První letošní soutěží zapsanou v kalendáři Mistrovství ČR v rally historických automobilů je Valašská rally. Na startu se objevila i posádka Randy historic racing klubu Petr Němec - Jan Mikulík s vozem Lada VFTS. Své účinkování zakončili na čtvrtém místě celkově a druzí byli v kategorii VI. Co mají dál v plánu v letošní sezóně, se dočtete v dalších řádcích.
Petře, v posledních letech jsme tě mohli vídat v šedé Ladě, která vycházela ještě ze starší verze. Ovšem tohle auto je takřka nové, přestože jsi s ním loni absolvoval jen tři závody. Co nám o něm můžeš říct?
Ano, tohle je úplně nové auto. Pracovalo se na něm postupně dva roky, protože ve firmě je dost práce, tak to trvalo. Na začátku loňského roku jsem věděl, že už auto dodělám, a tak jsem naplánoval Kopnou jako takový test. Auto jsme složili až v týdnu před závodem a hned při prvním rozjetí se roztrhla převodovka. Tak jsme ji museli rychle vyměnit a doufat, že se to při závodě nebude opakovat. Nakonec vše vydrželo a ještě jsme vyhráli, prostě jsme si s novým autem vyloženě sedli. S autem jel loni i můj zeť Matěj Kamenec a já odjel ještě dva závody, kromě jednoho problému s převodovkou se nic neobjevilo. Takže doufám, že auto je dobře vyzkoušené a bude letos držet.
Jaké další starty plánuješ v letošní sezóně a jak hodnotíš změny v mistráku historiků?
Na sezónu jsme domluvení s Honzou, že pojedeme velké závody. Začali jsme ve Valmezu a pravděpodobně pojedeme i Vltavu a Krumlov. Pak se uvidí, jak na tom budeme v průběžném pořadí, a podle toho budeme vybírat další soutěže, které pojedeme. Rozdělení mistráků na velký a malý i pro historiky je dobrý nápad, každý si může vybrat podle financí, co pojede, takže tohle beru jako přínos. Naopak mě mrzí, že historické automobily mají čím dál přísnější pravidla, co se týká stavby vozů. S nadsázkou se dá říct, že se blíží roky, kdy budeme shánět i dobový vzduch do pneumatik.
Honzo, loni jste si s tímhle autem dvakrát dojeli pro vítězství a jak řekl sám pilot, vše fungovalo dobře. Jak se tobě líbilo závodění ve VFTS a jaké máte pro letošní rok cíle?
Žigul je prostě úžasné auto a je radost v něm sedět. Petr je výborný řidič, k tomu má auto vždy dobře vyladěné, takže je to fakt super svezení. Já si myslím, že po loňských startech můžeme pomýšlet jen na vítězství. J Samozřejmě je nám jasné, že je to rally a stát se může cokoliv, ale pokud se bude dařit, rádi bychom zabojovali o titul v kategorii VI. V minulých letech to byla vždy nejlépe obsazená kategorie a souboje o prvenství tam byly těsné, takže dosáhnout našeho cíle nebude lehké.
Jak už se o tobě ví, stal se z tebe kromě spolujezdce i pořadatel. Jaké soutěže budeš letos pořádat?
V roce 2022 se pojede třetí ročník Rallyedesign BOAS Záhoří. Pro letošek jsme zas připravili další zlepšení jako delší jízdu zručnosti a těžší navigační část, která by měla být tím hlavním rozhodujícím faktorem. Taky jsme přidali kategorii pro terénní nákladní auta, která budou mít zvláštní trasu po polních a šotolinových cestách. Termín je 30. 7. 2022 a já i celý pořadatelský tým se těšíme na všechny posádky, co k nám zavítají. Tahle soutěž je vlastně mým dítětem, jenže jako správný nadšenec, někdo by řekl i blázen, jsem si řekl, že bych se mohl pořadatelsky realizovat i jinde. Proto jsem letos spojil síly s rodinou Urbanů a stal jsem se členem pořadatelského týmu Rally Kroměříž.
Co chceš říci na závěr?
Na závěr bych chtěl poděkovat všem, kdo nás podporují, hlavně našim rodinám, že nám tolerují tyto naše blázniviny. Už se s Petrem moc těšíme na Rally Vltava. Já se svezu ještě dříve na Rallysprintu Kopná, kde si uděláme radost s Matějem Kamencem a vyzkoušíme Škodu Fabia Kit Car.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.