Kolotoč českých automobilových soutěží, to není jen prvních pět posádek, které se s pravidelným rituálem objevují v televizi. Jsou to i jezdci z nižších pater výsledkových listin. Jednoho „nováčka“ vám nyní představíme.
Jméno Jiří Franc je spojováno s osmdesátými roky a vozem Lada VAZ 2101. Jdeš tedy ve stopách někoho z rodiny? Představ se nám prosím…
„Ahoj, jak již bylo naznačeno, jmenuji se Jiří Franc, ale toto historické spojení je pouze náhoda, jelikož nikdo z rodiny nejezdil žádné automobilové soutěže. Pracuji jako vedoucí logistiky ve výrobním závodě, jsem ženatý a máme krásnou dceru Kateřinu, které byly nedávno 2 roky. Můj největší koníček je motorismus, lákalo mě to už od malička, ale cestu jsem si k tomu našel nejvíce až v dospělosti. Vždycky jsem si přál být součástí závodů a svézt se bylo tím největším snem.“
Začnu takovou tou klasikou… Co tebe přivedlo k automobilovým soutěžím?
„Celé to začalo někdy v roce 2004, kdy jsem poznal Petra Fialu, v té době jezdícího závody do vrchu se Škodou 100L a tohle přátelství to celé nastartovalo. Když přešel Petr postupně na rally, jezdili jsme s ním po závodech Rallye Cupu, Volného poháru a nasávali vše kolem závodů. Dá se říct, že díky tomu dneska vlastně jezdím.“
V roce 2013 ses postavil na start tvého prvního závodu. Jak si povídat o dojmech, spíše by mne zajímalo, proč volba dieselového vozu? Nebyla by lepší varianta nějakého „jednoduššího“ vozu?
Tak volba naftové Fábie vzešla vlastně z vývoje, který jsem již zmínil. S naftovou Fábií jezdil Petr ČMPR v letech 2010 až 2012 a jelikož se rozhodl postavit novou, zase o stupeň lepší, já ji od něj poté koupil. Tím, že jsem auto znal a věděl, co a jak kolem něj, tak nemělo cenu experimentovat s něčím jiným. Nakonec ono to má i dost pragmatický důvod a to jsou relativně nízké servisní a provozní náklady. První soutěž, Rallye Teplice, byla krásná, těžká, ale i smutná zároveň. Byla kvůli nehodě předčasně ukončena. Musím ale zmínit, že mít jen auto nestačí, bez zázemí, podpory a hlavně spolujezdce by to vůbec nešlo. V roce 2013 mi dal důvěru Jakub Denemarek, který se za ty čtyři roky stal ze spolujezdce i mým nejlepším přítelem.“
Až do letošního roku jsi se objevoval na soutěžích spíše sporadicky. Ptát se na důvod je patrně jednoduché, ale přece…
„Tento rok jsme začali vlastně úplně od začátku. V červenci minulého roku jsem měl nehodu na závodech do vrchu a svojí naftovou Fábii rozbil tak, že nemělo smysl ji opravovat. Museli jsme si říct, co dál. Nakonec jsme se rozhodli vzít to za trochu jiný konec a na základě již běžící spolupráce s BRS Racing (Michal a Ivoš Srbovi) jsme se vydali cestou zajištění licence jezdců, pořízení naftové Fábie se sportovním průkazem a s cílem získávat zkušenosti mezi „velkými kluky“ v Rallysprint sérii 2017. Jelikož jsme koupili poškozenou Fábii, bylo třeba ji před sezonou opravit a připravit na otestování. Jak to většinou bývá, tak se také nakonec auto stavělo téměř celé znovu. Kluci však odvedli skvělou práci a je radost s tím autem jezdit. Samozřejmě stavba vozu si vyžádala i více času, proto se auto objevilo na první soutěži až v červnu v Mostě, kdy s ním jel Michal s Jakubem, aby auto vyzkoušeli, jelikož já byl v té době v zahraničí. Pak byl vlastně Pačejov a Vsetín - maximum, co jsme mohli jet, když Jeseníky odpadly.“
Letos jsi zaznamenal dva rallysprinty a v nich vždy 3. místo ve třídě 11. Nemrzí tě, že jsi nejel kompletní sezonu jednodenních soutěží?
„Musím se přiznat, že nemrzí. Beru jako obrovský úspěch dvě dojeté soutěže, fungující auto i tým a obě třetí místa beru jako bonus, který jsme rozhodně neplánovali. Víme, že nejsme nejrychlejší, ale naším cílem bylo soutěže dojet, mít maximálně připravené auto a sbírat cenné zkušenosti, které prostě zatím nemáme. Na druhou stranu mi Jakub řekl, že by rád jednou se mnou v autě získal pohár z rally, takže jsem fakt spokojený, že jsem mu to splnil a to už nám taky nikdy nikdo nevezme.“
Člověk se pořád učí, jak těžké je pro tebe učení v rally?
„Rally je bezesporu jeden z nejtěžších, ale taky nejkrásnějších sportů. Člověk zažije zcela jiný svět, jiný přístup fanoušků, všichni počínaje mechaniky až po organizátory do toho dávají srdce a to je to, co činí z rallye tak krásným a specifickým sportem. Pro mě samotného je to hodně náročné, vzhledem ke své práci nejsem schopný sedět každý víkend v autě a trénovat a vzhledem k absenci zkušeností z nějakých nižších soutěží si ten základ teprve vytvářím. Nebojím se přiznat, že budu potřebovat ještě čas na to, abych „zrychlil“. Naopak se snažím vstřebat všechny rady a tipy, kterých se mi z našeho týmu dostává.“
Co plánuješ pro sezonu 2018 a kde všude tě uvidíme?
„Příští rok již plánujeme a chceme odjet celou sezónu opět v rámci Rallysprint série ve třídě 11. Díky podpoře našich sponzorů se můžeme těšit na další ostré kilometry. Bylo by sobecké nezmínit podporu našich rodin, jelikož opora v rodině je základ pohody i na závodech.
Na závěr bych rád poděkoval všem, co nám věří a podporují nás. Všem členům BRS racing za podporu a špičkový servis a klukům z Technik Depo Tvršice, kteří se starají o naftové srdce naší Fábie. Našim sponzorům a to jmenovitě společnostem ATU-CZ s.r.o., Dvorní realitní Chomutov s.r.o., SAM Group s.r.o. a MALTOP-EKO s.r.o., jejichž majitelé mají to srdce na správném místě, a právě proto podporují náš splněný sen…“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.