Kris Meeke dostal možnost jako první otestovat závodní auto Citroën Racingu pro příští sezonu na šotolinovém testu na jihu Francie. To, že Citroën vybral právě Meekea, není nijak překvapivé, vždyť Severní Ir se má letos starat primárně o vývoj nového auta. Citroën na svých stránkách zveřejnil rozhovor s Krisem po absolvování tohoto testu.
Otázka: Na tomto prvním testu jste obklopen spoustou lidí, několika inženýry a techniký pracujícími na autě...Kris Meeke: Ano, každý je 100% oddaný a je to fantastické! Když jsem se před dvěma roky připojil k Citroën Racingu, tak prioritou bylo WTCC a vývoj WRC byl docela omezený. Teď můžete cítit, že tu je opravdová energie, když se inženýři vratí zpět k rally se zkušenostmi, které získali na závodních tratích. Stroj Citroën Racingu je připraven a jezdí v plné síle, to mě motivuje, abych pracoval ještě tvrději. Společně můžeme v budoucnu udělat něco opravdu speciálního!
O: Jak jste se cítil při vaší první jízdě s autem?KM: Vždy je vzrušující poprvé řídit auto. Ale toto je odlišné. Je to start nového hlavního programu pro Citroën Racing a nové éry pro WRC. To dělá tento moment speciálním. Vím, že každý dal hodně práce do toho, aby se postavilo toto nové auto. Takže je to speciální také pro ně! Teď se posouváme do nové fáze procesu a je na mě, abych nastavil naše nádobí.
O: Tato nová generace aut je často srovnávána s auty skupiny B. Co si o tom myslíte?KM: Jasně, je to období v historii rallysportu, na které každý vzpomíná s láskou. Auta byla spektakulární, měla smělý design a velké spoilery. Vracíme se k tomuto duchu s agresivněji vypadajícími auty, ale přidáváme také technologické novinky, které máme v roce 2016. Vzhledem k tomu, že jsem řídil jedno nebo dvě auta skupiny B, tak mohu potvrdit, že zde opravdu nemůžeme nic srovnávat. Potenciál našich nových World Rally Car je neuvěřitelný!
O: Co jste cítil, když jste na to začal tlačit?KM: S tím výkonem a aerodynamickou efektivností jsou tato auta fascinující. Po mé první jízdě jeden z mechaniků filmoval výraz v mém obličeji. Neuvědomil jsem si to v ten moment, ale velký úsměv na mém obličeji říkal hodně o tom, jak moc jsem si užil řízení nového auta!
O: Není mnoho z vás, kteří by mohli v praxi mluvit o tomto nárůstu ve výkonnosti. Je to opravdu dobrá věc pro rally?KM: Vždy jsem byl toho názoru, že aerodynamika by se neměla stát až moc důležitou, protože rally by se neměla stát něčím podobným jako okruhové závody. Myslím, že máme dobré vyvážení a tato auta budou vzrušující jak na řízení, tak i na pozorování. Ale myslím si, že lidský faktor bude důležitější, než je teď. Podle mého názoru WRCčka 2017 musí zůstat exklusivně pro mistrovství světa, jako je to v F1 nebo s motorkami z MotoGP.
O: Tato zvýšená výkonnost jde ruku v ruce se zlepšenou bezpečností...KM: Každý rok, i když pravidla zůstávají neměnná, jedeme o malinko rychleji. Nemůžete zastavit vývoj technologií. Nová generace nám umožní udělat velký krok dopředu v oblasti bezpečnosti kokpitu a ochrany v případě bočního nárazu. Směřujeme dobrým směrem.
O: Pojďme skončit s nejdůležitějším aspektem: Jaký byl váš pocit na šotolině?KM: Jakmile jsme vyrazili, tak jsem cítil, že řídím opravdový závodní stroj, velmi dobře postavené auto. Za svou dobu jsem se účastnil vývoje několika aut. Obecně vzato, na prvních testech strávíte více času čekáním než ježděním. Ale i tak jsem byl schopen odjet slušné kilometry a začít poznávat možnosti v nastavení. Bylo to jako sen!
My jen dodejme, že testů se účastní také už i Craig Breen, což dokládá následující tweet (jeho znění je: Bylo hezké učinit krok do budoucnosti s Citroën Racingem. Pracovat s tímto fantastickým týmem je skvělý moment!):
Was nice to take a step into the future with @CitroenRacing. A great moment to work with this fantastic team! #Test1 pic.twitter.com/QIyIvMOvsD
— Craig Breen (@Craig_Breen) 19. dubna 2016S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?