Šéf Škody Motorsport, Michal Hrabánek, mluví v rozhovoru pro německý motorsport-total.com o Fabii R5 a o tom, s jakými výzvami se tým během vývoje musel popasovat.
Otázka: Pane Hrabánku, jaké jsou největší rozdíly mezi Fabií R5 ve srovnání s Fabií S2000?Michal Hrabánek: Obecně je Fabia R5 kompletně nově vyvinuté auto. Největší a pro jezdce nejcitelnější rozdíl je zcela jistě 1,6 litrový turbomotor. Pohonná jednotka vyvinuté dle pravidel Mezinárodní automobilové federace FIA přináší ve srovnání s dvoulitrovým atmosferickým agregátem, který byl nasazen ve Fabii S2000, výrazné změny.
Nový motor následuje také trend downsizingu v motorsportu: menší objem, ale vyšší výkon při snížené spotřebě. Nová je také pravidly předepsaná pětistupňová sekvenční převodovka. Fabia S2000 měla šest stupňů a minimální váhu 1200 kilogramů. U nové R5 je to 1230 kilogramů.
O: Jak projekt začal a jaké byly až do dnešního dne největší kroky?MH: V lednu 2014 jsme aktivně začali s vývojovou prací. Každý vývojový krok, každý test, každý odjetý kilometr a každý člen týmu byl extrémně důležitý pro úspěch projektu. Chtěl bych opravdu všem v týmu Škoda poděkovat. Společně jsme odstranili všechny překážky v cestě. Největší napětí jsme samozřejmě cítili před homologací. To byl po mnoha měsících tvrdé práce moment pravdy. Svolení od FIA nás učinilo velmi šťastnými a plnými naděje zároveň.
O: Jakou roli při vývoji nového rallyového auta hráli testovací piloti?MH: Důležitou. Jsou takřka zrcadlem chování rallyového auta na silnici. Ne všechno může být změřeno stroji a počítači, důležitý je také pocit pilotů v autě - zvláště v rally sportu. Proto jsme také využili několika zkušených pilotů. Naši inženýři z výpovědí našich testovacích jezdců Jana Kopeckého, Esapekky Lappiho, Freddyho Loixe, Pontuse Tidemanda a Raimunda Baumschlagera velmi profitovali.
O: Co byly největší výzvy při vývoji nového auta?MH: Největší výzvou bylo jistě kompletní naplnění pravidel Světové autmobilové asociace FIA. Podobnost se sériovým modelem zde hrála také důležitou roli. Limitem pro konečnou cenu auta je předepsaných 180 000 EUR. Museli jsme tak použít mnoho sériových dílů a testovat je za nejtěžších podmínek. Od nás nakonec každý očekává pro Škodu typickou spolehlivost.
O: Kde Škoda v této sezoně novou Fabii R5 nasadí? Kteří jezdci budou za Škodu nastupovat?MH: Ve WRC2 kategorii MS v rally budou startovat naši mistři Evropy, Esapekka Lappi/Janne Ferm. Asijsko-pacifičtí šampioni, Jan Kopecký a Pavel Dresler, budou nastupovat především v českém rallyovém šampionátu. Škodu Fabia bychom samozřejmě rádi ukázali také na našem klíčovém trhu v Číně. Proto budeme naše nové rallyové auto prezentovat fanouškům také v průběhu sezony Asijsko-pacifického šampionátu. Tam náš tým pojede s Pontusem Tidemandem a Emilem Axelssonem, se kterými chceme být v budoucnu ještě silnější. Pontus i Jan se v průběhu sezony také občas dostanou do WRC2.
O: Jak důležitý je zákaznický program pro Škodu?MH: Zákaznický program je pro Škodu důležitým obchodním faktorem. Zisky samozřejmě pomáhají při financování dalšího vývoje. Především ale náš zákaznický program funguje jako multiplikátor reklamy pro celou značku. Nasazení zákaznických aut v národních šampionátech je perfektní platformou pro trhy Škoda, které tak mohou dosáhnout na své zákazníky. Snad, jako tomu bylo už u Fabia S2000, s velkými sportovními úspěchy.
Fotky nové Fabie R5 z Rally Šumava s Janem Kopeckým za volantem od naších fotografů, Romana Vrby a Jana Duška, si můžete prohlédnout pod článkem.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?