Kris Meeke dostal možnost jako první otestovat závodní auto Citroën Racingu pro příští sezonu na šotolinovém testu na jihu Francie. To, že Citroën vybral právě Meekea, není nijak překvapivé, vždyť Severní Ir se má letos starat primárně o vývoj nového auta. Citroën na svých stránkách zveřejnil rozhovor s Krisem po absolvování tohoto testu.
Otázka: Na tomto prvním testu jste obklopen spoustou lidí, několika inženýry a techniký pracujícími na autě...Kris Meeke: Ano, každý je 100% oddaný a je to fantastické! Když jsem se před dvěma roky připojil k Citroën Racingu, tak prioritou bylo WTCC a vývoj WRC byl docela omezený. Teď můžete cítit, že tu je opravdová energie, když se inženýři vratí zpět k rally se zkušenostmi, které získali na závodních tratích. Stroj Citroën Racingu je připraven a jezdí v plné síle, to mě motivuje, abych pracoval ještě tvrději. Společně můžeme v budoucnu udělat něco opravdu speciálního!
O: Jak jste se cítil při vaší první jízdě s autem?KM: Vždy je vzrušující poprvé řídit auto. Ale toto je odlišné. Je to start nového hlavního programu pro Citroën Racing a nové éry pro WRC. To dělá tento moment speciálním. Vím, že každý dal hodně práce do toho, aby se postavilo toto nové auto. Takže je to speciální také pro ně! Teď se posouváme do nové fáze procesu a je na mě, abych nastavil naše nádobí.
O: Tato nová generace aut je často srovnávána s auty skupiny B. Co si o tom myslíte?KM: Jasně, je to období v historii rallysportu, na které každý vzpomíná s láskou. Auta byla spektakulární, měla smělý design a velké spoilery. Vracíme se k tomuto duchu s agresivněji vypadajícími auty, ale přidáváme také technologické novinky, které máme v roce 2016. Vzhledem k tomu, že jsem řídil jedno nebo dvě auta skupiny B, tak mohu potvrdit, že zde opravdu nemůžeme nic srovnávat. Potenciál našich nových World Rally Car je neuvěřitelný!
O: Co jste cítil, když jste na to začal tlačit?KM: S tím výkonem a aerodynamickou efektivností jsou tato auta fascinující. Po mé první jízdě jeden z mechaniků filmoval výraz v mém obličeji. Neuvědomil jsem si to v ten moment, ale velký úsměv na mém obličeji říkal hodně o tom, jak moc jsem si užil řízení nového auta!
O: Není mnoho z vás, kteří by mohli v praxi mluvit o tomto nárůstu ve výkonnosti. Je to opravdu dobrá věc pro rally?KM: Vždy jsem byl toho názoru, že aerodynamika by se neměla stát až moc důležitou, protože rally by se neměla stát něčím podobným jako okruhové závody. Myslím, že máme dobré vyvážení a tato auta budou vzrušující jak na řízení, tak i na pozorování. Ale myslím si, že lidský faktor bude důležitější, než je teď. Podle mého názoru WRCčka 2017 musí zůstat exklusivně pro mistrovství světa, jako je to v F1 nebo s motorkami z MotoGP.
O: Tato zvýšená výkonnost jde ruku v ruce se zlepšenou bezpečností...KM: Každý rok, i když pravidla zůstávají neměnná, jedeme o malinko rychleji. Nemůžete zastavit vývoj technologií. Nová generace nám umožní udělat velký krok dopředu v oblasti bezpečnosti kokpitu a ochrany v případě bočního nárazu. Směřujeme dobrým směrem.
O: Pojďme skončit s nejdůležitějším aspektem: Jaký byl váš pocit na šotolině?KM: Jakmile jsme vyrazili, tak jsem cítil, že řídím opravdový závodní stroj, velmi dobře postavené auto. Za svou dobu jsem se účastnil vývoje několika aut. Obecně vzato, na prvních testech strávíte více času čekáním než ježděním. Ale i tak jsem byl schopen odjet slušné kilometry a začít poznávat možnosti v nastavení. Bylo to jako sen!
My jen dodejme, že testů se účastní také už i Craig Breen, což dokládá následující tweet (jeho znění je: Bylo hezké učinit krok do budoucnosti s Citroën Racingem. Pracovat s tímto fantastickým týmem je skvělý moment!):
Was nice to take a step into the future with @CitroenRacing. A great moment to work with this fantastic team! #Test1 pic.twitter.com/QIyIvMOvsD
— Craig Breen (@Craig_Breen) 19. dubna 2016Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.