Kolotoč českých automobilových soutěží, to není jen prvních pět posádek, které se s pravidelným rituálem objevují v televizi. Jsou to i jezdci z nižších pater výsledkových listin. Jednoho „nováčka“ vám nyní představíme.
Jméno Jiří Franc je spojováno s osmdesátými roky a vozem Lada VAZ 2101. Jdeš tedy ve stopách někoho z rodiny? Představ se nám prosím…
„Ahoj, jak již bylo naznačeno, jmenuji se Jiří Franc, ale toto historické spojení je pouze náhoda, jelikož nikdo z rodiny nejezdil žádné automobilové soutěže. Pracuji jako vedoucí logistiky ve výrobním závodě, jsem ženatý a máme krásnou dceru Kateřinu, které byly nedávno 2 roky. Můj největší koníček je motorismus, lákalo mě to už od malička, ale cestu jsem si k tomu našel nejvíce až v dospělosti. Vždycky jsem si přál být součástí závodů a svézt se bylo tím největším snem.“
Začnu takovou tou klasikou… Co tebe přivedlo k automobilovým soutěžím?
„Celé to začalo někdy v roce 2004, kdy jsem poznal Petra Fialu, v té době jezdícího závody do vrchu se Škodou 100L a tohle přátelství to celé nastartovalo. Když přešel Petr postupně na rally, jezdili jsme s ním po závodech Rallye Cupu, Volného poháru a nasávali vše kolem závodů. Dá se říct, že díky tomu dneska vlastně jezdím.“
V roce 2013 ses postavil na start tvého prvního závodu. Jak si povídat o dojmech, spíše by mne zajímalo, proč volba dieselového vozu? Nebyla by lepší varianta nějakého „jednoduššího“ vozu?
Tak volba naftové Fábie vzešla vlastně z vývoje, který jsem již zmínil. S naftovou Fábií jezdil Petr ČMPR v letech 2010 až 2012 a jelikož se rozhodl postavit novou, zase o stupeň lepší, já ji od něj poté koupil. Tím, že jsem auto znal a věděl, co a jak kolem něj, tak nemělo cenu experimentovat s něčím jiným. Nakonec ono to má i dost pragmatický důvod a to jsou relativně nízké servisní a provozní náklady. První soutěž, Rallye Teplice, byla krásná, těžká, ale i smutná zároveň. Byla kvůli nehodě předčasně ukončena. Musím ale zmínit, že mít jen auto nestačí, bez zázemí, podpory a hlavně spolujezdce by to vůbec nešlo. V roce 2013 mi dal důvěru Jakub Denemarek, který se za ty čtyři roky stal ze spolujezdce i mým nejlepším přítelem.“
Až do letošního roku jsi se objevoval na soutěžích spíše sporadicky. Ptát se na důvod je patrně jednoduché, ale přece…
„Tento rok jsme začali vlastně úplně od začátku. V červenci minulého roku jsem měl nehodu na závodech do vrchu a svojí naftovou Fábii rozbil tak, že nemělo smysl ji opravovat. Museli jsme si říct, co dál. Nakonec jsme se rozhodli vzít to za trochu jiný konec a na základě již běžící spolupráce s BRS Racing (Michal a Ivoš Srbovi) jsme se vydali cestou zajištění licence jezdců, pořízení naftové Fábie se sportovním průkazem a s cílem získávat zkušenosti mezi „velkými kluky“ v Rallysprint sérii 2017. Jelikož jsme koupili poškozenou Fábii, bylo třeba ji před sezonou opravit a připravit na otestování. Jak to většinou bývá, tak se také nakonec auto stavělo téměř celé znovu. Kluci však odvedli skvělou práci a je radost s tím autem jezdit. Samozřejmě stavba vozu si vyžádala i více času, proto se auto objevilo na první soutěži až v červnu v Mostě, kdy s ním jel Michal s Jakubem, aby auto vyzkoušeli, jelikož já byl v té době v zahraničí. Pak byl vlastně Pačejov a Vsetín - maximum, co jsme mohli jet, když Jeseníky odpadly.“
Letos jsi zaznamenal dva rallysprinty a v nich vždy 3. místo ve třídě 11. Nemrzí tě, že jsi nejel kompletní sezonu jednodenních soutěží?
„Musím se přiznat, že nemrzí. Beru jako obrovský úspěch dvě dojeté soutěže, fungující auto i tým a obě třetí místa beru jako bonus, který jsme rozhodně neplánovali. Víme, že nejsme nejrychlejší, ale naším cílem bylo soutěže dojet, mít maximálně připravené auto a sbírat cenné zkušenosti, které prostě zatím nemáme. Na druhou stranu mi Jakub řekl, že by rád jednou se mnou v autě získal pohár z rally, takže jsem fakt spokojený, že jsem mu to splnil a to už nám taky nikdy nikdo nevezme.“
Člověk se pořád učí, jak těžké je pro tebe učení v rally?
„Rally je bezesporu jeden z nejtěžších, ale taky nejkrásnějších sportů. Člověk zažije zcela jiný svět, jiný přístup fanoušků, všichni počínaje mechaniky až po organizátory do toho dávají srdce a to je to, co činí z rallye tak krásným a specifickým sportem. Pro mě samotného je to hodně náročné, vzhledem ke své práci nejsem schopný sedět každý víkend v autě a trénovat a vzhledem k absenci zkušeností z nějakých nižších soutěží si ten základ teprve vytvářím. Nebojím se přiznat, že budu potřebovat ještě čas na to, abych „zrychlil“. Naopak se snažím vstřebat všechny rady a tipy, kterých se mi z našeho týmu dostává.“
Co plánuješ pro sezonu 2018 a kde všude tě uvidíme?
„Příští rok již plánujeme a chceme odjet celou sezónu opět v rámci Rallysprint série ve třídě 11. Díky podpoře našich sponzorů se můžeme těšit na další ostré kilometry. Bylo by sobecké nezmínit podporu našich rodin, jelikož opora v rodině je základ pohody i na závodech.
Na závěr bych rád poděkoval všem, co nám věří a podporují nás. Všem členům BRS racing za podporu a špičkový servis a klukům z Technik Depo Tvršice, kteří se starají o naftové srdce naší Fábie. Našim sponzorům a to jmenovitě společnostem ATU-CZ s.r.o., Dvorní realitní Chomutov s.r.o., SAM Group s.r.o. a MALTOP-EKO s.r.o., jejichž majitelé mají to srdce na správném místě, a právě proto podporují náš splněný sen…“
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.