Pozice Zetoru v Asii je historicky docela silná. Od začátku šedesátých do druhé poloviny osmdesátých let bylo například do Indie dovezeno na 21 tisíc traktorů a dalších 60 tisíc tam bylo vyrobeno. Do Myanmaru bylo za stejné dovezeno řádově několik tisíc strojů a vyrobeno dalších 15 tisíc vozidel. Proto se není co divit, že se brněnský výrobce na tyto trhy, a nejen tam, vrací.
Ačkoliv to v minulosti Zetor neměl lehké, dokázal se z nejhoršího dostat a dnes působí úspěšně především v západní Evropě. Pod sebou má brněnský výrobce sedm dceřiných zahraničních společností, tu poslední přitom jeho zástupci otevřeli v Indii teprve nedávno. Jejím cílem je zajistit vstup značky na nové trhy v oblasti Asie a Afriky. „Zetor India hledá a oslovuje nové partnery a napomáhá rozvoji distribuční sítě do oblastí trhů s nižšími emisními předpisy,“ upřesnil cíle společnosti ředitel indické pobočky Robert Harman. „Aktuálně se nám podařilo například vstoupit do Myanmaru, kde jsme uzavřeli čtyřletý kontrakt se společností Green World Tractor. Do země dodáme několik stovek traktorů o výkonech od 50 do 110 koní. Pro klienty tam bude zajištěn také kompletní servis a dodávka náhradních dílů. O spolupráci jednáme i s dalšími státy,“ doplnil Harman. V plánu je příští rok prodat v Indii i Myanmaru několik stovek traktorů.
Naplnění vytyčených plánů je ale závislé na modelové nabídce. Proto se vedle i u nás známých řad Major, Proxima, Forterra a Crystal rozhodl představit řadu Global Range. Ta zahrnuje pět mechanicky jednoduchých typů traktorů (označení 1045, 1055, 1060, 1065 a 1075) s tří- a čtyřválcovými motory o výkonu od 37 kW (50 k) do 59 kW (80 k). Převodovky jsou částečně nebo plně synchronizované s počtem rychlostí 8/2 nebo 12/12, pohon zadních kol lze u typu 1075 vyměnit za čtyřkolku. Pro všechny typy je rovněž dodávána mechanicky polohovatelná hydraulika se silovou, plovoucí a smíšenou regulací. Maximální zvedací síla je 2600 kilogramů. Vedle mechanické jednoduchosti jsou velkou výhodou strojů také nízké provozní náklady, pořizovací cena a snadná údržba. Traktory jsou k dispozici v otevřeném provedení s dodatečně namontovanou stříškou, ve výbavě je též základní sada nářadí.
Výroba probíhá v Indii ve spolupráci s místním výrobcem traktorů, i proto tak splňují jen méně přísné místní emisní limity. Dovoz do Evropy nebo Severní Ameriky je tak nemyslitelný. Na druhou stranu právě v Asii a Africe by mohl být o podobně jednoduchý model velký zájem.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.