Co říká Kris Meeke na svoje první vítězství v MS v rally, které věnoval svému někdejšímu mentorovi, Colinu McRaeovi? Server motorsport-total.com přinesl zajímavý rozhovor.
Na začátek jen poznamenejme, že se jednalo o první double pro posádky Kris Meeke/Paul Nagle a Mads Ostberg/Jonas Andersson v barvách továrního týmu Citroën, pro značku už to bylo 29. dvojité vítězství. Vítězství Meekea také bylo prvním vítězstvím Brita od Safary Rally 2002, kdy vyhrál právě Colin McRae. V historii MS v rally je Meeke 74. jezdcem, kterému se podařilo vyhrát nějakou soutěž. 25 letý Kris je po Colinu McRaeovi (25 vítězství), Richardu Burnsovi (10) a Rogeru Clarkovi (1) čtvrtým nejúspěšnějším Britem.
Paul Nagle je po Ronanu McNameeovi (1989) druhým irským navigátorem, který vyhrál soutěž MS. Pro Citroën skončila éra čekání na vítězství od Rally Deutschland 2013 a francouzská značka si tak připsala už 94. vítězství v MS a 29. double - to je nejlepší statistika v historii sportu.
Otázka: Krisi, vítězství ve WRC je pro každého jezdce speciální, ale první triumf musí být něčím neobyčejným. Už delší dobu na podiu nestál žádný Brit. Jak se na konci této rally cítíte a jak se cítíte po zisku vašeho prvního vítězství ve WRC?Kris Meeke: Ano, je to neobyčejně dobré. Měl jsem letos problémy dojet do cíle bez nějaké chyby. Moje rychlost byla dobrá, ale musel jsem se konečně zlepšit. Když jsem dojel do Argentiny, tak jsem chtěl získat nějaké body. Od prvního momentu zkoušky Ascochinga jsem se cítil dobře. Někteří kluci měli problémy a já měl 30 vteřinový náskok. Od toho se to pak odvíjelo. Je to neuvěřitelný pocit a bude nějakou dobu tvat, než to pochopím.
(foto: Citroën Racing)
O: Jak velká to byla úleva, když jste dojel do cíle?KM: Na zkoušce jsem byl kompletně koncentrovaný, všechno bylo v pořádku. Nebyla tam žádná dramata. V cíli jsem byl dotazován na tolik otázek. Byl jsem dojatý až k slzám, protože to byla tak dlouhá cesta. Byly na ní určité časové body, ve kterých jsem si myslel, že je moje kariéra minulostí.
Neviděl jsem tehdy žádné možnosti. Toto vítězství bych chtěl věnovat Colinu McRaeovi, protože mi na začátku mé kariéry tolik pomohl. Když mi nikdo něvěřil, tak on to udělal. V Britském mistrovství a Juniorském mistrovství mi pomohl. Bez něj by to nebylo možné, dlužím mu vše. To byl ale nemělo snížit podporu ze strany ostatních lidí. Především Yves Matton mi před dvěma lety dal ve Finsku možnost, když jsem tou dobou žádné možnosti neměl. Tímto vítězstvím mohu hodně splatit.
Kris Meeke při poradě s jedním z členů týmu (foto: Citroën Racing)
O: V neděli dopoledne se všichni strachovali, když jste v cíli první zkoušky nedal žádný rozhovor. Mysleli jsme si, že máte problém. Byl jste tak silně koncentrovaný?KM: Během zkoušky jsem slyšel podivné zvuky a také pocit jsem měl divný. Ve své hlavě jsem se snažil přijít na to, co to bylo. Nebylo to ale nic dramatického, soustředili jsme se na poslední zkoušku.
O: Jak důležité je toto první vítězství pro sebedůvěru? KM: Sebedůvěra byla letos pro mě problémem. Nepodařilo se mi dojet do cíle, ale pro značkové body to bylo velmi důležité. Mezi jezdci jsem měl důvěru, ale něco mě drželo dál od toho, abych vyhrál rally. Bylo mi jasné, že v této sezoně musím udělat něco, protože po roce zkušeností a tvrdé práce jsem dostával sám sebe pod tlak. Dlouhá pauza mezi Mexikem a Argentinou mi pomohla. Vyčistil jsem si hlavu a šel jsem do toho s čistým listem papíru. Museli jsme si zde udělat nový rozpis. To, zdá se, pomohlo.
O: V Mexiku jsem mluvil s vaším inženýrem a on ve vás věřil. Je si jistý, že po vašem prvním vítězství budete pokračovat ve sbírání dalších. Jak odhadujete další průběh sezony?KM: Didier sbíral zkušenosti se Sébastienem Loebem. Kolem sebe mám velmi dobré lidi. Bezpochyby máme silné auto. Zdejší cesty byly nejtvrdší, které jsem kdy viděl a auto fungovalo bez problémů. To je práce týmu a vyplácí se jejich zkušenosti. Vidí, co by teoreticky mohlo fungovat špatně. Mezi zkouškami mi také připomínají, co se může stát. Je tak nutné mít za sebou takový tým.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.