Kolotoč českých automobilových soutěží, to není jen prvních pět posádek, které se s pravidelným rituálem objevují v televizi. Jsou to i jezdci z nižších pater výsledkových listin. Jednoho „nováčka“ vám nyní představíme.
Jméno Jiří Franc je spojováno s osmdesátými roky a vozem Lada VAZ 2101. Jdeš tedy ve stopách někoho z rodiny? Představ se nám prosím…
„Ahoj, jak již bylo naznačeno, jmenuji se Jiří Franc, ale toto historické spojení je pouze náhoda, jelikož nikdo z rodiny nejezdil žádné automobilové soutěže. Pracuji jako vedoucí logistiky ve výrobním závodě, jsem ženatý a máme krásnou dceru Kateřinu, které byly nedávno 2 roky. Můj největší koníček je motorismus, lákalo mě to už od malička, ale cestu jsem si k tomu našel nejvíce až v dospělosti. Vždycky jsem si přál být součástí závodů a svézt se bylo tím největším snem.“
Začnu takovou tou klasikou… Co tebe přivedlo k automobilovým soutěžím?
„Celé to začalo někdy v roce 2004, kdy jsem poznal Petra Fialu, v té době jezdícího závody do vrchu se Škodou 100L a tohle přátelství to celé nastartovalo. Když přešel Petr postupně na rally, jezdili jsme s ním po závodech Rallye Cupu, Volného poháru a nasávali vše kolem závodů. Dá se říct, že díky tomu dneska vlastně jezdím.“
V roce 2013 ses postavil na start tvého prvního závodu. Jak si povídat o dojmech, spíše by mne zajímalo, proč volba dieselového vozu? Nebyla by lepší varianta nějakého „jednoduššího“ vozu?
Tak volba naftové Fábie vzešla vlastně z vývoje, který jsem již zmínil. S naftovou Fábií jezdil Petr ČMPR v letech 2010 až 2012 a jelikož se rozhodl postavit novou, zase o stupeň lepší, já ji od něj poté koupil. Tím, že jsem auto znal a věděl, co a jak kolem něj, tak nemělo cenu experimentovat s něčím jiným. Nakonec ono to má i dost pragmatický důvod a to jsou relativně nízké servisní a provozní náklady. První soutěž, Rallye Teplice, byla krásná, těžká, ale i smutná zároveň. Byla kvůli nehodě předčasně ukončena. Musím ale zmínit, že mít jen auto nestačí, bez zázemí, podpory a hlavně spolujezdce by to vůbec nešlo. V roce 2013 mi dal důvěru Jakub Denemarek, který se za ty čtyři roky stal ze spolujezdce i mým nejlepším přítelem.“
Až do letošního roku jsi se objevoval na soutěžích spíše sporadicky. Ptát se na důvod je patrně jednoduché, ale přece…
„Tento rok jsme začali vlastně úplně od začátku. V červenci minulého roku jsem měl nehodu na závodech do vrchu a svojí naftovou Fábii rozbil tak, že nemělo smysl ji opravovat. Museli jsme si říct, co dál. Nakonec jsme se rozhodli vzít to za trochu jiný konec a na základě již běžící spolupráce s BRS Racing (Michal a Ivoš Srbovi) jsme se vydali cestou zajištění licence jezdců, pořízení naftové Fábie se sportovním průkazem a s cílem získávat zkušenosti mezi „velkými kluky“ v Rallysprint sérii 2017. Jelikož jsme koupili poškozenou Fábii, bylo třeba ji před sezonou opravit a připravit na otestování. Jak to většinou bývá, tak se také nakonec auto stavělo téměř celé znovu. Kluci však odvedli skvělou práci a je radost s tím autem jezdit. Samozřejmě stavba vozu si vyžádala i více času, proto se auto objevilo na první soutěži až v červnu v Mostě, kdy s ním jel Michal s Jakubem, aby auto vyzkoušeli, jelikož já byl v té době v zahraničí. Pak byl vlastně Pačejov a Vsetín - maximum, co jsme mohli jet, když Jeseníky odpadly.“
Letos jsi zaznamenal dva rallysprinty a v nich vždy 3. místo ve třídě 11. Nemrzí tě, že jsi nejel kompletní sezonu jednodenních soutěží?
„Musím se přiznat, že nemrzí. Beru jako obrovský úspěch dvě dojeté soutěže, fungující auto i tým a obě třetí místa beru jako bonus, který jsme rozhodně neplánovali. Víme, že nejsme nejrychlejší, ale naším cílem bylo soutěže dojet, mít maximálně připravené auto a sbírat cenné zkušenosti, které prostě zatím nemáme. Na druhou stranu mi Jakub řekl, že by rád jednou se mnou v autě získal pohár z rally, takže jsem fakt spokojený, že jsem mu to splnil a to už nám taky nikdy nikdo nevezme.“
Člověk se pořád učí, jak těžké je pro tebe učení v rally?
„Rally je bezesporu jeden z nejtěžších, ale taky nejkrásnějších sportů. Člověk zažije zcela jiný svět, jiný přístup fanoušků, všichni počínaje mechaniky až po organizátory do toho dávají srdce a to je to, co činí z rallye tak krásným a specifickým sportem. Pro mě samotného je to hodně náročné, vzhledem ke své práci nejsem schopný sedět každý víkend v autě a trénovat a vzhledem k absenci zkušeností z nějakých nižších soutěží si ten základ teprve vytvářím. Nebojím se přiznat, že budu potřebovat ještě čas na to, abych „zrychlil“. Naopak se snažím vstřebat všechny rady a tipy, kterých se mi z našeho týmu dostává.“
Co plánuješ pro sezonu 2018 a kde všude tě uvidíme?
„Příští rok již plánujeme a chceme odjet celou sezónu opět v rámci Rallysprint série ve třídě 11. Díky podpoře našich sponzorů se můžeme těšit na další ostré kilometry. Bylo by sobecké nezmínit podporu našich rodin, jelikož opora v rodině je základ pohody i na závodech.
Na závěr bych rád poděkoval všem, co nám věří a podporují nás. Všem členům BRS racing za podporu a špičkový servis a klukům z Technik Depo Tvršice, kteří se starají o naftové srdce naší Fábie. Našim sponzorům a to jmenovitě společnostem ATU-CZ s.r.o., Dvorní realitní Chomutov s.r.o., SAM Group s.r.o. a MALTOP-EKO s.r.o., jejichž majitelé mají to srdce na správném místě, a právě proto podporují náš splněný sen…“
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?