Jezdec z Plzně se aktivně v rally pohybuje od roku 2018. Od té doby pravidelně usedá do vozu Citroen DS3 R1. Jakub Schimmer v letošním roce zužitkoval nasbírané zkušenosti a stal se mistrem třídy 9 v hodnocení Liqui Moly Rallysprint série. Pojďme si mladého talentovaného jezdce představit.
Kubo, můžeš se nám představit?
„Jmenuji se Jakub Schimmer, je mi 26 let a jsem z Plzně. Pokud bych měl popsat své zájmy, řeknu motorsport, auta a vše kolem. Motorsportu se věnuji i pracovně a když mi zbude nějaký volný čas, snažím se pomoci v rodinném autoservisu. Od dětství jsem se věnoval slot racingu, tedy závodům dráhových modelů aut, který mě stále baví i když aktivně už nejezdím žádný oficiální seriál. Samozřejmě rád trávím čas s přítelkyní i celou rodinou a nejraději jsem, když všichni společně vyrazíme na hokejový nebo fotbalový zápas u nás v Plzni.“
Jak jsi se dostal k rally?
Troufnu si tvrdit, že jsem ze závodní rodiny. Stále se mi hodně lidí ptá nebo nechává pozdravovat tátu i když od jeho posledního závodu letos uplynulo 20 let. Také otčím František má za sebou několik startů v rally, ale především v 90. letech pracoval jako mechanik v jedné z tehdejších předních českých stájí. Rally jsem tedy načichl už jako dítě a nikdy mě nepustila. Doma mě samozřejmě ze zkušenosti upozorňovali na úskalí této disciplíny, a když jsem v roce 2017 oznámil záměr koupit závodní vůz, nadšení rozhodně nevládlo. Rozmluvit jsem si to však nenechal a dnes jsem za to rád, naši mi pomáhají a já jim za to moc děkuji.“
Proč sis vybral ke svým začátkům právě Citroën DS3 R1?
„Auto se mi líbilo už když jsem ho viděl vystavené v servisu jako novinku na Rally Příbram 2012. Dodnes mám dokonce schovanou fotku i s tehdejším prospektem. Ale důvody nakonec byly pragmatičtější. Vlastní závodní auto pro mě byla vždy priorita, když jsem v roce 2016 začínal tušit, že bych v následujícím roce mohl finančně na závodní auto dosáhnout, rozhodl jsem se vyhledávat vozy kategorie R1. Rozhodly nízké nároky na přípravu i samotný provoz, pořizovací cena, dostupné náhradní díly a dlouhodobá homologace. Nechtěl jsem vůz, u kterého bych za pár let musel řešit, že na některý závod se již nedostanu. Problémem bylo zpočátku jen to, že nejbližší auto třídy R1 bylo na prodej asi v Portugalsku. Nakonec se v průběhu roku 2017 objevil jeden Citroën DS3 i na Slovensku, v srpnu jsme se na něj byli s přítelkyní podívat, a bylo jasno. Získal jsem řidičské oprávnění B + E, pronajal garáž od spolužáka ze střední školy a mohlo se vyrazit (smích).“
Vidíš ty ze svého pohledu R1 jako ideální vůz pro začátky v rally?
Jak pro koho. Když vidím mladé kluky, kteří začínají v rally s mnohaletými zkušenostmi z kartingu či autokrosu, myslím si, že by pro ně takové auto bylo krokem zpět. Já však měl před nákupem tohoto vozu závodních zkušeností jen velmi málo. Pro člověka, který uvažuje o vstupu do motorsportu a nemá prakticky žádné zkušenosti, je DS3 R1 skvělý vůz. Pokud ale někdo chce rychle jezdecky růst, jistě není dobré v tomto voze setrvávat příliš dlouho. Jako příklad bych uvedl německého jezdce Juliuse Tannerta. Ten dle mých informací vyhrál přímo s naším vozem (karoserie č. 15) německou Citroën Racing Junior Trophy v roce 2013 a po sezóně okamžitě přeskočil do silnější třídy, dnes patří mezi absolutní špičku německého mistrovství a řídí vůz kategorie R5.“
V letošní sezóně jsi dokázal vyhrát třídu 9 v rámci Liqui Moly Rallysprint série, co to pro tebe znamená a jaká byla cesta k titulu?
„Mám z toho velkou radost! Původním plánem bylo více startovat v SONAX Mistrovství České republiky, ale po zrušení řady závodů jsme se vydali do Příbrami a následně na Moravu. Oba závody se nám podařilo ve své třídě ovládnout, a to nám stačilo k celkovému vítězství. Cesta k titulu tak působí jednoduše, ale snadné to rozhodně nebylo. Dlouhá zimní pauza, nový spolujezdec Danny Persein, přestup na pneumatiky Michelin i jinou značku tlumičů, to mi nedávalo do prvního závodu v Příbrami velkou jistotu. Naštěstí vše do sebe skvěle zapadlo a jedinou drobnou komplikací byl občas stávkující interkom v závěru závodu. Na Rally Morava jsme přijeli rozjetí z Pačejova, kde se nám též podařilo třídu 9 ovládnout. Kratší, ale moc pěkný závod v okolí Šternberku proběhl bez problémů, seděla nám hlavně nejdelší rychlostní zkouška z Jívové, kde mě potěšily i časy v absolutním pořadí.“
Na který závod ve tvé kariéře bys nejraději zapomněl a proč?
