Kris Meeke dostal možnost jako první otestovat závodní auto Citroën Racingu pro příští sezonu na šotolinovém testu na jihu Francie. To, že Citroën vybral právě Meekea, není nijak překvapivé, vždyť Severní Ir se má letos starat primárně o vývoj nového auta. Citroën na svých stránkách zveřejnil rozhovor s Krisem po absolvování tohoto testu.
Otázka: Na tomto prvním testu jste obklopen spoustou lidí, několika inženýry a techniký pracujícími na autě...Kris Meeke: Ano, každý je 100% oddaný a je to fantastické! Když jsem se před dvěma roky připojil k Citroën Racingu, tak prioritou bylo WTCC a vývoj WRC byl docela omezený. Teď můžete cítit, že tu je opravdová energie, když se inženýři vratí zpět k rally se zkušenostmi, které získali na závodních tratích. Stroj Citroën Racingu je připraven a jezdí v plné síle, to mě motivuje, abych pracoval ještě tvrději. Společně můžeme v budoucnu udělat něco opravdu speciálního!
O: Jak jste se cítil při vaší první jízdě s autem?KM: Vždy je vzrušující poprvé řídit auto. Ale toto je odlišné. Je to start nového hlavního programu pro Citroën Racing a nové éry pro WRC. To dělá tento moment speciálním. Vím, že každý dal hodně práce do toho, aby se postavilo toto nové auto. Takže je to speciální také pro ně! Teď se posouváme do nové fáze procesu a je na mě, abych nastavil naše nádobí.
O: Tato nová generace aut je často srovnávána s auty skupiny B. Co si o tom myslíte?KM: Jasně, je to období v historii rallysportu, na které každý vzpomíná s láskou. Auta byla spektakulární, měla smělý design a velké spoilery. Vracíme se k tomuto duchu s agresivněji vypadajícími auty, ale přidáváme také technologické novinky, které máme v roce 2016. Vzhledem k tomu, že jsem řídil jedno nebo dvě auta skupiny B, tak mohu potvrdit, že zde opravdu nemůžeme nic srovnávat. Potenciál našich nových World Rally Car je neuvěřitelný!
O: Co jste cítil, když jste na to začal tlačit?KM: S tím výkonem a aerodynamickou efektivností jsou tato auta fascinující. Po mé první jízdě jeden z mechaniků filmoval výraz v mém obličeji. Neuvědomil jsem si to v ten moment, ale velký úsměv na mém obličeji říkal hodně o tom, jak moc jsem si užil řízení nového auta!
O: Není mnoho z vás, kteří by mohli v praxi mluvit o tomto nárůstu ve výkonnosti. Je to opravdu dobrá věc pro rally?KM: Vždy jsem byl toho názoru, že aerodynamika by se neměla stát až moc důležitou, protože rally by se neměla stát něčím podobným jako okruhové závody. Myslím, že máme dobré vyvážení a tato auta budou vzrušující jak na řízení, tak i na pozorování. Ale myslím si, že lidský faktor bude důležitější, než je teď. Podle mého názoru WRCčka 2017 musí zůstat exklusivně pro mistrovství světa, jako je to v F1 nebo s motorkami z MotoGP.
O: Tato zvýšená výkonnost jde ruku v ruce se zlepšenou bezpečností...KM: Každý rok, i když pravidla zůstávají neměnná, jedeme o malinko rychleji. Nemůžete zastavit vývoj technologií. Nová generace nám umožní udělat velký krok dopředu v oblasti bezpečnosti kokpitu a ochrany v případě bočního nárazu. Směřujeme dobrým směrem.
O: Pojďme skončit s nejdůležitějším aspektem: Jaký byl váš pocit na šotolině?KM: Jakmile jsme vyrazili, tak jsem cítil, že řídím opravdový závodní stroj, velmi dobře postavené auto. Za svou dobu jsem se účastnil vývoje několika aut. Obecně vzato, na prvních testech strávíte více času čekáním než ježděním. Ale i tak jsem byl schopen odjet slušné kilometry a začít poznávat možnosti v nastavení. Bylo to jako sen!
My jen dodejme, že testů se účastní také už i Craig Breen, což dokládá následující tweet (jeho znění je: Bylo hezké učinit krok do budoucnosti s Citroën Racingem. Pracovat s tímto fantastickým týmem je skvělý moment!):
Was nice to take a step into the future with @CitroenRacing. A great moment to work with this fantastic team! #Test1 pic.twitter.com/QIyIvMOvsD
— Craig Breen (@Craig_Breen) 19. dubna 2016Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?