Posádka RallyZone.cz Tomáš Urban – Jan Dušek chystala před nedělním závodem několik změn, avšak oficiální prohlášením nechtěli oba aktéři zveřejnit. Správným okamžikem měl být čas po kopřivnickém zápolení v GPD RallyCupu. Zeptali jsme se proto obou závodníků nejen na zhodnocení neděle.
Poslední dny se objevovaly náznaky, že vaše spolupráce v autě by měla skončit? Je to skutečně pravda?
Tomáš: Vzhledem k tomu, že auto úspěšně prošlo testováním a následnou technickou kontrolou a dnes již máme na autě Rkové značky, tak jsem chtěl si konečně splnit svůj sen a odstartovat ve sprintech (dnešní RSS). Licenci již také mám prodlouženou, takže nic nestojí v cestě startu na Valašské rally. Honzovi jsem samozřejmě nabídl post spolujezdce.
Honza: Před kopřivnickým závodem jsme s Tomášem dost přemýšleli o naší společné závodní budoucnosti. Přede mnou stálo mnoho zásadních rozhodnutí a výdajů a nakonec jsem dospěl k rozhodnutí, že se vrátím k původní profesi a zůstanu u focení rally. Tomáš mi sice sedačku nabídl, ale nedostatek zkušeností a financí mi vystavil pomyslnou stopku. Rozhodl jsem se během letošní sezony startovat v nelicencovaných závodech a postupně se na svůj vstup mezi „velké kluky“ připravit.
Takže Tomáše uvidíme na startu Valašky již v příštím týdnu, kdo však zaujme pozici navigátora?
Tomáš: Už v minulosti jsem jednal s Janou Čížkovou o případné spolupráci a Jana momentálně s nikým nezávodí, je držitelkou licence, takže domluvit se bylo otázku chvilky. Jana má zkušenosti z Poháru ČR, kde navigovala Jaromíra Kovandu ve Favoritu. Ovšem, to co nás čeká na Valašce, bude obrovská premiéra pro nás všechny a ve všem. Nejen pro mě, ale i pro Janu.
Honza: Jsem rád, že Tomáše bude navigovat právě Jana, která už má závodní zkušenosti, což mu může v začátku hodně pomoct. Zvykat si na nové auto nebude lehké pro celý tým.
Nové auto?
Tomáš: Ano, Valašskou rally bych měl absolvovat nejen s novým navigátorem, ale i s novým autem. Před víkendem jsme měli s Honzou a Janou ve všem jasno, ale v sobotu jsem si odskočil na Testovací RZ Žiželice, kde testoval i můj strýc a bratranec z Královehradeckého Rally Klubu. Měl jsem možnost vyzkoušet si strýcovu Fabii RS. Je to peklo na kolech!!! Po testování se o mě pokusil infarkt, kdy mi strýc nabídl zapůjčení vozu, neboť by chtěl své aktivity v rally pomalu začít omezovat. To jsem nemohl odmítnout! Nerozhodoval jsem se moc dlouho a přihlášku na Valašku jsem již zaslal s Fábií.
Honza: Tomáš do Kopřivnice přijal nějak neklidný, ale vysmátý. Moc jsem nevěděl, co se děje, ale u druhých seznamovaček mi to vyklopil. Zpráva mě zaskočila a zároveň potěšila a mohl jsem mu říci, s ironií sobě vlastní, že to je fajn, protože aspoň nebudu muset jako fotograf na ně dlouho čekat. Jejich Favorit se st. č. 327 by totiž startoval někde mezi jízdou pravidelností a uklízečkami. A do tmy tam fakt nebudu!
Takže minulý víkend změnil spoustu věcí …
Tomáš: Tak určitě. Taky mě napadlo, že je obrovská škoda, aby Fanuš (Favorit) zůstal jen na dílně, když jsme se na něm tak dlouho dřeli. Nabídl jsem tedy Honzovi, ať si požádá o licenci do tř. 14 a zkusí to taky. Nejprve mě poslal někam, ale pak začal být tak nějak mimo.
Honza: Před startem druhé RZ v neděli mi naservíroval i tohle. Moje první reakce byla, jak říkal Tomáš. Jenže pak mi to nedalo. Po celou neděli jsem se nad tím zamýšlel a z toho důvodu se nesoustředil na náš závod. Výsledkem byla hromada chyb, která nás odsunula až tam, kde jsme skončili. Několikrát jsem špatně otočil stránky, ztrácel jsem se v rozpisu, pletl si pravou a levou … Domů jsem odjížděl s obrovským broukem v hlavě. Doma mi však žena řekla, že pokud chci, tak ať do toho jdu. Tak jsem se rozhodl, že ano.
Takže se můžeme těšit na druhou posádku na startu Valašky?
Tomáš: Já s tím počítám a řekl jsem Honzovi, že to jinak nebude! Chybí mu sice licence a výstroj, ale na tom se již pracuje. Termín u doktora má již domluvený, a pokud vše půjde podle plánu, v pátek bychom mohli poslat žádost o vystavení licence. Výstroj někde zajistíme, nebude třeba vydávat ranec peněz za novou, někde ji půjčíme.
Honza: á jsem v tomhle trochu pesimista a start na Valašce vidím jako nereálný, ale na druhou stranu, čekat až do Vyškova se mi fakt nechce. Když už jsem se do toho pustil, tak to musí klapnout. Čeká mě doktor a „papírová válka“, shánění výstroje a spolujezdce. Tady vidím obrovský problém, protože sehnat někoho, kdo sedne se mnou bez zkušeností do auta se rovná šílenství. Máme však variantu, že pokud nikoho neseženu, jela by se mnou Jana a Tomáše byl navigoval Petr Svoboda. Už z toho nespím, je to fakt všechno narychlo a hlavně úplně nová etapa života v rally.
Takže nezbývá než oběma posádkám popřát hodně zdaru v přípravě a hlavně v závodech.
Tomáš: To určitě bude potřeba. Budu si zvykat na úplně jiný vůz. Navíc je to nafta a točí to úplně jinak. Hlavně to chci dovést v pořádku do cíle. Nejde mi o nějaké boje o umístění, hlavně si to chci užít a splnit si sen.
Honza: Mým snem bylo odstartovat ve sprintech jako spolujezdec, ale nakonec je laťka o hodně výš. Mám obrovský respekt z toho závodu. Ale co, zkusit se má všechno. Snad to vyjde.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.