Když se poslední etapa rallye Dakar 2019 blížila do závěrečného bivaku ve městě Pisco, mohli jsme sledovat, jak Nasser Al Attiyah a Mathieu Baumel z týmu Toyota Gazoo Racing SA ve své Toyotě Hillux postavené v Jihoafrické republice míří k historickému vítězství. Nešlo však pouze o první vítězství pro Toyotu, ale je to i poprvé, kdy v jihoamerické éře Dakaru zvítězil vůz poháněný benzínem.
Katarského pilota jistil francouzský navigátor. Jejich stájovými kolegy jsou Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz. Obě posádky s vozy Toyota Hilux projely celou etapu společně, neboť De Villiers / Von Zitzewitz čekali bezmála 55 minut na leadery při startu etapy, aby je doprovázeli až do cíle.
Šéfa týmu Glyna Halla přemohly emoce, a tak když obě posádky dorazily do novinářské zóny po časové kontrole, nebyl schopen slov. „Toto vítězství přišlo s velkým zpožděním,“ nakonec ze sebe vymáčkl, než jej zaplavila vlna gratulantů.
Vítězný jezdec však byl mnohem výřečnější: „Z vítězství na Dakaru máme hroznou radost – nejen kvůli nám samotným, ale i kvůli Toyotě a celému týmu Toyota Gazoo Racing SA. Všichni na to hrozně dlouho dřeli a skutečně si to zaslouží. Děkuji, že jste nás nechali jet s tímto vozem.“
Tým Toyota Gazoo Racing SA na Dakaru 2019 vedl od první po poslední etapy. Nejprve zářil vpředu Al Attiyah/Baumel, jenž poté během 2. etapy předal žezlo De Villiersovi / Von Zitzewitzovi. Následně se při nešťastné 3. etapě opět ujal vedení katarský jezdec – a už jej nepustil, i přes jedny z nejtěžších etap, které jsme na jihoamerickém Dakaru kdy viděli.
„Když jsme se poprvé doslechli, že tato rallye se bude konat pouze v jediné zemi, byli jsme skeptičtí,“ uvedl Hall poté, co opět našel slova. „Avšak organizátoři se postarali o to, že na letošní závod se bude vzpomínat jako jeden z nejtěžších za poslední dekádu.“
Díky úspěchu Ala Attiyaha / Baumela na Dakaru 2019 se tým Toyota Gazoo Racing může pochlubit vítězstvím ve dvou nejnáročnějších automobilových závodech světa – 24 hodin Le Mans a rallye Dakar.
Jak již Hall dříve uvedl: „Vyhrát na Dakaru není nikdy snadné – pokouší se o to spousta lidí. Ani letošní závod nebyl výjimkou a tým si zde užil emocí a výsledků jako při jízdě na horské dráze.“
První vážná rána přišla ve chvíli, kdy De Villiers / Von Zitzewitz ve 3. etapě v hustém prachu po najetí na skálu spadli v celkovém pořadí a dostali se mimo hlavní hru. To vítězům ročníku 2009 následně přisoudilo pouze podpůrnou roli; tentýž osud ostatně potkal o den dříve i nizozemského jezdce Bernharda ten Brinkeho s jeho francouzským navigátorem Xavierem Panserim.
„Svým způsobem to bylo velmi uklidňující mít dva nosiče vody podporující Nassera,“ uvedl Hall po závodu. „Nicméně dal bych přednost tomu, kdyby mohli bojovat o celkové pořadí, nejen o etapová vítězství.“
Ten Brinke / Panseri bohužel museli svůj závod v 8. etapě předčasně ukončit, když je postihla porucha převodovky v dunách, jedněch z největších v letošním závodu. To znamená, že De Villiers / Von Zitzewitz se stali pro Ala Attiyaha / Baumela jedinou podpůrnou posádkou.
„Samozřejmě jsme sem přijeli proto, abychom se pokusili závod vyhrát,“ uvedl De Villiers, jenž nakonec skončil celkově 9. v pořadí. „Avšak jakmile tento sen skončil, rádi jsme poskytli podporu Nasserovým a Mathieuovým snahám. Když jsme nemohli zvítězit sami, další nejlepší věcí bylo, aby je získal některý z našich stájových kolegů, a tak mám z konečného výsledku ohromnou radost.“
De Villiers, jenž pouze jedinkrát za posledních 15 dakarských rallye nedojel v první desítce, se postupně šplhal nahoru v žebříčku a v předposlední etapě okupoval osmou pozici.
„Avšak organizátoři spustili poslední etapu v opačném pořadí, a tak se tým rozhodl, že společně s Dirkem budeme čekat na Nassera a Mathieua. Takže jsme do etapy vyrazili, ale hned poté jsme zajeli ke kraji a čekali v dunách,“ vysvětlil De Villiers. „Naštěstí si naše posádka přibalila dvě lehátka, takže jsme v pohodlí mohli chvíli sledovat závody.“
Dvojice čekala 55 minut, než vyrazili do etapy i jejich stájoví kolegové, a poté všichni pokračovali dále v těsné formaci. To bohužel De Villierse / Von Zitzewite stálo místo v celkovém pořadí, a museli se tak nakonec spokojit s devátou příčkou. Na De Villiersovy úspěchy v Top 10 to nicméně nemělo vliv.
Z pohledu týmu Toyota Gazoo Racing SA je vítězství v Peru třešničkou na dortu úžasných předchozích úspěchů na Dakaru. „Právě toto umístění jsme potřebovali,“ uvedl rozradostněný Hall poté, co po skončení 41. ročníku Dakaru konečně usedl prach. „A je to úžasný pocit konečně vyhrát.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.