Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering cílí na vojenský průmysl. Při vývoji platforem vysoce mobilních pásových a kolových vozidel chce firma zúročit dlouholeté zkušenosti v oblasti těžkých strojů.
Společnost Zetor Engineering vznikla v roce 2014 jako dceřiná firma brněnského výrobce těžké zemědělské techniky Zetor Tractors. Designérská společnost se věnuje výhradně vývoji speciálních bojových vozidel – mobilních základen a nosičů speciálních nadstaveb dle konkrétního vojenského nasazení. „Předpokladem pro dosažení úspěchu v této oblasti jsou dlouholeté zkušenosti v segmentu těžké off-road techniky,“ uvedla jednatelka společnosti Zetor Engineering Isabela Vršková.
Společnost se v oblasti vojenského průmyslu aktuálně soustředí na vývoj platforem vysoce mobilních pásových a kolových terénních vozidel splňujících současné i budoucí požadavky armád. Zetor Engineering přitom vychází jak ze zkušeností a analýz z nasazení současných bojových vozidel tohoto typu v bojových operacích, tak i prognóz budoucích konfliktů.
„Období současných konfliktů ukazuje významné zvýšení ohrožení vozidel, ať už se jedná o ohrožení symetrická či asymetrická. Bezpečnost dnes používaných vozidel, jejichž životnost se navíc blíží ke svému konci, je v těchto konfliktech nedostačující a ani jejich výrazná modernizace není schopna splnit vysoké požadavky na ochranu posádky,“ dodala jednatelka společnosti.
Zetor Engineering ve svých konceptech počítá vedle bezpečnosti a vybavení vozidel i s dalšími faktory. Do vývoje se tak promítají například i zvyšující se průměrná výška mužské populace a mohutnější tělesná konstrukce nebo celkově větší objem výstroje a výzbroje vojáka.
Koncepty mobilních platforem a prototyp čtyřkolového vozidla na veletrhu IDET
Ukázky aktuálního vývoje a směřování společnosti představí Zetor Engineering na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET, který se na brněnském výstavišti koná ve dnech 31. 5. až 2. 6. 2017. V rámci stánku společnosti bude k vidění i model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla – platformy pro různé druhy nadstaveb – s názvem Wolfdog.
Spolu s modelem bude na veletrhu možno shlédnout i další ukázky. Návštěvníci se tak budou moci rovněž seznámit s konceptem druhého vozidla, na kterém společnost aktuálně pracuje. Konkrétně jde o vysoce mobilní kolové vozidlo 8x8 určené rovněž jako platforma pro různé druhy speciálních nadstaveb.
Poslední ukázkou z rodiny vojenských vozidel pak bude prototyp čtyřkolového bojového vozidla FOX navrhnutého pro potřeby speciálních jednotek a určeného pro čtyřčlennou posádku včetně potřebné výzbroje a výstroje dle nasazení. Další exponát na veletrhu představí též zahraniční partner, s nímž Zetor Engineering na vývoji spolupracuje.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?