Jedním z taháků letošní Barumky bude bezesporu start Jaromíra Tarabuse. Šestačtyřicetiletý jezdec v loňském roce „udělal“ s Danielem Trunkátem titul ve dvoukolkách právě ve Zlíně a po roční pauze opět oblékne závodní kombinézu. Nejenom o blížícím startu je následující rozhovor.
Než se dostaneme k letošnímu startu, pojďme ještě na skok do loňské sezony. Mistrovská sezona byla jistě velice krásná…
„My jsme samozřejmě se sezonou 2022 maximálně spokojeni. Tak trochu jsme na začátku roku věřili, že kdyby se extrémně dařilo, tak bychom mohli titul vybojovat po pěti závodech, ale v rally člověk nikdy neví, co nastane. Bylo i pár horkých chvilek, kdy celkový výsledek byl ohrožen. Nakonec se nám ale titul ve dvoukolkách podařilo udělat, takže v týmu panovala naprostá spokojenost.“
Již zmiňovaný titul jsi získal na Barumce, což je tvá domácí soutěž. O to větší musela u tebe panovat radost, nemýlím se?
„Barum rally má své kouzlo a asi i tím, že je naší domácí soutěží, to vše vnímám dvojnásob intenzivněji. Na rychlostních zkouškách je spousta diváků, kamarádů a přátel. V podstatě nebyla chvilka, kdy by se k nám někdo z přátel neznal a nechtěl si povídat a vyjadřovat nám podporu. Je to prostě velká událost. A že se podařil titul právě ve Zlíně, to vše umocňovalo.“
No, ale po zlínské rally ses z rallyové scény vytratil, proč?
„Jak jistě všichni ví, tak závody stojí spoustu peněz a času. My jsme s Danem a celým Minařík racing týmem měli splněno a nebyl tedy důvod startovat na zbývajících soutěžích v loňském roce. Tebe ale asi zajímá i to, proč jsme nestartovali doposud letos. Já i Dan máme už hodně odzávoděno a už nemáme tak silnou potřebu pravidelně startovat. Už i ta kompletní loňská sezona byla jaksi nad plán. K ucelené sezoně dopomohla i dohoda s Lubomírem Minaříkem a taky Honzou Koudelkou zastupujícím Peugeot cup. V posledních letech jsme si spíše dělali radost výjimečnými starty. V současné době má Dan trochu jiné plány, ale na startu na Barumce jsme se domluvili a já jsem rád, že se opět spolu svezeme v závodním voze.“
Můžu říci, že je Barumka tvou srdeční záležitostí, a proto tvůj nadcházející start?
„To jednoznačně. Když jsem s Danem vedl řeč o případném společném startu, tak o jiném závodě se ani nemluvilo. Už jako malý kluk jsem se chodil dívat na rychlostní zkoušky. Ne nadarmo patří tato soutěž mezi nejtěžší u nás a tím, že je zařazena do evropského šampionátu, se zde pravidelně schází silná konkurence. A protože pocházím odsud, tak mi prostě Barumka k srdíčku přirostla.“
Jsou nějaké cíle do závodu?
„Cíle jsme si samozřejmě vytyčili, neboť stále jsme duší závodníky. Po loňské sezoně nemůžou být cíle jiné, než jet rychle a být pokud možno co nejvýše. Je nám ale taky jasné, že jsme rok v závodním autě neseděli a soupeři ve dvoukolkách jsou dobře rozjetí a ještě je otázkou, kdo přijede ze zahraničí. V každém případě, chceme útočit na pódium, nejlépe na nejvyšší stupínek. Konečný výsledek ale nijak nehrotíme. Chceme se hlavně pěkně svézt.“
Bude nějaký test před závodem?
„Test pravděpodobně proběhne, jen v tuto chvíli řešíme otázku kdy a kde.“
Logicky musí následovat otázka a co další starty v sezoně?
„Tady asi naše fanoušky trochu zklamu, neboť s největší pravděpodobností další starty letos nepřibudou. Dan má, jak jsem již zmiňoval, svůj program v rally, kde se objeví po boku Erika Caise.“
Sám jsi vzpomínal, že jsi soutěživý typ, a tak nějak mi k tobě nejde, že by ti stačil pouze jeden start v rally v sezoně. Co tedy děláš, našel sis nové záliby?
„Já jsem během svého života dělal spoustu sportů a s humorem říkám, že jsem dělal všechno možné, ale nic pořádně (smích). Samozřejmě toho, co jsem dokázal v rally, si velice vážím. Nyní se snažím jezdit na kole, trochu běhám a občas si dám nějaký menší triatlon. Takže na mém dresu přibývají starty na kole nebo různé běhy. I tady mám cíle, ale když jsem s tímto sportem začal v pozdějším věku, tak na ty mladé dravce nebo ty, co tento sport dělají od mládí, prostě nemám. Vždy do toho dávám vše, občas to i bolí. A hlavně, baví mne to, neboť alespoň nezakrním (smích). Každý závod jedu naplno, ale na poháry to zatím není… Vlastně jeden doma mám. Pepa Minařík dělal cyklistický závod na Podkopné Lhotě a já tím, že jsem se na pódium nikdy nedostal, tak jsem se po závodě nepodíval na výsledky a jednoduše se sbalil a jel domů. Jenomže tehdy byla asi velice slabá účast (smích) a já dokončil závod jako třetí ve své kategorii. Dostal jsem sprda od Pepy a opravdu mne hodně mrzelo, že jsem nebyl na vyhlášení, pohár jsem dostal dodatečně. Od té doby se na výsledky dívám poctivě, ale zase je to jaksi zbytečné…(smích). Krom toho jezdím s kamarády on line závody v rally na počítači. Někdy se za computerem bojím více, jak ve skutečnosti (smích).“
Barumka už ale klepe na dveře…
„Určitě bych velice rád pozval všechny fanoušky rally na blížící se start Barum rally. Za naši posádku mohu říct, že se budeme snažit ukázat, co umíme. Přijďte tedy zafandit nám, ale i dalším posádkám, a závod si užijte. Těšíme se na vás.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?