Kulatých pět let trvalo posádce Aleš Holakovský – Martin Vinopal než se po totální havárii při svém prvním závodě na Rally Agropa 2012 letos vrátila opět v Pačejově zpět do rally na úrovni RSS/MČR. Protože letošní půl-sezona jí přinesla velkou převahu pozitiv, a protože zimu, led a sníh mají oba dva její členové raději než léto a vedro, uvidíme jejich „Nkovou“ Škodu Felicia 1.3 MPI 40 kW i na populární rakouské Jänner Rallye, která se letos po dvouleté pauze opět koná. Rallyový komentátor, moderátor, tiskový mluvčí, příležitostný novinář a nyní opět zase i jezdec Aleš Holakovský při té příležitosti po pěti letech opět vyzpovídal sám sebe.
Aleši, mohl bys stručně shrnout jednotlivé epizody Vašeho letošního reparátu vstupu do rally?
Hned na Pačejově nám osud připravil pořádnou porci zážitků – defekt na RZ (asi daň za sériové pneu), pokutu od sportovních komisařů za jeho (sportovními řády zakázanou) výměnu mezi letmým cílem a stopkou, pád z cílové rampy, a jako odměnu za návrat do rally pohár za 1. (rozuměj jediné) místo ve třídě 10. Soutěž jsme jeli bez servisního doprovodu, ale Petr Frei se o nás staral skoro jako kdybychom byli jeho vlastní a také děkujeme Venni Jarému za upevnění SPZky a dodání zadních světel – zkrátka to fungovalo stylem „kdo šel zrovna okolo, dostal funkci“ :-).
Také Rally Příbram byla krásným zážitkem. Myšlenky na přímý souboj ve třídě s Loganem Milana Lišky a Hynka Středy jsme sice museli opustit již při pohledu na výsledkovou tabuli v cíli první ostré erzety, nicméně svou úžasnou různorodostí svých tratí si nás Příbram opravdu získala. Nad vším pak ještě čněly nová RZ Řiště – Březí (minimálně z poloviny v podstatě šotolinová/štěrková a hodně technická) a také tradiční dlouhá RZ Sestrouň - Hodětice, která nabízí takový mix rychlých širokých i pomalejších úzkých pasáží, společně s častými průjezdy vesnicemi a vesničkami (včetně té proslulé pravé nefalšované Střediskové), že jsme se shodli, že žádnou jinou podobnou RZ prostě neznáme. A tak bychom mohli pokračovat dál…super zážitek bylo také to, že jsme poprvé měli servisní doprovod (v podobě již dvojnásobných šampionů MČR-HA týmu Frei Racing). Ten pocit, když se pod vámi auto v servisu zvedne jako v Mistrovství Světa, vám dává iluzi velkého profesionála, i když lezete ze skoro sériové Feldy :-).
Mikuláš Rally ve Slušovicích byla díky našim oblíbeným zimním podmínkám taky pecka (pochvala pořadatelům za nerozsolení trati!). Bohužel pro nás s hořkou příchutí toho, že v poslední RZ jsme kvůli nefunkčnímu alternátoru přišli o minutový náskok na naše soupeře na Fabii ve třídě 10 a tím i pohár za vítězství, který mohl být tentokrát skutečně vybojovaný, nejenom za účast (i když potěší i ten ;-) ). Nicméně asi 3x to vypadalo, že se do cíle už ani nedosuneme.
Aleši, řekl jsem stručně! Můžeš tedy stručně shrnout alespoň hlavní dojmy z celé sezony?
Hlavní dojem je ten, že je pecka, že člověk může vzít třígeneračně-rodinnou Feldu, co mu sloužila také jako služebák, dovolenkový vůz, co odvezla obě děti z porodnice a má najeto 225 tis km, a bez repase motoru či jakýchkoliv jeho úprav (kromě nových těsnění a rozvodů) s ní jezdit MČR v rally/Rallysprint sérii. A nebýt poslední, ani předposlední, ani předpředposlední, atp. Sranda je, že máme pořád jenom nejslabší verzi MPIčka 40 kW, co je v autě z výroby, protože se ještě se nějak nesešly priorita, čas, vůle a peníze a vůle dát tam alespoň sériový motor 50 kW. Ale jde to i bez toho - na Mikuláši jsme na RZ1 zajeli 39. čas ze 70ti startujících, protože led, sníh, bláto, tma a mlha jsou naši přátelé, zatímco suchý asfalt je výsledkově náš nepřítel. I proto jsem se nechal snadno vyhecovat ke startu na Jänneru. Jänner Rallye považuji za jedno z posledních rallyových dobrodružství co nám v našich zeměpisných šířkách ještě zbylo a i jako divákovi mi vždycky přinesl Jänner maximum zážitků, ze kterých jsem pak žil celou sezonu. Vždycky šlo o takové neoficiální mistrovství střední Evropy v jízdě na sněhu, nebo alespoň v zimních podmínkách. Taktéž divácká kulisa je vždy parádní a masivní.
