Jedním z taháků letošní Barumky bude bezesporu start Jaromíra Tarabuse. Šestačtyřicetiletý jezdec v loňském roce „udělal“ s Danielem Trunkátem titul ve dvoukolkách právě ve Zlíně a po roční pauze opět oblékne závodní kombinézu. Nejenom o blížícím startu je následující rozhovor.
Než se dostaneme k letošnímu startu, pojďme ještě na skok do loňské sezony. Mistrovská sezona byla jistě velice krásná…
„My jsme samozřejmě se sezonou 2022 maximálně spokojeni. Tak trochu jsme na začátku roku věřili, že kdyby se extrémně dařilo, tak bychom mohli titul vybojovat po pěti závodech, ale v rally člověk nikdy neví, co nastane. Bylo i pár horkých chvilek, kdy celkový výsledek byl ohrožen. Nakonec se nám ale titul ve dvoukolkách podařilo udělat, takže v týmu panovala naprostá spokojenost.“
Již zmiňovaný titul jsi získal na Barumce, což je tvá domácí soutěž. O to větší musela u tebe panovat radost, nemýlím se?
„Barum rally má své kouzlo a asi i tím, že je naší domácí soutěží, to vše vnímám dvojnásob intenzivněji. Na rychlostních zkouškách je spousta diváků, kamarádů a přátel. V podstatě nebyla chvilka, kdy by se k nám někdo z přátel neznal a nechtěl si povídat a vyjadřovat nám podporu. Je to prostě velká událost. A že se podařil titul právě ve Zlíně, to vše umocňovalo.“
No, ale po zlínské rally ses z rallyové scény vytratil, proč?
„Jak jistě všichni ví, tak závody stojí spoustu peněz a času. My jsme s Danem a celým Minařík racing týmem měli splněno a nebyl tedy důvod startovat na zbývajících soutěžích v loňském roce. Tebe ale asi zajímá i to, proč jsme nestartovali doposud letos. Já i Dan máme už hodně odzávoděno a už nemáme tak silnou potřebu pravidelně startovat. Už i ta kompletní loňská sezona byla jaksi nad plán. K ucelené sezoně dopomohla i dohoda s Lubomírem Minaříkem a taky Honzou Koudelkou zastupujícím Peugeot cup. V posledních letech jsme si spíše dělali radost výjimečnými starty. V současné době má Dan trochu jiné plány, ale na startu na Barumce jsme se domluvili a já jsem rád, že se opět spolu svezeme v závodním voze.“
Můžu říci, že je Barumka tvou srdeční záležitostí, a proto tvůj nadcházející start?
„To jednoznačně. Když jsem s Danem vedl řeč o případném společném startu, tak o jiném závodě se ani nemluvilo. Už jako malý kluk jsem se chodil dívat na rychlostní zkoušky. Ne nadarmo patří tato soutěž mezi nejtěžší u nás a tím, že je zařazena do evropského šampionátu, se zde pravidelně schází silná konkurence. A protože pocházím odsud, tak mi prostě Barumka k srdíčku přirostla.“
Jsou nějaké cíle do závodu?
„Cíle jsme si samozřejmě vytyčili, neboť stále jsme duší závodníky. Po loňské sezoně nemůžou být cíle jiné, než jet rychle a být pokud možno co nejvýše. Je nám ale taky jasné, že jsme rok v závodním autě neseděli a soupeři ve dvoukolkách jsou dobře rozjetí a ještě je otázkou, kdo přijede ze zahraničí. V každém případě, chceme útočit na pódium, nejlépe na nejvyšší stupínek. Konečný výsledek ale nijak nehrotíme. Chceme se hlavně pěkně svézt.“
Bude nějaký test před závodem?
„Test pravděpodobně proběhne, jen v tuto chvíli řešíme otázku kdy a kde.“
Logicky musí následovat otázka a co další starty v sezoně?
„Tady asi naše fanoušky trochu zklamu, neboť s největší pravděpodobností další starty letos nepřibudou. Dan má, jak jsem již zmiňoval, svůj program v rally, kde se objeví po boku Erika Caise.“
Sám jsi vzpomínal, že jsi soutěživý typ, a tak nějak mi k tobě nejde, že by ti stačil pouze jeden start v rally v sezoně. Co tedy děláš, našel sis nové záliby?
„Já jsem během svého života dělal spoustu sportů a s humorem říkám, že jsem dělal všechno možné, ale nic pořádně (smích). Samozřejmě toho, co jsem dokázal v rally, si velice vážím. Nyní se snažím jezdit na kole, trochu běhám a občas si dám nějaký menší triatlon. Takže na mém dresu přibývají starty na kole nebo různé běhy. I tady mám cíle, ale když jsem s tímto sportem začal v pozdějším věku, tak na ty mladé dravce nebo ty, co tento sport dělají od mládí, prostě nemám. Vždy do toho dávám vše, občas to i bolí. A hlavně, baví mne to, neboť alespoň nezakrním (smích). Každý závod jedu naplno, ale na poháry to zatím není… Vlastně jeden doma mám. Pepa Minařík dělal cyklistický závod na Podkopné Lhotě a já tím, že jsem se na pódium nikdy nedostal, tak jsem se po závodě nepodíval na výsledky a jednoduše se sbalil a jel domů. Jenomže tehdy byla asi velice slabá účast (smích) a já dokončil závod jako třetí ve své kategorii. Dostal jsem sprda od Pepy a opravdu mne hodně mrzelo, že jsem nebyl na vyhlášení, pohár jsem dostal dodatečně. Od té doby se na výsledky dívám poctivě, ale zase je to jaksi zbytečné…(smích). Krom toho jezdím s kamarády on line závody v rally na počítači. Někdy se za computerem bojím více, jak ve skutečnosti (smích).“
Barumka už ale klepe na dveře…
„Určitě bych velice rád pozval všechny fanoušky rally na blížící se start Barum rally. Za naši posádku mohu říct, že se budeme snažit ukázat, co umíme. Přijďte tedy zafandit nám, ale i dalším posádkám, a závod si užijte. Těšíme se na vás.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.