Šéf Škody Motorsport, Michal Hrabánek, mluví v rozhovoru pro německý motorsport-total.com o Fabii R5 a o tom, s jakými výzvami se tým během vývoje musel popasovat.
Otázka: Pane Hrabánku, jaké jsou největší rozdíly mezi Fabií R5 ve srovnání s Fabií S2000?Michal Hrabánek: Obecně je Fabia R5 kompletně nově vyvinuté auto. Největší a pro jezdce nejcitelnější rozdíl je zcela jistě 1,6 litrový turbomotor. Pohonná jednotka vyvinuté dle pravidel Mezinárodní automobilové federace FIA přináší ve srovnání s dvoulitrovým atmosferickým agregátem, který byl nasazen ve Fabii S2000, výrazné změny.
Nový motor následuje také trend downsizingu v motorsportu: menší objem, ale vyšší výkon při snížené spotřebě. Nová je také pravidly předepsaná pětistupňová sekvenční převodovka. Fabia S2000 měla šest stupňů a minimální váhu 1200 kilogramů. U nové R5 je to 1230 kilogramů.
O: Jak projekt začal a jaké byly až do dnešního dne největší kroky?MH: V lednu 2014 jsme aktivně začali s vývojovou prací. Každý vývojový krok, každý test, každý odjetý kilometr a každý člen týmu byl extrémně důležitý pro úspěch projektu. Chtěl bych opravdu všem v týmu Škoda poděkovat. Společně jsme odstranili všechny překážky v cestě. Největší napětí jsme samozřejmě cítili před homologací. To byl po mnoha měsících tvrdé práce moment pravdy. Svolení od FIA nás učinilo velmi šťastnými a plnými naděje zároveň.
O: Jakou roli při vývoji nového rallyového auta hráli testovací piloti?MH: Důležitou. Jsou takřka zrcadlem chování rallyového auta na silnici. Ne všechno může být změřeno stroji a počítači, důležitý je také pocit pilotů v autě - zvláště v rally sportu. Proto jsme také využili několika zkušených pilotů. Naši inženýři z výpovědí našich testovacích jezdců Jana Kopeckého, Esapekky Lappiho, Freddyho Loixe, Pontuse Tidemanda a Raimunda Baumschlagera velmi profitovali.
O: Co byly největší výzvy při vývoji nového auta?MH: Největší výzvou bylo jistě kompletní naplnění pravidel Světové autmobilové asociace FIA. Podobnost se sériovým modelem zde hrála také důležitou roli. Limitem pro konečnou cenu auta je předepsaných 180 000 EUR. Museli jsme tak použít mnoho sériových dílů a testovat je za nejtěžších podmínek. Od nás nakonec každý očekává pro Škodu typickou spolehlivost.
O: Kde Škoda v této sezoně novou Fabii R5 nasadí? Kteří jezdci budou za Škodu nastupovat?MH: Ve WRC2 kategorii MS v rally budou startovat naši mistři Evropy, Esapekka Lappi/Janne Ferm. Asijsko-pacifičtí šampioni, Jan Kopecký a Pavel Dresler, budou nastupovat především v českém rallyovém šampionátu. Škodu Fabia bychom samozřejmě rádi ukázali také na našem klíčovém trhu v Číně. Proto budeme naše nové rallyové auto prezentovat fanouškům také v průběhu sezony Asijsko-pacifického šampionátu. Tam náš tým pojede s Pontusem Tidemandem a Emilem Axelssonem, se kterými chceme být v budoucnu ještě silnější. Pontus i Jan se v průběhu sezony také občas dostanou do WRC2.
O: Jak důležitý je zákaznický program pro Škodu?MH: Zákaznický program je pro Škodu důležitým obchodním faktorem. Zisky samozřejmě pomáhají při financování dalšího vývoje. Především ale náš zákaznický program funguje jako multiplikátor reklamy pro celou značku. Nasazení zákaznických aut v národních šampionátech je perfektní platformou pro trhy Škoda, které tak mohou dosáhnout na své zákazníky. Snad, jako tomu bylo už u Fabia S2000, s velkými sportovními úspěchy.
Fotky nové Fabie R5 z Rally Šumava s Janem Kopeckým za volantem od naších fotografů, Romana Vrby a Jana Duška, si můžete prohlédnout pod článkem.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.