V loňské sezoně ovládli Matěj Kamenec s Adamem Jurkou Opel Adam cup a pro letošek přestoupili do Peugeotu 208 R2. Zuberská dvojice nebude chybět na startu zlínské Barum rally a proto jsme šli na výzvědy i pro malé ohlednutí.
Vraťme se na úvod povídání ještě na podzim loňského roku na 3-Stadte rally. Vyhrál si Opel Adam cup, co to pro tebe znamenalo a jak jsi oslavil vítězství?
„Musím říct, že celá sezona byla velice vyrovnaná a souboje s Jerzym jsme si náramně užívali. Byla to doslova přetahovaná o každý bod a do posledního závodu nebylo jasné, kdo z nás dvou si odveze celkové vítězství v cupu. Do závodu jsme vstupovali se stejným počtem bodů. My obuli mokré pneu, i když bylo sucho. Úvodní zkoušky rally byly krátké a tak jsem věděl, že mokré pneumatiky nemohu přehřát a mohu se do nich opřít hned ze začátku. Před startem jsme si s Adamem řekli, že pojedeme opravdu strop. Sám musím uznat, že tolikrát jsem srdce v krku ještě neměl, jako při nočních vložkách 3-Stadte Rallye , avšak z pár pasáží jsme neměli dobrý pocit a mysleli jsme si, že jsme v nich hodně ztratili. Naše časy jsme se dozvěděli až po 4. vložce v servisu. Byli jsme 1. mezi všemi adamy, které v Německu startovaly. Nemohli jsme tomu uvěřit. Každopádně spát se nám šlo velmi hezky. V ranní sekci druhé etapy jsme náš náskok ještě zvýšili. Jelo se nám perfektně, trať nám seděla, časy padaly, auto fungovalo. Pocity byly nádherné. Atmosféra během celého závodu byla v úplné pohodě, kterou nám vytvořili naši mechanici. Navíc jsem měl pocit, že právě Martin Vopatřil jede v autě s námi, alespoň tak to prožíval . Navíc naši skalní fanoušci i s mou přítelkyní nás přijeli podpořit i tentokrát a nevynechali vloni jediný závod! Před poslední sekcí jsme se rozhodli jet trochu více na jistotu, protože vyrobit nějakou chybu by byla hloupost. Bohužel nás nakonec přeskočil Fin Jari Huttunen, ale to nám úsměv z tváře rozhodně nesebralo, i tak jsme byli neskutečně šťastní, protože hlavní souboj měl být právě s Jerzym a ten jsme vyhráli. Byl to pro nás obrovský úspěch po celoročním nervovém vypětí a nikdy nekončícími přípravami na další podniky. Výhru jsme oslavovali hned po vyhlášení přímo v Německu, poté jsme vítězství oslavili ještě jednou s našimi fanoušky.“
Pomohlo ti vítězství v cupu nějak při posunu v rally, například v jednáních se sponzory?
„Ne, nijak výrazně naše vítězství neovlivnilo jednání se sponzory. Opel Adam cup nebyl v loňské sezóně tak dobře medializován, jako v letošním roce nebo v předchozích letech. Což je pro nás pochopitelně škoda.“
Přišel přestup do 208 R2, to byl cílený přechod? Neuvažoval jsi ještě o sezoně s Opelem?
„Již při vstupu do automobilových soutěží jsme se spojili s pronajímatelem soutěžních vozů a bývalým soutěžákem Mojmírem Juřičkem. Mnohokrát jsme s ním diskutovali i nad postupnou cestou v českých soutěžích. První rok s Opelem byl pro nás takzvaně oťukávací a ve druhé sezoně jsme mohli ukázat, co jsme se naučili. Další rok v Opelu by byl jaksi krok zpět. Potřebovali jsme se posunout dále. Tato cesta byla plánovaná a dalším krokem byl postup do R2. Peugeot 208 R2 se jevil jako ideální auto a já jsem rád, že v tomto voze mohu sedět.“
V letošní sezoně se zaměřuješ na rallysprintové závody, jak se ti zde daří?
