Počínaje 1. únorem skončila platnost dálničních známek pro rok 2018. Pokud se tedy chcete vyhnout potížím, měli byste mít přinejmenším sundanou známku starou a v případě jízdy po dálnicích i vylepenou známku novou. Co vám hrozí v opačném případě? Pojďme se na to společně podívat.
Pokud 1. února vyrazíte na silnici bez platné dálniční známky nebo se starou známkou, může se vám to pěkně prodražit. Policisté vám totiž mohou udělit pokutu v blokovém řízení až do výše 5 tisíc korun, ve správním řízení pak až do 100 tisíc korun! Pokutu můžete dostat i v případě, že se starou dálniční známkou jedete mimo dálnici.
Co nám hrozí pokud nebudeme mít platnou dálniční známku?
Od 1. února jsme povinni si na přední skla našich automobilů vylepit novou dálniční známku na rok 2019, která bude platit až do ledna 2020. Pokud tak neučiníme a pojedeme po zpoplatněné komunikaci nebo dálnici hrozí nám pokuta. To až do výše 5 tisíc korun přímo na místě v blokovém řízení, ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.
Hrozí i nějaká sankce, pokud budu mít starou dálniční známku a pojedu mimo dálnici?
V případě, že bychom jeli třeba i po nezpoplatněné komunikaci, je takové jednání považováno za přestupek. Stará dálniční známka navíc nesmí být vylepena ani vedle té nové. Na čelním skle musí být vždy pouze aktuální a platná známka.
Co dalšího je dobré vědět?
Dálniční známka je nepřenosná, lze ji používat vždy a pouze pro jeden vůz. Pokud byste chtěli policisty ošálit a nevypsali na známku RZ vašeho vozu, bude známka považována za neplatnou. Vaše RZ musí být vypsána i na kontrolním ústřižku, který rozhodně nevyhazujte. Policisté by vás totiž mohli vyzvat k jeho předložení.
Kdo může kontrolovat dálniční známku?
Kontrolu mohou provádět příslušníci policie i celní správy, přičemž v obou případech jsou sankce naprosto stejné. Kontrolu známek mohou navíc nyní policisté provádět i na poměrně dlouhou vzdálenost, neboť využívají speciální dalekohledy osazené fotoaparáty. S jejich pomocí navíc kontrolují i používání pásů nebo manipulaci s telefonem.
Kde má být dálniční známka vylepena?
Dálniční známku bychom měli vylepit podle pravidel. To znamená na obou dílech dálniční známky musí být napsaná registrační značka vozidla, které bude dálniční známku užívat. Kupon je třeba vylepit na předním skle vpravo dole, aby co nejméně zakrýval výhled řidiče.
Kde dálniční známku pořídit?
Dálniční kupóny je možné zakoupit na poštách, čerpacích stanicích, hraničních přechodech i na jiných místech poskytujících služby pro motoristy. Mnozí lidé sháněli známky tradičně na poslední chvíli, takže někteří prodejci měli na konci ledna vyprodané zásoby.
Ceny pro rok 2019
Ceny známek pro rok 2019 zůstaly stejné jako v minulém roce, tedy 1500 korun za roční, 440 Kč za měsíční a 310 Kč za desetidenní. Zpoplatněné úseky dálnic označují dopravní značky.
doba/hmotnost do 3,5t nad 3,5t Desetidenní 310 Kč mýtné Měsíční 440 Kč mýtné Roční 1500 Kč mýtnéČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.