Tomáš Klokočník junior se ve své první rallyové sezoně stal vítězem nejpočetněji obsazené kategorie 4 při premiérovém ročníku České Trofeje v rally historických automobilů. V rámci toho přidali se spolujezdkyní Renatou Riškovou prvenství ve třídě E1 na všech čtyřech závodech, kde startoval a jedno druhé a třetí místo absolutně v trofeji historických automobilů. Témat k rozhovoru bylo tedy více než dost.
Tomáši, svoji první sezonu v životě jsi zvládl mazácky. Dojeli jste všechny závody a závěr roku vyšperkovali na Rally Vsetín, kde jste v konkurenci deseti posádek startujících v České Trofeji v rally historických automobilů obsadili výborné třetí místo a hlavně potvrdili „titul“ v nejpočetnější kategorii 4. Můžeš popsat Vaše pocity v cíli vsetínské soutěže?
„V cíli jsme na titul vůbec nemysleli. Spíše jsme byli rádi, že v cíli vůbec jsme, protože tato soutěž je náročná tím, že se tam jede pořád takový to “levá pravá přes horizont do”. Musím říci, že za celý rok tohle byla asi nejtěžší soutěž, kterou jsme absolvovali. Ale na druhou stranu jsou to pro nás velice důležité zkušenosti, které můžeme v dalších letech zužitkovat.“
Takže dá se říci, že Ti rychlostní zkoušky Rally Vsetín „šmakovaly“?
„Určitě, tyto rychlé a od startu až do cíle technické úseky typu právě “levá pravá přes horizont do” mě baví a vyhovují, je to na srdíčko. Určitě mě docela mrzelo, že pro nás musel být dvakrát zrušen Semetín. Tento charakter tratí, kde nejsou moc rychlé a rovné úseky, mi hodně svědčí i z toho důvodu, že máme v našem favoritu velmi krátkou rychlostní skříň. Takže na rychlých a rovných úsecích dost ztrácíme.“
[ ODKAZ NA VIDEO-SESTŘIH POSÁDKY Z RALLY VSETÍN
https://www.youtube.com/watch?v=Cgw3fJG-Pzw ]
Před Vsetínem jsme se zúčastnili Rally Vyškov – tam byla v rámci České Trofeje v rally HA početně slabší účast, ale zase o to hezčí videa z ní máte. „Fakír“, jak občas nazýváš vašeho favorita, tam často létá hezky bokem. Jak jste si užili šotolinové úseky a celou vyškovskou rally?
„Rally Vyškov byla pro nás příjemná změna oproti Fulneku, kde to bylo právě hodně letecké a na maximálku. Jelikož byla na Vyškově v Trofeji historických automobilů taková účast, jaká byla, tak o to více jsme si to užívali. Také jsme uvítali to, že zde byl opět systém čtyřech RZ. To sice znamená více přejezdů, ale já si pak připadám více jako na velké rally 😁“
[ ODKAZ NA VIDEO-SESTŘIH POSÁDKY Z RALLY VYŠKOV
https://www.youtube.com/watch?v=7-8h8AgSjo8 ]
Výsledkově nejméně povedenou soutěž jste měli srpnovou Rally Fulnek-Odry, byť body jste si odtamtud odvezli. Pověz nám, co se Vám tam dařilo a co se naopak pokazilo?
„Na Fulneku se nám celkem dařilo a časy byly z mého pohledu dobré. Při vjezdu do servisu, kde jsme měli v plánu přezouvat na jinou směs pneumatik, jsme zjistili závadu na vodní pumpě. Tu se nám podařilo vyměnit, i když za cenu menší penalizace kvůli pozdnímu výjezdu ze servisu. Tímto bych chtěl vyjádřit díky Pavlu Malaníkovi, respektive jeho servisu, který nám jí půjčil. Další časová penalizace pak byla taková naše první větší chyba, když jsme zazmatkovali a šli jsme příliš brzy do časové kontroly před RZ. Ale co už, jsme jen lidi a stávají se i horší věci. Každopádně jsem si i Fulnek užil, jako každou rally, a jsem rád za cenné zkušenosti, které jsem zde získal.“
O úspěšné Rally Plzeň, která pro Vás znamenala vítězství ve třídě v konkurenci dvou dalších posádek, jsme si povídali už v létě. Nicméně všechny čtyři soutěže, které jsi letos jel, pro Tebe byly zcela nové. Můžeš je porovnat, a které z nich Tě oslovily nejvíce a proč?
