauzy a také nového vozu, ve kterém jsem nikdy nejel. Jednalo se o Renault Clio vyšší třídy 8, opět připravovaného u Luby Minaříka. Před soutěží jsme si dali za cíl závod dokončit a jet si vlastní tempo, na které budeme mít. Musím říct, že první sekce byla spíše taková poznávací a bylo těžké se do toho dostat. Po prvním servisu jsem si na auto začal zvykat a začalo se mi jet lépe. Bylo to znát i ve výsledcích, kdy se nám v druhé části závodu dařilo držet neočekávané první místo ve třídě. Na závěrečné dvě zkoušky však přišel silný déšť a my jsme neobuli moc vhodné pneumatiky, což nás stálo drahocenný čas. I tak jsem s výsledkem nadmíru spokojen a nečekal jsem, že budeme držet krok s kluky, kteří bojovali o závěrečný titul. Závod byl organizačně perfektně zvládnutý. Byl jsem moc rád, že mě přišli podpořit kamarádi a hlavně skoro celá rodina.“
Na rally ve Vsetíně jsi jel s Karlem Voltnerem, spolu jste v rally začínali, jaká byla spolupráce? Jak vzpomínáš na vaše první závody a začátky v rally?
„Ano, s Karlem jsme oba v rally začínali a bylo to tehdy hodně hektické. Hned v první soutěži na první RZ jsme vletěli do příkopu a málem se převrátili. Byl jsem tehdy hodně přemotivovaný. Kája zase nebyl schopen číst, ale byli jsme ze závodů oba úplně nadšení. Musím říct, že za tu dobu co se Karel účastnil různých závodů s různými jezdci, tak získal spoustu zkušeností a hodně se toho naučil. Na Vsetíně z něj byla cítit profesionalita a mohl jsem mu plně ve všem věřit.“
Na Valašské rally 2016 jsi vyzkoušel Opel Adam Cup, jak se ti s Adamem jelo? Nechtěl by jsi závodit v Opel Adam Cupu?
„Kdybych měl jmenovat, s jakým vozem se mi nejlépe jelo, tak by to byl právě Opel Adam. Auto není sice moc výkonné, ale díky sekvenční převodovce a malé karoserii je to velmi mrštný a živý vůz. Zejména úzké rychlostní zkoušky jsou pro tento vůz jako stvořené a je radost ho překyvovat v lesních pasážích. Samozřejmě by bylo hezké účastnit se Cupu, ale je to všechno otázka rozpočtu.“
Co plánuješ na příští sezonu?
„V tuto chvíli máme připravených více variant a teď je otázka, co se bude více líbit našim partnerům. Je však poměrně ještě brzo odhalovat naše plány, jelikož probíhají různá jednání a ještě nedokáži říct, co se povede zrealizovat. Snažím se uskutečnit program o více soutěžích, jelikož se tak jede o mnoho jistěji a není to pro nás takový tlak.“
Co děláš ve volném čase?
„Ve svém pracovním životě se věnuji výrobě sedacího nábytku na zakázku. Vyrábíme a navrhujeme dřevěné židle z masivu, stoly, křesla, atd. Baví mě dělat nové věci a nemám rád stereotyp. Ve volném čase hlavně sportuji. Když už to není motorsport, tak se často věnuji fitnessu, turistice a moc se těšíme s přítelkyní na letošní zimu, jak vytáhneme běžky.“
Máš nějaké cíle, kterých bys chtěl dokázat a jaký je tvůj vysněný vůz?
„Mým velkým snem je účastnit se Barum rally. Jednak z důvodu, že se jedná o největší závod u nás v ČR a také je zařazen do seriálu mistrovství Evropy, díky čemuž se zde sjede silná konkurence z mnoha zemí. Ale hlavně je to závod s největší atmosférou co znám. A s jakým vozem? Není to pro mě podstatné, hlavně, že to bude mít čtyři kola a bude se dát s kým poměřit.“
Vzkaz fanouškům, divákům…
„Chtěl bych vzkázat všem nadšencům, fanouškům a divákům rally, ať jsou rádi, že tento krásný sport u nás může být a fandí mu minimálně tak, jak tomu bylo do teď. Jsem moc rád, že je tento sport opět v oblibě a děkuji všem, co nám fandí a podporují nás. Pro tyto lidi jsem připravil nový web (www.gargulakpetr.com), kde se dozvíte více o mně, mých aktivitách a aktuálním dění i mimo závody. Doufám, že se brzy potkáme.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.