Pokud patříte mezi velmi důležité osoby, nebo prostě jen chcete zažít pocit opravdového bezpečí, pak by vám neměla uniknout řada automobilů Mercedes-Benz s označením „Guard“. Ano, takový vůz vás bude nejen přepravovat a reprezentovat, ale i chránit.
Idea speciální ochrany se zrodila v roce 1928 v závodech Daimler, kde se vyvinula z prvotních náčrtků a následně byla ztvárněna přesným ručním provedením. Tak vznikl první sedan se speciální ochranou. Poté následovalo osm desetiletí pečlivého zkoušení materiálů a systematického vývoje. Asi před 50 lety začala intenzivní spolupráce mezi německými úřady a společností Mercedes-Benz, která v té době jako jediný německý výrobce automobilů vyráběla pancéřovaná vozidla.
Každé vozidlo Guard je v prvé řadě již v průběhu vývojové fáze vozidla pro sériovou výrobu koncipováno jako datový model. Následně se provede rozsáhlé testování prototypu a v nárazových zkouškách se posuzuje extrémní nosnost karoserie a podvozku, balistická odolnost a správná funkce všech jeho bezpečnostních systémů. To vše se děje dlouho předtím, než se postaví vůbec první vozidlo určené pro zákazníka.
Tímto způsobem je celý prostor pro cestující zabezpečen proti vnějším nebezpečím. Specialisté odhalí a důkladně odstraní všechna potenciálně zranitelná místa. Proto se modely Mercedes-Benz Guard vyznačují komplexní ochranou.
Třídy ochrany
Mercedes-Benz Guard nabízí následující třídy ochrany: vysoká ochrana (VR1 až VR4) a nejvyšší ochrana (VR5 až VR7).
Vysoká ochrana: vozidla splňující požadavky evropské třídy odolnosti VR4 odolají munici z velkorážního revolveru a mohou například cestující ochránit před rostoucími tendencemi k pouličnímu násilí.
Nejvyšší ochrana: vozidla třídy odolnosti VR6/VR7 zajišťují účinnou ochranu proti hrozbě teroristických útoků. Jejich pancéřování je navrženo tak, aby odolalo střelám z vojenských zbraní pohybujícím se dvakrát rychleji než výstřely z revolveru. Navíc poskytují ochranu proti střepinám z ručních granátů a jiných výbušnin.
Technologie
Optimalizace podvozku – přesné dimenzování komponent podvozku a brzd zajišťuje, že modely Mercedes-Benz Guard mají jízdní vlastnosti prakticky stejné jako sériově vyráběná vozidla. Všechny příslušné díly byly speciálně přizpůsobeny větší váze ochranných prvků a změnám fyzikálních vlastností při jízdě.
Pneumatiky – pneumatiky u všech modelů Mercedes-Benz Guard Vám umožní pokračovat v jízdě, i když jsou zcela prázdné.
Samotěsnící palivová nádrž – palivová nádrž je pokryta vnější vrstvou speciálních tkanin a elastomerů. Tato vrstva dokáže v případě poškození nádrže spustit chemickou a fyzikální reakci, která zalepí díry vytvořené projektily nebo střepinami.
Okna – největší problém představují závěsy dveří, které musí být schopny udržet dveře o hmotnosti až 150 kg. Hmotnost dveří je způsobena především speciálními ochrannými bočními okny, která jsou vyztužena vysoce odolným polykarbonátem. Aby bylo možno zajistit hladké otevírání a zavírání oken, je mechanismus otevírání oken na rozdíl od sériově vyráběných vozidel hydraulický. Pro zabránění vniknutí projektilů jsou spoje mezi kovem a sklem (potenciálně zranitelná místa) chráněny důmyslným systémem překrývání.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?