Jezdec z Plzně se aktivně v rally pohybuje od roku 2018. Od té doby pravidelně usedá do vozu Citroen DS3 R1. Jakub Schimmer v letošním roce zužitkoval nasbírané zkušenosti a stal se mistrem třídy 9 v hodnocení Liqui Moly Rallysprint série. Pojďme si mladého talentovaného jezdce představit.
Kubo, můžeš se nám představit?
„Jmenuji se Jakub Schimmer, je mi 26 let a jsem z Plzně. Pokud bych měl popsat své zájmy, řeknu motorsport, auta a vše kolem. Motorsportu se věnuji i pracovně a když mi zbude nějaký volný čas, snažím se pomoci v rodinném autoservisu. Od dětství jsem se věnoval slot racingu, tedy závodům dráhových modelů aut, který mě stále baví i když aktivně už nejezdím žádný oficiální seriál. Samozřejmě rád trávím čas s přítelkyní i celou rodinou a nejraději jsem, když všichni společně vyrazíme na hokejový nebo fotbalový zápas u nás v Plzni.“
Jak jsi se dostal k rally?
Troufnu si tvrdit, že jsem ze závodní rodiny. Stále se mi hodně lidí ptá nebo nechává pozdravovat tátu i když od jeho posledního závodu letos uplynulo 20 let. Také otčím František má za sebou několik startů v rally, ale především v 90. letech pracoval jako mechanik v jedné z tehdejších předních českých stájí. Rally jsem tedy načichl už jako dítě a nikdy mě nepustila. Doma mě samozřejmě ze zkušenosti upozorňovali na úskalí této disciplíny, a když jsem v roce 2017 oznámil záměr koupit závodní vůz, nadšení rozhodně nevládlo. Rozmluvit jsem si to však nenechal a dnes jsem za to rád, naši mi pomáhají a já jim za to moc děkuji.“
Proč sis vybral ke svým začátkům právě Citroën DS3 R1?
„Auto se mi líbilo už když jsem ho viděl vystavené v servisu jako novinku na Rally Příbram 2012. Dodnes mám dokonce schovanou fotku i s tehdejším prospektem. Ale důvody nakonec byly pragmatičtější. Vlastní závodní auto pro mě byla vždy priorita, když jsem v roce 2016 začínal tušit, že bych v následujícím roce mohl finančně na závodní auto dosáhnout, rozhodl jsem se vyhledávat vozy kategorie R1. Rozhodly nízké nároky na přípravu i samotný provoz, pořizovací cena, dostupné náhradní díly a dlouhodobá homologace. Nechtěl jsem vůz, u kterého bych za pár let musel řešit, že na některý závod se již nedostanu. Problémem bylo zpočátku jen to, že nejbližší auto třídy R1 bylo na prodej asi v Portugalsku. Nakonec se v průběhu roku 2017 objevil jeden Citroën DS3 i na Slovensku, v srpnu jsme se na něj byli s přítelkyní podívat, a bylo jasno. Získal jsem řidičské oprávnění B + E, pronajal garáž od spolužáka ze střední školy a mohlo se vyrazit (smích).“
Vidíš ty ze svého pohledu R1 jako ideální vůz pro začátky v rally?
Jak pro koho. Když vidím mladé kluky, kteří začínají v rally s mnohaletými zkušenostmi z kartingu či autokrosu, myslím si, že by pro ně takové auto bylo krokem zpět. Já však měl před nákupem tohoto vozu závodních zkušeností jen velmi málo. Pro člověka, který uvažuje o vstupu do motorsportu a nemá prakticky žádné zkušenosti, je DS3 R1 skvělý vůz. Pokud ale někdo chce rychle jezdecky růst, jistě není dobré v tomto voze setrvávat příliš dlouho. Jako příklad bych uvedl německého jezdce Juliuse Tannerta. Ten dle mých informací vyhrál přímo s naším vozem (karoserie č. 15) německou Citroën Racing Junior Trophy v roce 2013 a po sezóně okamžitě přeskočil do silnější třídy, dnes patří mezi absolutní špičku německého mistrovství a řídí vůz kategorie R5.“
V letošní sezóně jsi dokázal vyhrát třídu 9 v rámci Liqui Moly Rallysprint série, co to pro tebe znamená a jaká byla cesta k titulu?
„Mám z toho velkou radost! Původním plánem bylo více startovat v SONAX Mistrovství České republiky, ale po zrušení řady závodů jsme se vydali do Příbrami a následně na Moravu. Oba závody se nám podařilo ve své třídě ovládnout, a to nám stačilo k celkovému vítězství. Cesta k titulu tak působí jednoduše, ale snadné to rozhodně nebylo. Dlouhá zimní pauza, nový spolujezdec Danny Persein, přestup na pneumatiky Michelin i jinou značku tlumičů, to mi nedávalo do prvního závodu v Příbrami velkou jistotu. Naštěstí vše do sebe skvěle zapadlo a jedinou drobnou komplikací byl občas stávkující interkom v závěru závodu. Na Rally Morava jsme přijeli rozjetí z Pačejova, kde se nám též podařilo třídu 9 ovládnout. Kratší, ale moc pěkný závod v okolí Šternberku proběhl bez problémů, seděla nám hlavně nejdelší rychlostní zkouška z Jívové, kde mě potěšily i časy v absolutním pořadí.“
Na který závod ve tvé kariéře bys nejraději zapomněl a proč?
