Každý mladý jezdec je v automobilových soutěžích vítaný. A pokud má za sebou úspěchy z jiného sportovního odvětví, upírají se na něj oči fanoušků o to více. Jedním z takových je Dominik Stříteský z Kelče u Valašského Meziříčí. Úspěšný motokárista má před sebou premiéru v české rally.
Dominiku, otázka na úvod je naprosto jednoduchá. Jak ses dostal k motorsportu?
"K motoristickému sportu jsem měl hodně blízko od samého dětství díky tátovi. On totiž stavěl závodní auta do rally a okruhových soutěží, tudíž jsem mezi těmito vozy vyrůstal. Přibližně v osmi letech mi pak pořídil první motokáru s tím, že bych mohl zkusit závodit. Mé jízdy začínaly nejprve na letišti a postupně jsme přecházeli na závodní motokárové tratě, rok na to jsem jel už první ostrý závod. A u tohoto sportu jsem v podstatě zůstal až doposud, i když v této chvíli v trošku jiné pozici."
Vzpomínal jsi, že táta stavěl závodní vozy...
"Velmi ho bavilo sportovní vozy vyvíjet. Nějakým způsobem se angažoval například ve Škodě motorsport nebo u formulových vozů, to bylo společně s Mičánek motorsport, a dělal i do Porsche cupu. Tátu vždy bavilo zkoumat, proč auto nefunguje a jak jej vylepšit, než přímo aktivně závodit. Vzpomínám si, že jeli i nějakou soutěž, ale to byly spíše sporadické starty, než aktivní dráha jezdce."
Táta stavěl velká a rychlá auta, ale tobě sehnal "pouze" motokáru...
"Nějak jsem začít musel a ty motokáry byly pro mne nejjednodušším krokem do světa motorsportu. Pro mladého jezdce je nejlepší, když vstoupí do soutěží co nejdříve. Postupně si přivykne na spoustu nových poznatků a zkušeností, které posléze může využívat dále."
Co považuješ za své největší úspěchy v motokárách?
"Úspěchů bylo mnoho, ale pokud bych měl vybrat ty největší, tak se vrátím do roku 2015 a 2016, kdy jsem vyhrál domácí šampionát ve třídě Easy Kart 100. Mezi své velké výsledky řadím i účast v mistrovství světa, kde jsem ve stejné třídě obsadil třetí místo. V roce 2012 jsem byl ve světovém šampionátu třídy Easy Kart 60 devátý. Jinak každý rok, kdy jsem startoval v domácím mistrovství, jsem byl vždy v TOP trojce."
Samé krásné výsledky, ale přesto začínáš pokukovat po jiném sportu, proč?
"Díky výsledkům, kterých jsem dosahoval, byl na mě vyvíjen čím dál větší tlak, který jsem v loňském roce už moc nezvládal. Najednou mne přestávaly závody bavit a já ztrácel motivaci. A pokud závodíte bez motivace, je vše špatně. Nic se nedaří. Do motokár dělám ovšem i nadále, nyní jsem ale na pozici testovacího jezdce, což je práce, která mě baví. Jezdím, vyvíjím a nejsem pod tlakem, což je super."
Proč právě automobilové soutěže?
"Jak jsem již avizoval, loňská sezóna nebyla z mé strany v motokárách ta nejlepší a já se chtěl posunout dál. Varianta byla přejít na disciplínu hodně podobnou motokárám, a to do okruhů. Tady se ale podle mě nebylo kam dál posunout a upřímně, okruhy mě moc nebaví. Když jsme neměli závody a v blízkosti mého bydliště se jela nějaká rally, tak jsme se s tátou na závody chodili dívat. Proto jsme se doma po delším uvažování rozhodli, že v příštím roce vyzkoušíme rally."
Tebe by okruhy nebavily? Automobilové soutěže jsou ale mnohem složitější...
" Přesně jak říkáš. Na okruzích bych se dostal do správného rytmu závodů během několika podniků. A pak by bylo mnoho věcí okolo hodně podobných. Já jsem člověk, který hledá výzvy a chce poznávat nové věci. Je mi jasné, že vedle sebe budu mít v závodním autě člověka, který mi bude do řízení mluvit, je mi jasné, že opravdu čistý asfalt při soutěžích moc nezažiji a taky se pojede v noci. To vše jsou ale podmínky, které jsou pro mne velkou motivací a výzvou. Je mi taky jasné, že i když jsem byl v motokárách díky úspěchům hodně vysoko, tak v rally jsem na samotném začátku a čeká mne dlouhá doba učení."