„Zatím žádný takový závod naštěstí nemám. V každém závodě jsme doposud získali zkušenosti, které nás posunuly vpřed, a i když to občas něco stálo, projít si tím musí každý. Každopádně trochu se mi při této otázce vybavuje loňský Pačejov. Před startem jsem se cítil rozjetý z nedávné Bohemie a chtěl zúročit znalost domácího prostředí, ale hned na první rychlostní zkoušce jsem nedobrzdil do retardéru a výsledkem bylo 30 vteřin penalizace. Druhá rychlostní zkouška byla zrušena, třetí také, a navíc jsme zde zůstali jako první auto na startu a čekali připravení v helmách zhruba 25 minut u časoměřičského stolku. Vrcholem byla čtvrtá rychlostní zkouška startující v Nehodivě, kde nám krátce před startem začalo pršet a na středně tvrdých pneumatikách jsme si z domácí rychlostní zkoušky odvezli od dříve startujících soupeřů pořádný obklad. Bylo mi jasné, že ten den nám prostě štěstí není nakloněno, ale tak to holt občas chodí.“
A která soutěž Tě naopak nejvíce těší?
„Osobně jsem šťastný za každou soutěž, do které mohu odstartovat. Považuji to nejen za zábavu, ale také za splnění snu a cíle, na kterém jsem pracoval. Vždy mě potěší závod, kde po dokončení cítím zlepšení, prvním byla bezpochyby Rally Jeseníky 2018, zde jsem konečně začal trochu systematicky v rozpisu rozlišovat různé obtížnosti zatáček. Jízda mi rázem přišla rychlejší a zároveň jistější. Moc mě potěšil také první dokončený dvoudenní závod, v mém případě Rallye Šumava Klatovy 2019, ale samozřejmě nejlepší odměnou je vítězství! V tom mě potěšila celá letošní sezóna, a hlavně domácí Pačejov, kde se mi kromě vítězství ve třídě líbila i naše startovní pozice do druhé etapy mezi výrazně silnějšími vozy.“
Plány do budoucna?
„Pro příští sezónu musím v první řadě vyřešit obsazení pravé sedačky našeho Citroënu. V letošním roce mě navigoval Danny Persein, který si od prvního závodu počínal skvěle, má obrovské zapálení pro věc a na konci roku předvedl svůj potenciál při startu s Erikem Caisem v Polsku. Myslím si, že pokud nebude mít smůlu, čeká ho zajímavá budoucnost. V následujícím roce mám v plánu odstartovat na vybraných dvoudenních závodech a domácí Plzni. Silnější vůz nechystám, i když cítím, že naše tempo je oproti prvním závodům výrazně rychlejší, myslím si, že se mám za volantem Citroënu DS3 R1 ještě stále co učit.“
O tobě vím, že se aktivně angažuješ i v jiném odvětví motorsportu, než je rally. Můžeš nám, prosím, nastínit o co jde a jakou roli zde hraješ?
„To je pravda, někdo si mě možná pamatuje jako finalistu soutěže Autoklub Rally Talent. Tu se mi sice v roce 2015 nepodařilo vyhrát, ale nastartovala moji spolupráci s Autoklubem České republiky, která trvá dodnes. Mé vzdělání je ekonomického zaměření a v současné době se v Autoklubu věnuji hlavně dotacím. Administrativně spravuji třeba dotační program reprezentace a díky tomu jsem v kontaktu s reprezentanty napříč všemi motoristickými disciplínami. Také pracuji s programy, které pomáhají pořadatelům závodů. Moc si vážím pořadatelů, kteří organizují závody a těší mě, že mohu touto formou pomoci. Za možnost pracovat pro Autoklub jsem moc rád, baví mě totiž všechny motoristické sporty a některé další bych si v budoucnu také rád vyzkoušel. Líbí se mi třeba Divize 6 i KartCross v autokrosu, nebo obecně karting, který je dle mého názoru skvělou průpravou pro rally.“
Poděkování.
„Náš vůz je v barvách společnosti AHProfi, která prodává nářadí a vybavení dílny v Dýšině u Plzně i na internetu. Do motorsportu jsou nadšení a již nyní společně vymýšlíme plány na další sezónu, za to jim moc děkuji a doufám, že budou s námi spokojení i nadále. Velké poděkování patří mé rodině v čele s otčímem Františkem. Jeho příprava závodního Citroënu je excelentní a kromě Kopné 2018 se nám podařilo dokončit všechny závody! Když se závodí nedaleko od Plzně, zapojí se obvykle celá rodina a je to prostě skvěl. Vždycky jsem snil o rodinném týmu, ale že se časem všichni nadchnou pro věc je pro mě příjemné překvapení a moc si toho vážím. V neposlední řadě musím poděkovat své přítelkyni Andrejce, která mě ve všem podporuje a doufám, že ještě dlouho bude. A taky děkuji své mamce, že trpí na chatě mou sbírku itinerářů, programů a časopisů Rally (smích).“
Vzkaz na závěr.
„Měl bych vzkaz pro mé vrstevníky, kteří jsou z Plzně a chtěli by začít závodit. Pokud si někdo neví rady do začátku, ať se mi klidně ozve, rád se s každým potkám a budu se mu snažit poradit. Třeba v Lokálu (smích). Plzeň bývala dříve podobně jako Zlínsko, Mladoboleslavsko, nebo Příbramsko plná soutěžních posádek. Bohužel s generací dnešních čtyřicátníků to tady trochu končí, a to mne mrzí. V poslední době se pohybuje na úrovni MČR jen pár jezdců a spolujezdců z Plzně mladších třiceti let. Tak snad se to zlepší třeba s obnovením Rally Plzeň a mladí lidé se zde nadchnou pro tento krásný sport.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.