„Úvodní Ageus Rallysprint ve Slušovicích byl pro mě zahřívací. Bylo to první ostré poznávání R2, co umí a co si s ní mohu dovolit. Začátky bývají těžké a navíc počasí nám ostrou premiéru nijak neusnadnilo a my jsme zde zaznamenali i jeden výlet mimo trať, kde jsme nechali asi 30 vteřin. Na druhém podniku ve Vyškově to už bylo mnohem lepší a nám se podařilo zvítězit ve třídě. Pochopitelně máme z této rally jenom ty nejkrásnější vzpomínky. Celou soutěž jsem se cítil dobře, auto nám fungovalo, rozpis seděl, Vyškov byl prostě super. Zcela obrácená strana mince, tak bych nazval náš třetí start v Mostě. Úvod dobrý, ale záhy jsme odstoupili pro poruchu brzd. V Pačejově jsme se s Adamem rozhodli zatlačit hned v úvodní sekci, což se nám podařilo a během dvou rychlostních zkoušek jsme si vyjeli náskok 12 sekund. Tento náskok jsme chtěli udržet a neudělat v následujících části soutěže žádnou chybu. Pačejov je mou asi nejoblíbenější soutěží a my si závod opravdu užili. Auto fungovalo skvěle a celý tým odvedl stoprocentní výkon. Děkuji všem, kteří nás podpořili a posunuli nás tak dále v boji o celkové vítězství v rámci třídy 6 v RSS.“
Vyškov skvělý, ale v Mostě přišlo zklamání, kde hledat chybu?
„Most mě mrzí, především i proto, že jsme neodjeli ani 20% soutěže a nemohli si tak projet nové, krásné rychlostní zkoušky. Bohužel jsme měli chybu v brzdovém systému a auto nám v rychlostní zkoušce přestalo brzdit a my tak museli odstoupit.“
Nyní je před tebou výzva v podobě Barum Czech Rally Zlín, jak ji vnímáš a jak probíhají přípravy?
„Barum rally má své velké jméno jak mezi soutěžícími, tak i mezi diváky. Pochopitelně se sem sjíždí mnoho příznivců rally z celé Evropy. Pravděpodobně tomu nebude jinak ani letos. Náročná trať, silní soupeři a hlavně skvělá divácká kulisa, to je něco, na co se velice těším. Přesto mám z Barumky obrovský respekt. Dvakrát jsem na ni startoval a dvakrát jsem vyrobil velkou krizi, která mě v následujících soutěžích trochu zpomalila. Věřím, že smůlu v této soutěži jsem si již vybral a letošní ročník si s Adamem náramně užijeme.“
Vzpomněl jsi velkou krizovku, zkus nám ji popsat…
„Původ této krizovky byl už v seznamovacích jízdách, kdy při průjezdu zmiňovaného úseku byla povolena maximální rychlost 30km/h. Napsal jsem si do rozpisu „levá přes horizont“. Jenže v ostrém tempu jsem tam přijel v rychlosti 140km/h a najednou z levé přes horizont byla levá tři za horizont. Na horizontu se auto nadlehčilo a dopadlo mimo cestu, poté jsme jeli ještě asi 50 metrů příkopou, která nás zbrzdila. Auto bylo na podvozku hodně poškozené, ale naštěstí následoval servis, kde se klukům podařilo poškození opravit. Upřímně, v tu chvíli by se ve mně krve nedořezal. Nyní se na tuto chybu dívám s úsměvem, ale lekce to byla hodně těžká.“
Jaké máš cíle do zlínské soutěže?
„Jak jsem již výše odpovídal, tak Barumka je prostě něco extra. Chceme si závod užít, a pokud to půjde, rádi potrápíme i naše soupeře. Rozhodně se nebudeme od začátku bezhlavě hnát za výsledkem. Obzvláště na Barum rally se traduje, že zajíci se počítají až na konci honu. Cíl je proto jasný – chceme populární soutěž dokončit. To bude pro mě vítězství.“
Kde ještě tě letos uvidíme?
„Jelikož jsme v letošní sezoně dali zelenou rallysprintovému mistrovství, jsou naše další starty jasné. V kalendáři byli původně ještě dvě soutěže, shodou okolností obě na moravské straně naší republiky. Ale jelikož Rally Jeseníky pořadatelé zrušili, tak krom Barum rally nám zbývá pouze jeden start a to v říjnu ve Vsetíně, což je vlastně naše domácí soutěž. Žádné další závody v plánu nemáme.“
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.