V dnešní době už jsou přepravy nákladů o hmotnosti několika desítek tun a délce pár desítek metrů po silnicích poměrně běžnou záležitostí, dokážete si však představit transport nákladu o hmotnosti cca 820 tun a délce 97 metrů? S podobně extrémním nákladem se totiž před pár dny museli popasovat v Kanadě a vznikla z toho skutečně impozantní show.
Jak přepravovat extrémně těžký náklad po kolejích nám v sedmdesátých letech ukázali českoslovenští inženýři v Mostě, kde přesunuli kostel vážící 12 000 tun o 841 metrů. Poslední dobou však vzrůstá potřeba přepravovat extrémně těžká průmyslová břemena po silnicích, v čemž jsou naopak mistři na druhé straně oceánu.
V tomto konkrétním případě jde o přepravu ohromné destilační kolony s názvem „Propylene-Propane Splitter" (Propylen-propanový oddělovač), jejímž cílem má být výroba plastů z propanu. Destilační kolona má být součástí kanadského průmyslového komplexu Heartland Petrochemical Complex, jak s odkazem na Inter Pipeline uvádí Jalopnik. Účelem tohoto komplexu pak bude přeměna lokálně získaného laciného propanu na 525 000 tun polypropylenu ročně.
Součástí zakázky, jejíž rozpočet se pohybuje okolo 3.5 miliardy dolarů, byl i tento kolosální „oddělovač," jehož stavbou byla pověřena společnost Darco Industries v Edmontonu. Ta stavbou tohoto kolosu, vyrobeného převážně z uhlíkaté oceli, strávila prakticky celý minulý rok, ovšem nyní přišla další výzva: přeprava do 30 mil (cca 48 km) vzdáleného průmyslového komplexu.
Přepravou byla pověřena společnost Mammoet, která se na podobně extrémní transporty specializuje. Ta k přepravě vyčlenila hned osm dieselových tahačů, pravděpodobně Western Star 4900, jak uvádí web Jalopnik. Jejich konfiguraci sice neznáme, mohou však být osazeny pohonem všech kol a jejich výkony se pohybují od 350 po 600 koní a točivý moment od cca 1 695 po 2 780 Nm.
Polovina tahačů náklad táhla, zatímco druhá ho zezadu tlačila. Samotná nádrž pak byla umístěna na dvou speciálních vlecích určených k přepravě enormních nákladů, pravděpodobně vyrobených německou společnosti Scheuerle, které umožňují například natáčení většiny náprav.
Podle komentářem umístěného pod videem na YouTube kanále ViralHog začala přeprava v neděli večer a trvat by měla čtyři dny. Kanadská televizní stanice CBS pak zveřejnila detaily celé trasy a citovala představitele oblasti Alberta, podle kterých se jedná o nejtěžší náklad, jaký byl kdy po místních silnicích a dálnicích přepravován.
Celá kolona, včetně všech vozidel, měřila na délku téměř 180 metrů, na šířku cca 9,5 metru a na výšku 12.8 metru. Během jízdy tak zabírala oba jízdní pruhy a na dálnici zasahovala dokonce i do pruhu odstavného. Celková hmotnost celého transportu se odhaduje na téměř 900 tun. Pro srovnání, socha svobody váží cca 205 tun.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.