V letošním roce se toho pro Roberta Kubicu hodně změní. Polák pojede v novém týmu, zatím se neví, kdo ho bude celou sezonu navigovat (na Jänneru je to Maciej Szczepaniak) a také pojede samozřejmě s novým autem. Před Jännerem se Polák pro německý rallye-magazin.de rozpovídal o tom, proč se pro letošní sezonu nevrátil zpět na okruhy a o dalším.
Otázka: Roberte, jaké jsou vaše cíle pro Jänner Rally? Robert Kubica: Jsme tu proto, abychom testovali na Monte Carlo. Závody MS jsou mým hlavním cílem pro letošní rok. Je to poprvé, co pojedu s gumami s hroty a na to si musím dnes ráno teprve zvyknout. V autě mám dobrý pocit, i když jsem Fiestu na mokru ještě nikdy neměl příležitost otestovat. Chová se ale dobře a dává mi důvěru, speciálně v náročných podmínkách. Je zde pro mě hodně nových věcí: nový spolujezdec, nové auto, nové podmínky, nová rally, nové zkoušky.
O: Hodně se toho pro vás změnilo, také tým je nový. Co rozhodlo o přestupu k M-Sportu? RK: Bylo pro to hodně důvodů. S jistotou jsem hledal nejlepší řešení pro tento rok a chtěl jsem zároveň pokračovat s mým partnerem, společností LOTOS. Bez nich bych tu nebyl a díky nim jsem vloni mohl startovat s Citroënem. S LOTOSem jsem tedy chtěl pokračovat a v M-Sportu jsem viděl nejlepší možnost. Teď s tím jsem hodně spokojen a v autě se cítím dobře. Ve Fiestě jsem měl dobrý pocit hned napoprvé a mám jí rád.
Kubica s Cliem R3 na Rally Monte Carlo 2010
O: V Macieji Szczepaniakovi máte nového spolujezdce, proč jste se pro něj rozhodl? RK: Po rozchodu s Maciejem Baranem, se kterým jsem jezdil až do Španělské Rally, jsem musel najít řešení. Musím přiznat, že to pro mě nebylo nejjednodušší. Až doposud to hledání zabralo hodně času, ale role navigátora je hodně důležitá a není jednoduché najít tu správnou osobu. Nemám mnoho zkušenosti, ale moje výzva pro tuto sezonu je mocná. S Maciejem Szczepaniakem odjedu Jänner a pak se uvidí, co dál. Jestli spolu budeme i příští týden na testu na Monte-Carlo, pak si budete moci být skoro jistí, že spolu pojedeme celou sezonu. Ale doposud o tom nepadlo žádné rozhodnutí.
O: Jakou řečí se bude v autě komunikovat?RK: Mluvíme polsky. V minulosti jsem měl také italské rozpisy a italské spolujezdce, ale nebylo to tak jednoduché. Wales Rally GB s italským spolujezdcem po roce s polským rozpisem byla enormně náročná. Se svou řečí se cítím o hodně lépe a když jedu zkoušky, tak musí informace do hlavy přicháze v dobrém rytmu a rychle a člověk nad nimi nesmí přemýšlet.
Zde vloni ve Španělsku - naposledy s Maciejem Baranem
O: Když jste měl tehdy tu nehodu, tak měl Walter Röhrl obavy o váš život. Jak jste na tento výrok reagoval?RK: Bez komentáře. [krátká pauza] Vloni jsem měl pět nehod - žádná z nich se nestala proto, že bych jel nějak moc rychle. Důvodem ale bylo, že v rallysportu mám až moc málo zkušeností. Někteří lidé to nikdy nepochopí - u lidí, kteří nejsou ve sportu nijak angažováni, je to OK. Ale lidé, kteří v tomto sportu pracují, nebo pracovali, by měli popřemýšlet o tom, co ze sebe vydali. Protože většinou byli v přesně stejné situaci - jen to už zapomněli.
Kdybych měl dneska na testu nějakou nehodu, tak jsou hned na Youtubu nebo Facebooku videa - když měl někdo nějakou nehodu před 10 lety, tak se to nikdo nedozvěděl. Je to ale docela normální, pocházím z Formule 1, lidé znají mé jméno. Ve Francii je pěkné video ku příležitosti konce kariéry Sébastiana Loeba. Mluví se v něm o tom, kolik už má vítězství a kolika titulů dosáhl - ale nikdo se neptá na to, kolik potřeboval let na to, aby dosáhl tohoto absolutně TOP levelu. A bylo to osm nebo devět let. A já se v rallysportu angažuji teprve jeden rok.
O: Jak blízko jste byl návratu na okruhy?RK: Zkraje loňského roku jsem musel učinit těžké rozhodnutí. Měl jsem slušné nabídky na okruhy a mohl jsem jezdit s dobrými auty. Kromě toho jsem úspěšně testoval také speciál DTM. Ale během těžké fáze mého života po té nehodě jsem hledal nové výzvy a věřím, že v rallysportu můžu být úspěšný. I když už nejsem nejmladší. Samozřejmě se musím ještě hodně učit. Úspěch je mixem tempa a zkušeností, druhé jmenované mi v této chvíli přijde možná ještě více důležité jak čistá rychlost.
Je to náročný úkol, ale také skvělý pocit, když ho zvládnete. Rallysport je hodně komplikovaný. Zvenčí se to může zdát hodně jednoduché, ale pokud ho chcete provozovat na vyšší úrovni, tak to chce hodně času a zkušeností. Kdybych se vrátil zpět na závodní tratě, tak bych promarnil loňský rok, protože jsem pracoval opravdu hodně tvrdě na to, abych nalezl dobrý program a něco se naučil.
Pocházím z okruhů, kde je hodně profesionální přístup, zvláště v F1. Potřeboval jsem tedy zajistit, že dostanu nejen dobrou příležitost, ale najdu také profesionální okolí, abych rozšířil svoje vědění a vedle všech soutěží MS mohl také hodně testovat. Jen tak se člověk posune dopředu, rallysport je také proto těžký, protože nemůžete trénovat každý den. Fotbaloví hráči cvičí každý den. Hráči tenisu také trénují každý den a je pro to důvod. Také v motorsportu je nejlepší v autě sedět tak často, jak je to jen možné. Člověk se rychleji vyvíjí a naučí se hodně věcí. To bylo mým cílem a díky sponzorům jsme pro mě mohli postavit na nohy pěkný program pro tuto sezonu.
V roce 2012 si v rámci Rally du Var vyzkoušel také legendární C4 WRC
O: Momentálně všichni z motorsportu myslí na Michaela Schumachera. Jaká byla vaše reakce, když jste se o té nehodě doslechl?RK: Samozřejmě to není jednoduchá situace. Byl jsem v hodně podobné situaci a ukazuje to, že se každý den může něco stát. Když jsem měl tu nehodu v rally autě, tak se lidé ptali, proč jsem něco takového vůbec dělal a říkali, že bych to dělat neměl. Ale když vás něco baví, tak je zcela přirozené, že to rádi děláte. Přeji mu vše nejlepší a držím palce, aby se zase uzdravil. Znám podobnou situaci a vím, že média mohou být v těžké fázi pro vás a vaši rodinu celkem otravná.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?