Posádka RallyZone.cz Tomáš Urban – Jan Dušek chystala před nedělním závodem několik změn, avšak oficiální prohlášením nechtěli oba aktéři zveřejnit. Správným okamžikem měl být čas po kopřivnickém zápolení v GPD RallyCupu. Zeptali jsme se proto obou závodníků nejen na zhodnocení neděle.
Poslední dny se objevovaly náznaky, že vaše spolupráce v autě by měla skončit? Je to skutečně pravda?
Tomáš: Vzhledem k tomu, že auto úspěšně prošlo testováním a následnou technickou kontrolou a dnes již máme na autě Rkové značky, tak jsem chtěl si konečně splnit svůj sen a odstartovat ve sprintech (dnešní RSS). Licenci již také mám prodlouženou, takže nic nestojí v cestě startu na Valašské rally. Honzovi jsem samozřejmě nabídl post spolujezdce.
Honza: Před kopřivnickým závodem jsme s Tomášem dost přemýšleli o naší společné závodní budoucnosti. Přede mnou stálo mnoho zásadních rozhodnutí a výdajů a nakonec jsem dospěl k rozhodnutí, že se vrátím k původní profesi a zůstanu u focení rally. Tomáš mi sice sedačku nabídl, ale nedostatek zkušeností a financí mi vystavil pomyslnou stopku. Rozhodl jsem se během letošní sezony startovat v nelicencovaných závodech a postupně se na svůj vstup mezi „velké kluky“ připravit.
Takže Tomáše uvidíme na startu Valašky již v příštím týdnu, kdo však zaujme pozici navigátora?
Tomáš: Už v minulosti jsem jednal s Janou Čížkovou o případné spolupráci a Jana momentálně s nikým nezávodí, je držitelkou licence, takže domluvit se bylo otázku chvilky. Jana má zkušenosti z Poháru ČR, kde navigovala Jaromíra Kovandu ve Favoritu. Ovšem, to co nás čeká na Valašce, bude obrovská premiéra pro nás všechny a ve všem. Nejen pro mě, ale i pro Janu.
Honza: Jsem rád, že Tomáše bude navigovat právě Jana, která už má závodní zkušenosti, což mu může v začátku hodně pomoct. Zvykat si na nové auto nebude lehké pro celý tým.
Nové auto?
Tomáš: Ano, Valašskou rally bych měl absolvovat nejen s novým navigátorem, ale i s novým autem. Před víkendem jsme měli s Honzou a Janou ve všem jasno, ale v sobotu jsem si odskočil na Testovací RZ Žiželice, kde testoval i můj strýc a bratranec z Královehradeckého Rally Klubu. Měl jsem možnost vyzkoušet si strýcovu Fabii RS. Je to peklo na kolech!!! Po testování se o mě pokusil infarkt, kdy mi strýc nabídl zapůjčení vozu, neboť by chtěl své aktivity v rally pomalu začít omezovat. To jsem nemohl odmítnout! Nerozhodoval jsem se moc dlouho a přihlášku na Valašku jsem již zaslal s Fábií.
Honza: Tomáš do Kopřivnice přijal nějak neklidný, ale vysmátý. Moc jsem nevěděl, co se děje, ale u druhých seznamovaček mi to vyklopil. Zpráva mě zaskočila a zároveň potěšila a mohl jsem mu říci, s ironií sobě vlastní, že to je fajn, protože aspoň nebudu muset jako fotograf na ně dlouho čekat. Jejich Favorit se st. č. 327 by totiž startoval někde mezi jízdou pravidelností a uklízečkami. A do tmy tam fakt nebudu!
Takže minulý víkend změnil spoustu věcí …
Tomáš: Tak určitě. Taky mě napadlo, že je obrovská škoda, aby Fanuš (Favorit) zůstal jen na dílně, když jsme se na něm tak dlouho dřeli. Nabídl jsem tedy Honzovi, ať si požádá o licenci do tř. 14 a zkusí to taky. Nejprve mě poslal někam, ale pak začal být tak nějak mimo.
Honza: Před startem druhé RZ v neděli mi naservíroval i tohle. Moje první reakce byla, jak říkal Tomáš. Jenže pak mi to nedalo. Po celou neděli jsem se nad tím zamýšlel a z toho důvodu se nesoustředil na náš závod. Výsledkem byla hromada chyb, která nás odsunula až tam, kde jsme skončili. Několikrát jsem špatně otočil stránky, ztrácel jsem se v rozpisu, pletl si pravou a levou … Domů jsem odjížděl s obrovským broukem v hlavě. Doma mi však žena řekla, že pokud chci, tak ať do toho jdu. Tak jsem se rozhodl, že ano.
Takže se můžeme těšit na druhou posádku na startu Valašky?
Tomáš: Já s tím počítám a řekl jsem Honzovi, že to jinak nebude! Chybí mu sice licence a výstroj, ale na tom se již pracuje. Termín u doktora má již domluvený, a pokud vše půjde podle plánu, v pátek bychom mohli poslat žádost o vystavení licence. Výstroj někde zajistíme, nebude třeba vydávat ranec peněz za novou, někde ji půjčíme.
Honza: á jsem v tomhle trochu pesimista a start na Valašce vidím jako nereálný, ale na druhou stranu, čekat až do Vyškova se mi fakt nechce. Když už jsem se do toho pustil, tak to musí klapnout. Čeká mě doktor a „papírová válka“, shánění výstroje a spolujezdce. Tady vidím obrovský problém, protože sehnat někoho, kdo sedne se mnou bez zkušeností do auta se rovná šílenství. Máme však variantu, že pokud nikoho neseženu, jela by se mnou Jana a Tomáše byl navigoval Petr Svoboda. Už z toho nespím, je to fakt všechno narychlo a hlavně úplně nová etapa života v rally.
Takže nezbývá než oběma posádkám popřát hodně zdaru v přípravě a hlavně v závodech.
Tomáš: To určitě bude potřeba. Budu si zvykat na úplně jiný vůz. Navíc je to nafta a točí to úplně jinak. Hlavně to chci dovést v pořádku do cíle. Nejde mi o nějaké boje o umístění, hlavně si to chci užít a splnit si sen.
Honza: Mým snem bylo odstartovat ve sprintech jako spolujezdec, ale nakonec je laťka o hodně výš. Mám obrovský respekt z toho závodu. Ale co, zkusit se má všechno. Snad to vyjde.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.