„Zatím žádný takový závod naštěstí nemám. V každém závodě jsme doposud získali zkušenosti, které nás posunuly vpřed, a i když to občas něco stálo, projít si tím musí každý. Každopádně trochu se mi při této otázce vybavuje loňský Pačejov. Před startem jsem se cítil rozjetý z nedávné Bohemie a chtěl zúročit znalost domácího prostředí, ale hned na první rychlostní zkoušce jsem nedobrzdil do retardéru a výsledkem bylo 30 vteřin penalizace. Druhá rychlostní zkouška byla zrušena, třetí také, a navíc jsme zde zůstali jako první auto na startu a čekali připravení v helmách zhruba 25 minut u časoměřičského stolku. Vrcholem byla čtvrtá rychlostní zkouška startující v Nehodivě, kde nám krátce před startem začalo pršet a na středně tvrdých pneumatikách jsme si z domácí rychlostní zkoušky odvezli od dříve startujících soupeřů pořádný obklad. Bylo mi jasné, že ten den nám prostě štěstí není nakloněno, ale tak to holt občas chodí.“
A která soutěž Tě naopak nejvíce těší?
„Osobně jsem šťastný za každou soutěž, do které mohu odstartovat. Považuji to nejen za zábavu, ale také za splnění snu a cíle, na kterém jsem pracoval. Vždy mě potěší závod, kde po dokončení cítím zlepšení, prvním byla bezpochyby Rally Jeseníky 2018, zde jsem konečně začal trochu systematicky v rozpisu rozlišovat různé obtížnosti zatáček. Jízda mi rázem přišla rychlejší a zároveň jistější. Moc mě potěšil také první dokončený dvoudenní závod, v mém případě Rallye Šumava Klatovy 2019, ale samozřejmě nejlepší odměnou je vítězství! V tom mě potěšila celá letošní sezóna, a hlavně domácí Pačejov, kde se mi kromě vítězství ve třídě líbila i naše startovní pozice do druhé etapy mezi výrazně silnějšími vozy.“
Plány do budoucna?
„Pro příští sezónu musím v první řadě vyřešit obsazení pravé sedačky našeho Citroënu. V letošním roce mě navigoval Danny Persein, který si od prvního závodu počínal skvěle, má obrovské zapálení pro věc a na konci roku předvedl svůj potenciál při startu s Erikem Caisem v Polsku. Myslím si, že pokud nebude mít smůlu, čeká ho zajímavá budoucnost. V následujícím roce mám v plánu odstartovat na vybraných dvoudenních závodech a domácí Plzni. Silnější vůz nechystám, i když cítím, že naše tempo je oproti prvním závodům výrazně rychlejší, myslím si, že se mám za volantem Citroënu DS3 R1 ještě stále co učit.“
O tobě vím, že se aktivně angažuješ i v jiném odvětví motorsportu, než je rally. Můžeš nám, prosím, nastínit o co jde a jakou roli zde hraješ?
„To je pravda, někdo si mě možná pamatuje jako finalistu soutěže Autoklub Rally Talent. Tu se mi sice v roce 2015 nepodařilo vyhrát, ale nastartovala moji spolupráci s Autoklubem České republiky, která trvá dodnes. Mé vzdělání je ekonomického zaměření a v současné době se v Autoklubu věnuji hlavně dotacím. Administrativně spravuji třeba dotační program reprezentace a díky tomu jsem v kontaktu s reprezentanty napříč všemi motoristickými disciplínami. Také pracuji s programy, které pomáhají pořadatelům závodů. Moc si vážím pořadatelů, kteří organizují závody a těší mě, že mohu touto formou pomoci. Za možnost pracovat pro Autoklub jsem moc rád, baví mě totiž všechny motoristické sporty a některé další bych si v budoucnu také rád vyzkoušel. Líbí se mi třeba Divize 6 i KartCross v autokrosu, nebo obecně karting, který je dle mého názoru skvělou průpravou pro rally.“
Poděkování.
„Náš vůz je v barvách společnosti AHProfi, která prodává nářadí a vybavení dílny v Dýšině u Plzně i na internetu. Do motorsportu jsou nadšení a již nyní společně vymýšlíme plány na další sezónu, za to jim moc děkuji a doufám, že budou s námi spokojení i nadále. Velké poděkování patří mé rodině v čele s otčímem Františkem. Jeho příprava závodního Citroënu je excelentní a kromě Kopné 2018 se nám podařilo dokončit všechny závody! Když se závodí nedaleko od Plzně, zapojí se obvykle celá rodina a je to prostě skvěl. Vždycky jsem snil o rodinném týmu, ale že se časem všichni nadchnou pro věc je pro mě příjemné překvapení a moc si toho vážím. V neposlední řadě musím poděkovat své přítelkyni Andrejce, která mě ve všem podporuje a doufám, že ještě dlouho bude. A taky děkuji své mamce, že trpí na chatě mou sbírku itinerářů, programů a časopisů Rally (smích).“
Vzkaz na závěr.
„Měl bych vzkaz pro mé vrstevníky, kteří jsou z Plzně a chtěli by začít závodit. Pokud si někdo neví rady do začátku, ať se mi klidně ozve, rád se s každým potkám a budu se mu snažit poradit. Třeba v Lokálu (smích). Plzeň bývala dříve podobně jako Zlínsko, Mladoboleslavsko, nebo Příbramsko plná soutěžních posádek. Bohužel s generací dnešních čtyřicátníků to tady trochu končí, a to mne mrzí. V poslední době se pohybuje na úrovni MČR jen pár jezdců a spolujezdců z Plzně mladších třiceti let. Tak snad se to zlepší třeba s obnovením Rally Plzeň a mladí lidé se zde nadchnou pro tento krásný sport.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.