...čímž jsme se dostali k Vašemu nadcházejícímu startu. Jak se těšíte na Jänner?
Já se těším hlavně na to, až bude všechno zařízeno a budeme na místě J. Na Jänneru jsem v posledních 10 letech nechyběl jako divák skoro nikdy a zkusit se zde někdy svézt bylo od té doby vždy mým snem. Martin je na tom podobně. A ledová královna Felda, ta se již nyní cítí přesně takto: https://www.youtube.com/watch?v=L0MK7qz13bU Takže Let It Go!
To bylo docela stručné, pochvala! Zvládneš stručně i závěrečnou děkovačku?
To bude dost problém, protože je fakt hodně lidí, bez kterých bychom na RZty vůbec nevyjeli. Předně je třeba jmenovat Frei Racing Team ( https://www.facebook.com/Frei-Racing-Team-1230575243685132/) ve složení Jan Frei, Petr Frei a Petr Šlegl, kteří vědí a umí, dali mému námětu na stavbu eNkové Felicie konkrétní scénář a režii, a následně kompletaci auta i sami realizovali. Přestože jejich „Bčkové“ a „Áčkové“ duše místy při stavbě vozu „N mínus“ a dalších úsporných opatřeních dost trpěly. Zejména je pak třeba ocenit trpělivost Honzy Freie konzultovat se mnou po večerech jednotlivé prvky vozu a také jeho výborné pedagogické schopnosti při výkladu fungování automobilové techniky. Myslím, že by to měl učit někde na škole a lecjaký beznadějný student by se možná chytnul. Petr má pak zase schopnost nekonečné debaty utnout :-). Pavlíně Třešňákové pak děkujeme za catering na Příbrami a ochotu půjčit nám bundu i za cenu vlastního brzkého umrznutí.
Dále je třeba poděkovat kamarádovi Tomášovi Zdrubeckému za průběžný vývoj Feldy v minulých i současných letech, tátovi za odprodání Feldy za jednu korunu (s odloženou splatností) a příležitostnou mechanickou výpomoc. V neposlední řadě máme také podporovatele, který nám pomáhá věci posouvat dobrovolnickou prací, směnou či zápůjčkou, a říká „Kašlat na děkovačky“, čili toho oceňujeme, ale neděkujeme ;-) Fotografům díky za fotky! Mirovi Tarabusovi a Danu Trunkátovi za opětovné zapůjčení výstroje na Pačejov. Danovi Vladykovi za konzultace.
Za podporu děkujeme společnosti Market Vision s.r.o. ( www.marketvision.cz) a za spolupráci i opravu Feldy po „Mikuláši“ Rally Klubu Paseky) https://www.facebook.com/Rally-klub-Paseky-os-191011714369651/ ), pod jehož křídly startujeme. Při té příležitosti avizuji, termín 11. ročníku tradiční želechovické Besedy se závodníky rally, na které také dlouhodobě spolupracujeme, bude v sobotu 10. 3. 2018. Všechny fanoušky zveme již nyní!
Já pak ještě děkuju Martinovi za rozpis a jeho diktát, bez kterého by to samozřejmě nešlo, a který je tak bezchybný, že už to vlastně (neoprávněně) beru za ta léta jako naprostou samozřejmost.
Pokud jsem na někoho zapomněl tak se omlouvám, ale pan redaktor by stejně měl prostesty, že je to moc dlouhé.
Přesně, to už by stačilo! Přeji Vám tedy ať se daří na Jänneru!
Děkuji, všem přeji veselého Silvestra, šťastný nový rok a těm co jedou na Jänner Rallye, tak hodně mrazu, ledu a sněhu!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.