Antonín Řehák v loňském roce absolvoval svoji první sezonu v rally. Šestadvacetiletý jezdec si přizval na sedadlo spolujezdce Nancy Janáskovou. Smíšená dvojice závodila na začátku roku s vozem Ford Fiesta, který po havárii na Rally Vyškov vyměnili za Hondu Civic. Do letošní sezony Antonín s Nancy vstoupí s Peugeotem 208 Rally4 a jejich první start by se měl odehrát na Rally Příbram.
Můžeš se nám krátce představit?
„Jmenuji se Antonín Řehák, pocházím ze Študlova, což je malá vesnička na Valašsku. Momentálně bydlím v Brně, kde i pracuji. Mezi mé koníčky a zájmy patří práce, která mi bere všechen můj volný čas (smích). Když se nevěnuji práci, tak mne zajímá vše co se točí kolem aut a adrenalinových sportů.“
Jaká byla tvá cesta k rally?
„Od mala jsem byl veden k motokrosu, který u mě dlouho přebýval. Jezdil jsem mistrovství republiky a nějaké poháry za podařené soutěže z motokrosu doma mám. Samozřejmě roky jdou dopředu, takže jsem vystřídal pár sportů, ale vyloženě k rally jsem se dostal před nedávnem. Zhruba před 4 lety jsem si koupil první vyrámovaný vůz Ford Puma, se kterým jsem začínal a zúčastnil se prvních amatérských závodů v Kopřivnici. Jak se říká - s jídlem roste chuť a proto jsem toužil si vyzkoušet opravdový ostrý závod s vozem na „erkových“ značkách. Proto jsem dělal vše, abych si tuto chuť mohl dopřát.“
Máš nějaký vysněný závod nebo auto, se kterým by ses rád svezl?
„Jediným snem pro mne je odstartovat na Barum rally. Na Barumku chodím pravidelně už od mala, panuje zde neuvěřitelná atmosféra a je to výzva závodit s konkurencí včetně zahraničních jezdců. Věřím, že si tenhle sen jednou splním, ale v letošním roce už to bohužel kvůli financím neuskutečníme.“
Loňská sezona pro tebe byla premiérová, začínal jsi s vozem Ford Fiesta, jak hodnotíš první půlku sezony s tímto vozem?
„Loňskou sezonu jsme spolu s Nancy Janáskovou zahájili ve voze Ford Fiesta v kategorii RN6. Tento vůz jsem si vybral z důvodu finanční dostupnosti, nešlo nám o nic. Chtěli jsme závodit a bylo nám jedno s čím, hlavně že odstartujeme. Samozřejmě rally není balet a je třeba mít auto v pořádné kondici, což Fiesta úplně nesplňovala.“
Poté přišla změna vozu, co se přihodilo?
„Než přišla samotná Rally Vyškov, tak jsem doufal že Fiesta bude pro nás začátečníky dostačující. Bohužel jsme se mýlil a nebyli jsme úplně spokojení s vozem a přípravou, ale každý začíná nějak a já jsem rád za tuhle zkušenost. Na Rally Vyškov jsme bohužel havarovali a šli přes střechu. Fiesta na tom nebyla tak špatně, ale chtěli jsme změnu, proto bylo načase vyměnit techniku. Volba byla jasná - Honda Civic od Silponix motorsport, kterou mi doporučil náš konkurent Ivan Chlud.“
Jak zpětně hodnotíš vaše účinkování s Hondou Civic?
„Závodění s Hondou hodnotím velice kladně. Urvali jsme třetí místo na Futures Contproduct Rally Morava, poté 2.místo na Rentor Partr Rally Vsetín a podařilo se nám i vyhrát RZ5 Semetín za deštivých podmínek ve skupině RN6. Tato erzeta pro mne byla nejtěžší na celém vsetínském sprintu. Pro nás jako nováčky to byl obrovský úspěch. Kluci ze Silponixu dělají skvělou práci, Honda byla vždy na 100% připravena. Ondra Mezihorák mi předal mnoho zkušeností a neskutečně mne pomohl se v ježdění posunout o kus dál, sám je to velice dobrý pilot a skvělý manager teamu Silponix motorsport. Sezonu 2023 jsem plánoval absolvovat nadále v Hondě, ale přišla nabídka, která se neodmítá.“
Můžeš nám říct něco víc o této nabídce, kterou jsi dostal?
„Na letošní sezonu jsme sehnali sponzora a ten nám umožnil startovat v Peugeotu 208 Rally4 od Minařík racing na všech podnicích rallysprint série (kromě Rally Plzeň). Jedná se o NRG fitness v Brně a Gemermilk - slovenskou mlékárnu. Velkým podílem přispěly také firmy Lüger group s.r.o a Maid4clean s.r.o. Tahle nabídka šla těžko odmítnout a samozřejmě už se nemusí opakovat. Mě osobně to stálo hodně příprav a přemýšlení, jestli to není na náš ,,začátek,, příliš, ale o tomhle budu přemýšlet až na konci sezony (smích).“
Měl jsi startovat s Peugeotem 208 Rally4 na Kopné, nakonec jsme tě neviděli…
„Ano, náš první start měl být na domácím Rallysprintu Kopná ve Slušovicích. Bohužel jsem den před závodem samotný start musel zrušil kvůli zdravotním problémům.“
Cíle do letošní sezony?
„Můj cíl v závodě je vždy projet přes cílovou rampou, pořádně se svést a zkusit urvat i nějaký pěkný výsledek. Veliké ambice nemáme, auto je pro nás neznámé, ale vždy se snažíme si to v autě užít. Budeme se snažit využít potencionál Peugeotu a sbírat nové zkušenosti.“
Poděkování, vzkaz fanouškům…
„Chtěl bych moc poděkovat fanouškům, rodině a sponzorům za jejich podporu, možnost startovat a hlavně důvěru, kterou v nás vkládají. Bez fanoušků by to nešlo, přece jenom oni u trati dělají tu správnou atmosféru. Jsem rád, že zde v ČR je rally hodně navštěvovaná a není nic víc, než když vám lidi vyjádří podporu. Vidíme se na trati!“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.