„Za celý rok u mě stále vede Plzeň a to nejen z důvodu, že jsem to tam trošku znal, ale také z důvodu, že to byla opravdová soutěž, která obsahovala střídání počasí, střídaní povrchů, šotoliny, a rychlé i technické úseky. A v neposlední řadě i největší konkurenci v kategorii 4, když se nás zde sešlo sedm posádek. Jako druhý mě letos nejvíce bavil Vsetín. Zde jsem si zase krásně zazávodil s Jirkou Daňkem, kterého jsme na poslední rychlostní zkoušce pojeli, což pro nás byl největší úspěch celé Rally Vsetín.“
Na sedle spolujezdce Tě celou sezonu provázela Renata Rišková. Jsou situace, kdy na Tebe v autě třeba zvýší hlas?
„Ne to vůbec ne, Renča si naši společnou jízdu pokaždé užívá a snaží se být maximálně soustředěná a připravená na každou situaci.“
S tím souvisí i další otázka – bylo Ti letos někdy v autě na trati tak „ouzko“, kdy sis myslel, že už to nedopadne dobře a cíl nespatříte?
„Zrovna teď posledně na Vsetíně jsem měl malou krizovku, ale naštěstí jsem nezazmatkoval, pustil brzdu ve správnou chvíli a auto se krásně svezlo smykem do zatáčky. Musím říci, že mě mrzí, že tam nebyla zrovna žádná kamera či foťák, protože z venku to muselo vypadat hodně efektně. A pak mi bylo nejvíce „ouzko“ v servisu na již zmíněném Fulneku, když jsme zjistili ty problémy s vodní pumpou. Běžel jsem přes celý servis hledat právě kluky od Pavla Malaníka, zda-li by nám ji půjčili. V tu chvíli to asi nejvíc prožívala moje přítelkyně, která ty naše závody prožívá možná nejvíce, i když to nedává úplně najevo.“
Letošní sezona České Trofeje v rally historických automobilů je za námi, a brzo tomu tak bude s celou letošní sezonou. Čeká Vás do konce roku ještě nějaká akce nebo už budete „jenom“ spřádat plány na příští rok? A případně jaké plány máte, pokud už je spřádáte?
„Letos, když to vyjde, tak pojedeme ještě Pražský rallysprint. Co se týče plánů na příští sezonu, tak ty už s tátou samozřejmě začínáme dávat dohromady. Zatím to vypadá na setrvání v České trofeji historických automobilů a pár vybraných velkých mistráků k tomu. Ale které, to je zatím ve hvězdách.“
Poslední odpověď nechám na Tobě – je něco, co bys nám chtěl na závěr vzkázat z pozice vítěze nejpočetněji obsazené kategorie v letošním premiérovém ročníku České trofeje v rally historických vozidel?
„Určitě jsem hlavně rád, že tato sezóna, i přes lehké komplikace, dopadla takhle skvěle. Protože takový triumf v první sezóně kariéry bych nikdy nečekal. Dále bych chtěl poděkovat všem pořadatelům, fanouškům, co fandí podél tratí, a v neposlední řadě rodině a přátelům, kteří nás podporují, ať už jakýmkoli způsobem. Kdo by se chtěl podívat na zajímavosti z našich on-boardů a další videa, tak nás muže sledovat a odebírat na našem youtube kanále zde: https://www.youtube.com/channel/UCOoYeFih_VGb3z4ThcTgv9A “
Gratuluji ještě jednou k letošnímu úspěchu a děkuji Ti za rozhovor!
Aleš Holakovský
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.