Kolotoč českých automobilových soutěží, to není jen prvních pět posádek, které se s pravidelným rituálem objevují v televizi. Jsou to i jezdci z nižších pater výsledkových listin. Jednoho „nováčka“ vám nyní představíme.
Jméno Jiří Franc je spojováno s osmdesátými roky a vozem Lada VAZ 2101. Jdeš tedy ve stopách někoho z rodiny? Představ se nám prosím…
„Ahoj, jak již bylo naznačeno, jmenuji se Jiří Franc, ale toto historické spojení je pouze náhoda, jelikož nikdo z rodiny nejezdil žádné automobilové soutěže. Pracuji jako vedoucí logistiky ve výrobním závodě, jsem ženatý a máme krásnou dceru Kateřinu, které byly nedávno 2 roky. Můj největší koníček je motorismus, lákalo mě to už od malička, ale cestu jsem si k tomu našel nejvíce až v dospělosti. Vždycky jsem si přál být součástí závodů a svézt se bylo tím největším snem.“
Začnu takovou tou klasikou… Co tebe přivedlo k automobilovým soutěžím?
„Celé to začalo někdy v roce 2004, kdy jsem poznal Petra Fialu, v té době jezdícího závody do vrchu se Škodou 100L a tohle přátelství to celé nastartovalo. Když přešel Petr postupně na rally, jezdili jsme s ním po závodech Rallye Cupu, Volného poháru a nasávali vše kolem závodů. Dá se říct, že díky tomu dneska vlastně jezdím.“
V roce 2013 ses postavil na start tvého prvního závodu. Jak si povídat o dojmech, spíše by mne zajímalo, proč volba dieselového vozu? Nebyla by lepší varianta nějakého „jednoduššího“ vozu?
Tak volba naftové Fábie vzešla vlastně z vývoje, který jsem již zmínil. S naftovou Fábií jezdil Petr ČMPR v letech 2010 až 2012 a jelikož se rozhodl postavit novou, zase o stupeň lepší, já ji od něj poté koupil. Tím, že jsem auto znal a věděl, co a jak kolem něj, tak nemělo cenu experimentovat s něčím jiným. Nakonec ono to má i dost pragmatický důvod a to jsou relativně nízké servisní a provozní náklady. První soutěž, Rallye Teplice, byla krásná, těžká, ale i smutná zároveň. Byla kvůli nehodě předčasně ukončena. Musím ale zmínit, že mít jen auto nestačí, bez zázemí, podpory a hlavně spolujezdce by to vůbec nešlo. V roce 2013 mi dal důvěru Jakub Denemarek, který se za ty čtyři roky stal ze spolujezdce i mým nejlepším přítelem.“
Až do letošního roku jsi se objevoval na soutěžích spíše sporadicky. Ptát se na důvod je patrně jednoduché, ale přece…
„Tento rok jsme začali vlastně úplně od začátku. V červenci minulého roku jsem měl nehodu na závodech do vrchu a svojí naftovou Fábii rozbil tak, že nemělo smysl ji opravovat. Museli jsme si říct, co dál. Nakonec jsme se rozhodli vzít to za trochu jiný konec a na základě již běžící spolupráce s BRS Racing (Michal a Ivoš Srbovi) jsme se vydali cestou zajištění licence jezdců, pořízení naftové Fábie se sportovním průkazem a s cílem získávat zkušenosti mezi „velkými kluky“ v Rallysprint sérii 2017. Jelikož jsme koupili poškozenou Fábii, bylo třeba ji před sezonou opravit a připravit na otestování. Jak to většinou bývá, tak se také nakonec auto stavělo téměř celé znovu. Kluci však odvedli skvělou práci a je radost s tím autem jezdit. Samozřejmě stavba vozu si vyžádala i více času, proto se auto objevilo na první soutěži až v červnu v Mostě, kdy s ním jel Michal s Jakubem, aby auto vyzkoušeli, jelikož já byl v té době v zahraničí. Pak byl vlastně Pačejov a Vsetín - maximum, co jsme mohli jet, když Jeseníky odpadly.“
Letos jsi zaznamenal dva rallysprinty a v nich vždy 3. místo ve třídě 11. Nemrzí tě, že jsi nejel kompletní sezonu jednodenních soutěží?
„Musím se přiznat, že nemrzí. Beru jako obrovský úspěch dvě dojeté soutěže, fungující auto i tým a obě třetí místa beru jako bonus, který jsme rozhodně neplánovali. Víme, že nejsme nejrychlejší, ale naším cílem bylo soutěže dojet, mít maximálně připravené auto a sbírat cenné zkušenosti, které prostě zatím nemáme. Na druhou stranu mi Jakub řekl, že by rád jednou se mnou v autě získal pohár z rally, takže jsem fakt spokojený, že jsem mu to splnil a to už nám taky nikdy nikdo nevezme.“
Člověk se pořád učí, jak těžké je pro tebe učení v rally?
„Rally je bezesporu jeden z nejtěžších, ale taky nejkrásnějších sportů. Člověk zažije zcela jiný svět, jiný přístup fanoušků, všichni počínaje mechaniky až po organizátory do toho dávají srdce a to je to, co činí z rallye tak krásným a specifickým sportem. Pro mě samotného je to hodně náročné, vzhledem ke své práci nejsem schopný sedět každý víkend v autě a trénovat a vzhledem k absenci zkušeností z nějakých nižších soutěží si ten základ teprve vytvářím. Nebojím se přiznat, že budu potřebovat ještě čas na to, abych „zrychlil“. Naopak se snažím vstřebat všechny rady a tipy, kterých se mi z našeho týmu dostává.“
Co plánuješ pro sezonu 2018 a kde všude tě uvidíme?
„Příští rok již plánujeme a chceme odjet celou sezónu opět v rámci Rallysprint série ve třídě 11. Díky podpoře našich sponzorů se můžeme těšit na další ostré kilometry. Bylo by sobecké nezmínit podporu našich rodin, jelikož opora v rodině je základ pohody i na závodech.
Na závěr bych rád poděkoval všem, co nám věří a podporují nás. Všem členům BRS racing za podporu a špičkový servis a klukům z Technik Depo Tvršice, kteří se starají o naftové srdce naší Fábie. Našim sponzorům a to jmenovitě společnostem ATU-CZ s.r.o., Dvorní realitní Chomutov s.r.o., SAM Group s.r.o. a MALTOP-EKO s.r.o., jejichž majitelé mají to srdce na správném místě, a právě proto podporují náš splněný sen…“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?