První letošní soutěží zapsanou v kalendáři Mistrovství ČR v rally historických automobilů je Valašská rally. Na startu se objevila i posádka Randy historic racing klubu Petr Němec - Jan Mikulík s vozem Lada VFTS. Své účinkování zakončili na čtvrtém místě celkově a druzí byli v kategorii VI. Co mají dál v plánu v letošní sezóně, se dočtete v dalších řádcích.
Petře, v posledních letech jsme tě mohli vídat v šedé Ladě, která vycházela ještě ze starší verze. Ovšem tohle auto je takřka nové, přestože jsi s ním loni absolvoval jen tři závody. Co nám o něm můžeš říct?
Ano, tohle je úplně nové auto. Pracovalo se na něm postupně dva roky, protože ve firmě je dost práce, tak to trvalo. Na začátku loňského roku jsem věděl, že už auto dodělám, a tak jsem naplánoval Kopnou jako takový test. Auto jsme složili až v týdnu před závodem a hned při prvním rozjetí se roztrhla převodovka. Tak jsme ji museli rychle vyměnit a doufat, že se to při závodě nebude opakovat. Nakonec vše vydrželo a ještě jsme vyhráli, prostě jsme si s novým autem vyloženě sedli. S autem jel loni i můj zeť Matěj Kamenec a já odjel ještě dva závody, kromě jednoho problému s převodovkou se nic neobjevilo. Takže doufám, že auto je dobře vyzkoušené a bude letos držet.
Jaké další starty plánuješ v letošní sezóně a jak hodnotíš změny v mistráku historiků?
Na sezónu jsme domluvení s Honzou, že pojedeme velké závody. Začali jsme ve Valmezu a pravděpodobně pojedeme i Vltavu a Krumlov. Pak se uvidí, jak na tom budeme v průběžném pořadí, a podle toho budeme vybírat další soutěže, které pojedeme. Rozdělení mistráků na velký a malý i pro historiky je dobrý nápad, každý si může vybrat podle financí, co pojede, takže tohle beru jako přínos. Naopak mě mrzí, že historické automobily mají čím dál přísnější pravidla, co se týká stavby vozů. S nadsázkou se dá říct, že se blíží roky, kdy budeme shánět i dobový vzduch do pneumatik.
Honzo, loni jste si s tímhle autem dvakrát dojeli pro vítězství a jak řekl sám pilot, vše fungovalo dobře. Jak se tobě líbilo závodění ve VFTS a jaké máte pro letošní rok cíle?
Žigul je prostě úžasné auto a je radost v něm sedět. Petr je výborný řidič, k tomu má auto vždy dobře vyladěné, takže je to fakt super svezení. Já si myslím, že po loňských startech můžeme pomýšlet jen na vítězství. J Samozřejmě je nám jasné, že je to rally a stát se může cokoliv, ale pokud se bude dařit, rádi bychom zabojovali o titul v kategorii VI. V minulých letech to byla vždy nejlépe obsazená kategorie a souboje o prvenství tam byly těsné, takže dosáhnout našeho cíle nebude lehké.
Jak už se o tobě ví, stal se z tebe kromě spolujezdce i pořadatel. Jaké soutěže budeš letos pořádat?
V roce 2022 se pojede třetí ročník Rallyedesign BOAS Záhoří. Pro letošek jsme zas připravili další zlepšení jako delší jízdu zručnosti a těžší navigační část, která by měla být tím hlavním rozhodujícím faktorem. Taky jsme přidali kategorii pro terénní nákladní auta, která budou mít zvláštní trasu po polních a šotolinových cestách. Termín je 30. 7. 2022 a já i celý pořadatelský tým se těšíme na všechny posádky, co k nám zavítají. Tahle soutěž je vlastně mým dítětem, jenže jako správný nadšenec, někdo by řekl i blázen, jsem si řekl, že bych se mohl pořadatelsky realizovat i jinde. Proto jsem letos spojil síly s rodinou Urbanů a stal jsem se členem pořadatelského týmu Rally Kroměříž.
Co chceš říci na závěr?
Na závěr bych chtěl poděkovat všem, kdo nás podporují, hlavně našim rodinám, že nám tolerují tyto naše blázniviny. Už se s Petrem moc těšíme na Rally Vltava. Já se svezu ještě dříve na Rallysprintu Kopná, kde si uděláme radost s Matějem Kamencem a vyzkoušíme Škodu Fabia Kit Car.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.