Své první krůčky v rally máš již za sebou...
"Ano, již třikrát jsem se postavil na start Traiva rally cupu, což je taková mini rally. První start mi jasně ukázal, že než budu schopný konkurovat klukům, co jezdí rally delší dobu, tak budu muset najet spousty kilometrů. V Kopřivnici se učím rozpisu a musím se naučit věřit diktátu. Přece jen v motokáře to bylo jednodušší a okruh si jezdec brzo zapamatoval. Proto pokud mám volnou chvilku, vezmu Martina Hlavatého nebo Karla Voltnera a jedeme si projet některé rychlostní zkoušky, které se dříve jezdily, a zde se učím. Nechci se ale učit trať nazpaměť."
Jedna z největších novinek je spolujezdec. Jaké to pro tebe je, když ti najednou někdo kecá do řízení?
"Samozřejmě je to pro mne velký nezvyk. V motokáře se jezdec spoléhá sám na sebe. Ví, kudy přesně vede trať. V rally jsou na jízdu dva a dost těžko si lze zapamatovat erzetu metr od metru. Proto se musím naučit vnímat čtený rozpis. Přiznám se, že když jsem poprvé startoval v Kopřivnici, tak jsem se ze zvyku naučil trať nazpaměť. Přesto jsem poslouchal rozpis a porovnával jízdu. Bude to pro mě běh na dlouhou trať, ale velmi se na novou éru těším."
A co třeba "bordel" na trati?
"Upřímně, z toho mám velký respekt. Je to další z faktorů, který v motokárách není. Tam je dráha úplně čistá, teď přijedu do zatáčky a tam je spousta vytahaného bláta. Zatím z toho mám mírné obavy..."
Nyní se blíží tvůj první ostrý start. Kdy, kde a s kým tě teda uvidíme?
"Premiéru v automobilových závodech si odbudu na blížícím se rallysprintu v Pačejově. Zde bych měl startovat s cupovým Opelem Adam. Tato soutěž není zařazena do cupových závodů, ale pro mne je to ideální příležitost posbírat první větší zkušenosti. V tuto chvíli se pouze řeší, zda vedle mne usedne Karel Voltner nebo Martin Hlavatý."
Co si od své první soutěže slibuješ a s jakými cíli do ní budeš vstupovat?
"Já mám před sebou jeden, a to stěžejní úkol - auto nesmím rozbít. Pro mne je velmi důležité sbírat zkušenosti a najíždět kilometry. Přece jen oproti závodům v Kopřivnici to bude zcela odlišná soutěž, neboť vzpomínaného bordelu na tratích bude spousta. A jaký si dávám cíl do první soutěže je jasné, chci hlavně dojet. Když to nebude z mé strany úplný propadák, tak budu spokojený. Bude to pro mě první závod a my budeme práci dále analyzovat, hledat problémy a zaměříme se na jejich odstranění a zlepšování se. Letos mám v plánu ještě jeden sprint, a to doma na Valašsku. Pro příští rok už jsou cíle větší - účast v Opel Adam cupu."
Kam bys to chtěl v rally dotáhnout?
"Na to je těžké v tuto chvíli odpovídat. Nyní je pro mne důležité naučit se spoustu nových věcí, jako je třeba věřit rozpisu a spoléhat na spolujezdce. Za rok se třeba ukáže, že mi tato motoristická disciplína jednoduše nejde a nepasuje. V tom případě bude lepší zaměřit pozornost jinam. Za sebe ale mohu jednoznačně říct, že mne rally hodně baví..."
Kolem rally chodíš a vidíš spousty jezdců, který z nich je tvým vzorem?
"V Česku je mnoho kvalitních jezdců a je těžké vyzdvihnout jednoho. Ideální by bylo vzít si od každého něco, ale pokud bych měl přece jen vyslovit jedno jméno, pak se mi líbí přístup Jardy Vančíka."
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.