Počínaje 1. únorem skončila platnost dálničních známek pro rok 2018. Pokud se tedy chcete vyhnout potížím, měli byste mít přinejmenším sundanou známku starou a v případě jízdy po dálnicích i vylepenou známku novou. Co vám hrozí v opačném případě? Pojďme se na to společně podívat.
Pokud 1. února vyrazíte na silnici bez platné dálniční známky nebo se starou známkou, může se vám to pěkně prodražit. Policisté vám totiž mohou udělit pokutu v blokovém řízení až do výše 5 tisíc korun, ve správním řízení pak až do 100 tisíc korun! Pokutu můžete dostat i v případě, že se starou dálniční známkou jedete mimo dálnici.
Co nám hrozí pokud nebudeme mít platnou dálniční známku?
Od 1. února jsme povinni si na přední skla našich automobilů vylepit novou dálniční známku na rok 2019, která bude platit až do ledna 2020. Pokud tak neučiníme a pojedeme po zpoplatněné komunikaci nebo dálnici hrozí nám pokuta. To až do výše 5 tisíc korun přímo na místě v blokovém řízení, ve správním řízení až do výše 100 tisíc korun.
Hrozí i nějaká sankce, pokud budu mít starou dálniční známku a pojedu mimo dálnici?
V případě, že bychom jeli třeba i po nezpoplatněné komunikaci, je takové jednání považováno za přestupek. Stará dálniční známka navíc nesmí být vylepena ani vedle té nové. Na čelním skle musí být vždy pouze aktuální a platná známka.
Co dalšího je dobré vědět?
Dálniční známka je nepřenosná, lze ji používat vždy a pouze pro jeden vůz. Pokud byste chtěli policisty ošálit a nevypsali na známku RZ vašeho vozu, bude známka považována za neplatnou. Vaše RZ musí být vypsána i na kontrolním ústřižku, který rozhodně nevyhazujte. Policisté by vás totiž mohli vyzvat k jeho předložení.
Kdo může kontrolovat dálniční známku?
Kontrolu mohou provádět příslušníci policie i celní správy, přičemž v obou případech jsou sankce naprosto stejné. Kontrolu známek mohou navíc nyní policisté provádět i na poměrně dlouhou vzdálenost, neboť využívají speciální dalekohledy osazené fotoaparáty. S jejich pomocí navíc kontrolují i používání pásů nebo manipulaci s telefonem.
Kde má být dálniční známka vylepena?
Dálniční známku bychom měli vylepit podle pravidel. To znamená na obou dílech dálniční známky musí být napsaná registrační značka vozidla, které bude dálniční známku užívat. Kupon je třeba vylepit na předním skle vpravo dole, aby co nejméně zakrýval výhled řidiče.
Kde dálniční známku pořídit?
Dálniční kupóny je možné zakoupit na poštách, čerpacích stanicích, hraničních přechodech i na jiných místech poskytujících služby pro motoristy. Mnozí lidé sháněli známky tradičně na poslední chvíli, takže někteří prodejci měli na konci ledna vyprodané zásoby.
Ceny pro rok 2019
Ceny známek pro rok 2019 zůstaly stejné jako v minulém roce, tedy 1500 korun za roční, 440 Kč za měsíční a 310 Kč za desetidenní. Zpoplatněné úseky dálnic označují dopravní značky.
doba/hmotnost do 3,5t nad 3,5t Desetidenní 310 Kč mýtné Měsíční 440 Kč mýtné Roční 1500 Kč mýtnéMercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.