Posádka RallyZone.cz Tomáš Urban – Jan Dušek chystala před nedělním závodem několik změn, avšak oficiální prohlášením nechtěli oba aktéři zveřejnit. Správným okamžikem měl být čas po kopřivnickém zápolení v GPD RallyCupu. Zeptali jsme se proto obou závodníků nejen na zhodnocení neděle.
Poslední dny se objevovaly náznaky, že vaše spolupráce v autě by měla skončit? Je to skutečně pravda?
Tomáš: Vzhledem k tomu, že auto úspěšně prošlo testováním a následnou technickou kontrolou a dnes již máme na autě Rkové značky, tak jsem chtěl si konečně splnit svůj sen a odstartovat ve sprintech (dnešní RSS). Licenci již také mám prodlouženou, takže nic nestojí v cestě startu na Valašské rally. Honzovi jsem samozřejmě nabídl post spolujezdce.
Honza: Před kopřivnickým závodem jsme s Tomášem dost přemýšleli o naší společné závodní budoucnosti. Přede mnou stálo mnoho zásadních rozhodnutí a výdajů a nakonec jsem dospěl k rozhodnutí, že se vrátím k původní profesi a zůstanu u focení rally. Tomáš mi sice sedačku nabídl, ale nedostatek zkušeností a financí mi vystavil pomyslnou stopku. Rozhodl jsem se během letošní sezony startovat v nelicencovaných závodech a postupně se na svůj vstup mezi „velké kluky“ připravit.
Takže Tomáše uvidíme na startu Valašky již v příštím týdnu, kdo však zaujme pozici navigátora?
Tomáš: Už v minulosti jsem jednal s Janou Čížkovou o případné spolupráci a Jana momentálně s nikým nezávodí, je držitelkou licence, takže domluvit se bylo otázku chvilky. Jana má zkušenosti z Poháru ČR, kde navigovala Jaromíra Kovandu ve Favoritu. Ovšem, to co nás čeká na Valašce, bude obrovská premiéra pro nás všechny a ve všem. Nejen pro mě, ale i pro Janu.
Honza: Jsem rád, že Tomáše bude navigovat právě Jana, která už má závodní zkušenosti, což mu může v začátku hodně pomoct. Zvykat si na nové auto nebude lehké pro celý tým.
Nové auto?
Tomáš: Ano, Valašskou rally bych měl absolvovat nejen s novým navigátorem, ale i s novým autem. Před víkendem jsme měli s Honzou a Janou ve všem jasno, ale v sobotu jsem si odskočil na Testovací RZ Žiželice, kde testoval i můj strýc a bratranec z Královehradeckého Rally Klubu. Měl jsem možnost vyzkoušet si strýcovu Fabii RS. Je to peklo na kolech!!! Po testování se o mě pokusil infarkt, kdy mi strýc nabídl zapůjčení vozu, neboť by chtěl své aktivity v rally pomalu začít omezovat. To jsem nemohl odmítnout! Nerozhodoval jsem se moc dlouho a přihlášku na Valašku jsem již zaslal s Fábií.
Honza: Tomáš do Kopřivnice přijal nějak neklidný, ale vysmátý. Moc jsem nevěděl, co se děje, ale u druhých seznamovaček mi to vyklopil. Zpráva mě zaskočila a zároveň potěšila a mohl jsem mu říci, s ironií sobě vlastní, že to je fajn, protože aspoň nebudu muset jako fotograf na ně dlouho čekat. Jejich Favorit se st. č. 327 by totiž startoval někde mezi jízdou pravidelností a uklízečkami. A do tmy tam fakt nebudu!
Takže minulý víkend změnil spoustu věcí …
Tomáš: Tak určitě. Taky mě napadlo, že je obrovská škoda, aby Fanuš (Favorit) zůstal jen na dílně, když jsme se na něm tak dlouho dřeli. Nabídl jsem tedy Honzovi, ať si požádá o licenci do tř. 14 a zkusí to taky. Nejprve mě poslal někam, ale pak začal být tak nějak mimo.
Honza: Před startem druhé RZ v neděli mi naservíroval i tohle. Moje první reakce byla, jak říkal Tomáš. Jenže pak mi to nedalo. Po celou neděli jsem se nad tím zamýšlel a z toho důvodu se nesoustředil na náš závod. Výsledkem byla hromada chyb, která nás odsunula až tam, kde jsme skončili. Několikrát jsem špatně otočil stránky, ztrácel jsem se v rozpisu, pletl si pravou a levou … Domů jsem odjížděl s obrovským broukem v hlavě. Doma mi však žena řekla, že pokud chci, tak ať do toho jdu. Tak jsem se rozhodl, že ano.
Takže se můžeme těšit na druhou posádku na startu Valašky?
Tomáš: Já s tím počítám a řekl jsem Honzovi, že to jinak nebude! Chybí mu sice licence a výstroj, ale na tom se již pracuje. Termín u doktora má již domluvený, a pokud vše půjde podle plánu, v pátek bychom mohli poslat žádost o vystavení licence. Výstroj někde zajistíme, nebude třeba vydávat ranec peněz za novou, někde ji půjčíme.
Honza: á jsem v tomhle trochu pesimista a start na Valašce vidím jako nereálný, ale na druhou stranu, čekat až do Vyškova se mi fakt nechce. Když už jsem se do toho pustil, tak to musí klapnout. Čeká mě doktor a „papírová válka“, shánění výstroje a spolujezdce. Tady vidím obrovský problém, protože sehnat někoho, kdo sedne se mnou bez zkušeností do auta se rovná šílenství. Máme však variantu, že pokud nikoho neseženu, jela by se mnou Jana a Tomáše byl navigoval Petr Svoboda. Už z toho nespím, je to fakt všechno narychlo a hlavně úplně nová etapa života v rally.
Takže nezbývá než oběma posádkám popřát hodně zdaru v přípravě a hlavně v závodech.
Tomáš: To určitě bude potřeba. Budu si zvykat na úplně jiný vůz. Navíc je to nafta a točí to úplně jinak. Hlavně to chci dovést v pořádku do cíle. Nejde mi o nějaké boje o umístění, hlavně si to chci užít a splnit si sen.
Honza: Mým snem bylo odstartovat ve sprintech jako spolujezdec, ale nakonec je laťka o hodně výš. Mám obrovský respekt z toho závodu. Ale co, zkusit se má všechno. Snad to vyjde.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?