EXKLUZIVNÍ ROZHVOR: Jan Šlehofer absolvoval Rally Saturnus a velmi se těší do Krumlova.
Gratulujeme k vítězství ve Slovinsku. Konečně se porařilo protrhnout smůlu. Jak se ti závodilo ve Slovinsku?
J.Š. Je to neskutečný zážitek. Měl jsem možnost tam už jednou startovat, ale vždy mně překvapí, jak moc technické tratě tam mají. Trochu tu euforii kazí klouzavé asfalty, ale je to jen můj pohled.
Já jsem sledoval tvé počínání od počítače, vypadalo to, že místní jezdci ti nebyli moc konkurencí?
J.Š.: Tak popravdě konkurence nebyla velká. Musel jsem, sehrát se, se zaskakujícím Standou Viktorou. Hlavním cílem bylo dojet, takže jsem jel ze začátku velmi opatrně a postupně jsem zrychloval. Na druhé rychlostní zkoušce jsem si zažil velkou krizi. Pršelo a my jeli na slikách. Když k tomu ještě přidáš klouzavý asfalt…Ke konci jsem se už soustředil jen na absolutní pořadí. Snažil jsem se vyrovnat dalším našim posádkám (Pech a Štafj), ale kolikrát to nemělo cenu :-) Ale s časy jsem spokojen.
V nedávném rozhovoru s Juho Hänninenem jsem se ho ptal, jaký byl na soutěži asfalt a jak se mu vybíraly pneumatiky. Jak se volí pneu na kluzký asfalt?
J.Š.: Jak už jsem řekl, asfalt ve Slovinsku je opravdu extrémně klouzavý. Pravdou je, že vypadá barevně stejně jako u nás. Někdy to je opravdu zážitek na něj vjet rychle s tím, že to gumy na něm udrží. Volba pneumatik byla opravdu těžká, ale povedla se správně. Když začalo pršet v prvník kole zkoušek, tak jsme jeli v dešti nejdelší rychlostní zkoušku na sliku. Přežili jsme.
U nás tě čeká Rally Český Krumlov? Nebo pojedeš místo Krumlova někde v zahraničí?
J.Š.Krumlov nevynecháme. Ještě nemám Krumlov stoprocentně finančně pokrytý, každopádně pojedeme, ale jen pro body do Mitropa Cupu, bez možnosti bodovat do Českého mistráku. Také nechceme brát body Jirkovi Skoupilovi. Nevím co ještě z českého mistrovství pojedu, takže prioritou je Mitropa.
Co pro tebe znamená Rally Český Krumlov. Je to také taková rallystálice jako Šumava.
J.Š. Určitě je to kultovní rally. Každá soutěž, která má takto vysoké ročníkové číslo je vypovídající. Šumava je ještě k tomu moje srdeční záležitost.
Máš na Krumlově oblíbenou zkoušku?
J.Š.: Vyloženě oblíbenou zkoušku z Krumlova si nevzpomenu. Obecně bych těžko hledaj nějakou oblíbenou vůbec, ale po Slovinsku bych asi změnil názor.
Nedávno se nejen tady na našem serveru, řešily retardéry, jejich stavba, jak to vidíš ty?
J.Š.: Mi osobně retardéry nevadí, když jsou postaveny podle posledních regulí, které zařídila asociace. V takové podobě se mi líbí, protože jsou přehledné a dají se dobře zaznamenat do rozpisu. Horší je to ale s jejich umístěním. To bývá občas hodně nešťastné.
Evergreenem posledních článků nejen na našem serveru je hans, jak tobě vyhovuje jeho použití?
J.Š.: Co se týče hans systému petici jsem nepodepsal. Ne že bych nechtěl, ale neměl jsem čas se tomu věnovat. Také se mě nikdo neptal, když jsem si jej musel za 15 tis. koupit. To žádná petice nebyla. Chápu že jde o zdraví. Přijde mi neuvěřitelné co se okolo Hans děje. Pevně věřím, že já nebudu muset něco okolo zdraví a hans řešit. Systém jsem si koupil s přilbou a po určité době jsem si na něj dost zvykl. Vše ukáže čas.
Děkujeme za rozhovorJ.Š. I já děkuji.
Fotografie:www.rally-saturnus.si
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.