Když se poslední etapa rallye Dakar 2019 blížila do závěrečného bivaku ve městě Pisco, mohli jsme sledovat, jak Nasser Al Attiyah a Mathieu Baumel z týmu Toyota Gazoo Racing SA ve své Toyotě Hillux postavené v Jihoafrické republice míří k historickému vítězství. Nešlo však pouze o první vítězství pro Toyotu, ale je to i poprvé, kdy v jihoamerické éře Dakaru zvítězil vůz poháněný benzínem.
Katarského pilota jistil francouzský navigátor. Jejich stájovými kolegy jsou Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz. Obě posádky s vozy Toyota Hilux projely celou etapu společně, neboť De Villiers / Von Zitzewitz čekali bezmála 55 minut na leadery při startu etapy, aby je doprovázeli až do cíle.
Šéfa týmu Glyna Halla přemohly emoce, a tak když obě posádky dorazily do novinářské zóny po časové kontrole, nebyl schopen slov. „Toto vítězství přišlo s velkým zpožděním,“ nakonec ze sebe vymáčkl, než jej zaplavila vlna gratulantů.
Vítězný jezdec však byl mnohem výřečnější: „Z vítězství na Dakaru máme hroznou radost – nejen kvůli nám samotným, ale i kvůli Toyotě a celému týmu Toyota Gazoo Racing SA. Všichni na to hrozně dlouho dřeli a skutečně si to zaslouží. Děkuji, že jste nás nechali jet s tímto vozem.“
Tým Toyota Gazoo Racing SA na Dakaru 2019 vedl od první po poslední etapy. Nejprve zářil vpředu Al Attiyah/Baumel, jenž poté během 2. etapy předal žezlo De Villiersovi / Von Zitzewitzovi. Následně se při nešťastné 3. etapě opět ujal vedení katarský jezdec – a už jej nepustil, i přes jedny z nejtěžších etap, které jsme na jihoamerickém Dakaru kdy viděli.
„Když jsme se poprvé doslechli, že tato rallye se bude konat pouze v jediné zemi, byli jsme skeptičtí,“ uvedl Hall poté, co opět našel slova. „Avšak organizátoři se postarali o to, že na letošní závod se bude vzpomínat jako jeden z nejtěžších za poslední dekádu.“
Díky úspěchu Ala Attiyaha / Baumela na Dakaru 2019 se tým Toyota Gazoo Racing může pochlubit vítězstvím ve dvou nejnáročnějších automobilových závodech světa – 24 hodin Le Mans a rallye Dakar.
Jak již Hall dříve uvedl: „Vyhrát na Dakaru není nikdy snadné – pokouší se o to spousta lidí. Ani letošní závod nebyl výjimkou a tým si zde užil emocí a výsledků jako při jízdě na horské dráze.“
První vážná rána přišla ve chvíli, kdy De Villiers / Von Zitzewitz ve 3. etapě v hustém prachu po najetí na skálu spadli v celkovém pořadí a dostali se mimo hlavní hru. To vítězům ročníku 2009 následně přisoudilo pouze podpůrnou roli; tentýž osud ostatně potkal o den dříve i nizozemského jezdce Bernharda ten Brinkeho s jeho francouzským navigátorem Xavierem Panserim.
„Svým způsobem to bylo velmi uklidňující mít dva nosiče vody podporující Nassera,“ uvedl Hall po závodu. „Nicméně dal bych přednost tomu, kdyby mohli bojovat o celkové pořadí, nejen o etapová vítězství.“
Ten Brinke / Panseri bohužel museli svůj závod v 8. etapě předčasně ukončit, když je postihla porucha převodovky v dunách, jedněch z největších v letošním závodu. To znamená, že De Villiers / Von Zitzewitz se stali pro Ala Attiyaha / Baumela jedinou podpůrnou posádkou.
„Samozřejmě jsme sem přijeli proto, abychom se pokusili závod vyhrát,“ uvedl De Villiers, jenž nakonec skončil celkově 9. v pořadí. „Avšak jakmile tento sen skončil, rádi jsme poskytli podporu Nasserovým a Mathieuovým snahám. Když jsme nemohli zvítězit sami, další nejlepší věcí bylo, aby je získal některý z našich stájových kolegů, a tak mám z konečného výsledku ohromnou radost.“
De Villiers, jenž pouze jedinkrát za posledních 15 dakarských rallye nedojel v první desítce, se postupně šplhal nahoru v žebříčku a v předposlední etapě okupoval osmou pozici.
„Avšak organizátoři spustili poslední etapu v opačném pořadí, a tak se tým rozhodl, že společně s Dirkem budeme čekat na Nassera a Mathieua. Takže jsme do etapy vyrazili, ale hned poté jsme zajeli ke kraji a čekali v dunách,“ vysvětlil De Villiers. „Naštěstí si naše posádka přibalila dvě lehátka, takže jsme v pohodlí mohli chvíli sledovat závody.“
Dvojice čekala 55 minut, než vyrazili do etapy i jejich stájoví kolegové, a poté všichni pokračovali dále v těsné formaci. To bohužel De Villierse / Von Zitzewite stálo místo v celkovém pořadí, a museli se tak nakonec spokojit s devátou příčkou. Na De Villiersovy úspěchy v Top 10 to nicméně nemělo vliv.
Z pohledu týmu Toyota Gazoo Racing SA je vítězství v Peru třešničkou na dortu úžasných předchozích úspěchů na Dakaru. „Právě toto umístění jsme potřebovali,“ uvedl rozradostněný Hall poté, co po skončení 41. ročníku Dakaru konečně usedl prach. „A je to úžasný pocit konečně vyhrát.“
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.