Když se poslední etapa rallye Dakar 2019 blížila do závěrečného bivaku ve městě Pisco, mohli jsme sledovat, jak Nasser Al Attiyah a Mathieu Baumel z týmu Toyota Gazoo Racing SA ve své Toyotě Hillux postavené v Jihoafrické republice míří k historickému vítězství. Nešlo však pouze o první vítězství pro Toyotu, ale je to i poprvé, kdy v jihoamerické éře Dakaru zvítězil vůz poháněný benzínem.
Katarského pilota jistil francouzský navigátor. Jejich stájovými kolegy jsou Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz. Obě posádky s vozy Toyota Hilux projely celou etapu společně, neboť De Villiers / Von Zitzewitz čekali bezmála 55 minut na leadery při startu etapy, aby je doprovázeli až do cíle.
Šéfa týmu Glyna Halla přemohly emoce, a tak když obě posádky dorazily do novinářské zóny po časové kontrole, nebyl schopen slov. „Toto vítězství přišlo s velkým zpožděním,“ nakonec ze sebe vymáčkl, než jej zaplavila vlna gratulantů.
Vítězný jezdec však byl mnohem výřečnější: „Z vítězství na Dakaru máme hroznou radost – nejen kvůli nám samotným, ale i kvůli Toyotě a celému týmu Toyota Gazoo Racing SA. Všichni na to hrozně dlouho dřeli a skutečně si to zaslouží. Děkuji, že jste nás nechali jet s tímto vozem.“
Tým Toyota Gazoo Racing SA na Dakaru 2019 vedl od první po poslední etapy. Nejprve zářil vpředu Al Attiyah/Baumel, jenž poté během 2. etapy předal žezlo De Villiersovi / Von Zitzewitzovi. Následně se při nešťastné 3. etapě opět ujal vedení katarský jezdec – a už jej nepustil, i přes jedny z nejtěžších etap, které jsme na jihoamerickém Dakaru kdy viděli.
„Když jsme se poprvé doslechli, že tato rallye se bude konat pouze v jediné zemi, byli jsme skeptičtí,“ uvedl Hall poté, co opět našel slova. „Avšak organizátoři se postarali o to, že na letošní závod se bude vzpomínat jako jeden z nejtěžších za poslední dekádu.“
Díky úspěchu Ala Attiyaha / Baumela na Dakaru 2019 se tým Toyota Gazoo Racing může pochlubit vítězstvím ve dvou nejnáročnějších automobilových závodech světa – 24 hodin Le Mans a rallye Dakar.
Jak již Hall dříve uvedl: „Vyhrát na Dakaru není nikdy snadné – pokouší se o to spousta lidí. Ani letošní závod nebyl výjimkou a tým si zde užil emocí a výsledků jako při jízdě na horské dráze.“
První vážná rána přišla ve chvíli, kdy De Villiers / Von Zitzewitz ve 3. etapě v hustém prachu po najetí na skálu spadli v celkovém pořadí a dostali se mimo hlavní hru. To vítězům ročníku 2009 následně přisoudilo pouze podpůrnou roli; tentýž osud ostatně potkal o den dříve i nizozemského jezdce Bernharda ten Brinkeho s jeho francouzským navigátorem Xavierem Panserim.
„Svým způsobem to bylo velmi uklidňující mít dva nosiče vody podporující Nassera,“ uvedl Hall po závodu. „Nicméně dal bych přednost tomu, kdyby mohli bojovat o celkové pořadí, nejen o etapová vítězství.“
Ten Brinke / Panseri bohužel museli svůj závod v 8. etapě předčasně ukončit, když je postihla porucha převodovky v dunách, jedněch z největších v letošním závodu. To znamená, že De Villiers / Von Zitzewitz se stali pro Ala Attiyaha / Baumela jedinou podpůrnou posádkou.
„Samozřejmě jsme sem přijeli proto, abychom se pokusili závod vyhrát,“ uvedl De Villiers, jenž nakonec skončil celkově 9. v pořadí. „Avšak jakmile tento sen skončil, rádi jsme poskytli podporu Nasserovým a Mathieuovým snahám. Když jsme nemohli zvítězit sami, další nejlepší věcí bylo, aby je získal některý z našich stájových kolegů, a tak mám z konečného výsledku ohromnou radost.“
De Villiers, jenž pouze jedinkrát za posledních 15 dakarských rallye nedojel v první desítce, se postupně šplhal nahoru v žebříčku a v předposlední etapě okupoval osmou pozici.
„Avšak organizátoři spustili poslední etapu v opačném pořadí, a tak se tým rozhodl, že společně s Dirkem budeme čekat na Nassera a Mathieua. Takže jsme do etapy vyrazili, ale hned poté jsme zajeli ke kraji a čekali v dunách,“ vysvětlil De Villiers. „Naštěstí si naše posádka přibalila dvě lehátka, takže jsme v pohodlí mohli chvíli sledovat závody.“
Dvojice čekala 55 minut, než vyrazili do etapy i jejich stájoví kolegové, a poté všichni pokračovali dále v těsné formaci. To bohužel De Villierse / Von Zitzewite stálo místo v celkovém pořadí, a museli se tak nakonec spokojit s devátou příčkou. Na De Villiersovy úspěchy v Top 10 to nicméně nemělo vliv.
Z pohledu týmu Toyota Gazoo Racing SA je vítězství v Peru třešničkou na dortu úžasných předchozích úspěchů na Dakaru. „Právě toto umístění jsme potřebovali,“ uvedl rozradostněný Hall poté, co po skončení 41. ročníku Dakaru konečně usedl prach. „A je to úžasný pocit konečně vyhrát.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.