Šéf Škody Motorsport, Michal Hrabánek, mluví v rozhovoru pro německý motorsport-total.com o Fabii R5 a o tom, s jakými výzvami se tým během vývoje musel popasovat.
Otázka: Pane Hrabánku, jaké jsou největší rozdíly mezi Fabií R5 ve srovnání s Fabií S2000?Michal Hrabánek: Obecně je Fabia R5 kompletně nově vyvinuté auto. Největší a pro jezdce nejcitelnější rozdíl je zcela jistě 1,6 litrový turbomotor. Pohonná jednotka vyvinuté dle pravidel Mezinárodní automobilové federace FIA přináší ve srovnání s dvoulitrovým atmosferickým agregátem, který byl nasazen ve Fabii S2000, výrazné změny.
Nový motor následuje také trend downsizingu v motorsportu: menší objem, ale vyšší výkon při snížené spotřebě. Nová je také pravidly předepsaná pětistupňová sekvenční převodovka. Fabia S2000 měla šest stupňů a minimální váhu 1200 kilogramů. U nové R5 je to 1230 kilogramů.
O: Jak projekt začal a jaké byly až do dnešního dne největší kroky?MH: V lednu 2014 jsme aktivně začali s vývojovou prací. Každý vývojový krok, každý test, každý odjetý kilometr a každý člen týmu byl extrémně důležitý pro úspěch projektu. Chtěl bych opravdu všem v týmu Škoda poděkovat. Společně jsme odstranili všechny překážky v cestě. Největší napětí jsme samozřejmě cítili před homologací. To byl po mnoha měsících tvrdé práce moment pravdy. Svolení od FIA nás učinilo velmi šťastnými a plnými naděje zároveň.
O: Jakou roli při vývoji nového rallyového auta hráli testovací piloti?MH: Důležitou. Jsou takřka zrcadlem chování rallyového auta na silnici. Ne všechno může být změřeno stroji a počítači, důležitý je také pocit pilotů v autě - zvláště v rally sportu. Proto jsme také využili několika zkušených pilotů. Naši inženýři z výpovědí našich testovacích jezdců Jana Kopeckého, Esapekky Lappiho, Freddyho Loixe, Pontuse Tidemanda a Raimunda Baumschlagera velmi profitovali.
O: Co byly největší výzvy při vývoji nového auta?MH: Největší výzvou bylo jistě kompletní naplnění pravidel Světové autmobilové asociace FIA. Podobnost se sériovým modelem zde hrála také důležitou roli. Limitem pro konečnou cenu auta je předepsaných 180 000 EUR. Museli jsme tak použít mnoho sériových dílů a testovat je za nejtěžších podmínek. Od nás nakonec každý očekává pro Škodu typickou spolehlivost.
O: Kde Škoda v této sezoně novou Fabii R5 nasadí? Kteří jezdci budou za Škodu nastupovat?MH: Ve WRC2 kategorii MS v rally budou startovat naši mistři Evropy, Esapekka Lappi/Janne Ferm. Asijsko-pacifičtí šampioni, Jan Kopecký a Pavel Dresler, budou nastupovat především v českém rallyovém šampionátu. Škodu Fabia bychom samozřejmě rádi ukázali také na našem klíčovém trhu v Číně. Proto budeme naše nové rallyové auto prezentovat fanouškům také v průběhu sezony Asijsko-pacifického šampionátu. Tam náš tým pojede s Pontusem Tidemandem a Emilem Axelssonem, se kterými chceme být v budoucnu ještě silnější. Pontus i Jan se v průběhu sezony také občas dostanou do WRC2.
O: Jak důležitý je zákaznický program pro Škodu?MH: Zákaznický program je pro Škodu důležitým obchodním faktorem. Zisky samozřejmě pomáhají při financování dalšího vývoje. Především ale náš zákaznický program funguje jako multiplikátor reklamy pro celou značku. Nasazení zákaznických aut v národních šampionátech je perfektní platformou pro trhy Škoda, které tak mohou dosáhnout na své zákazníky. Snad, jako tomu bylo už u Fabia S2000, s velkými sportovními úspěchy.
Fotky nové Fabie R5 z Rally Šumava s Janem Kopeckým za volantem od naších fotografů, Romana Vrby a Jana Duška, si můžete prohlédnout pod článkem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.