Středně velká dodávka Fiatu je historicky spjata se spoluprací mezi ním a koncernem PSA. První i druhé Scudo totiž dostalo sourozence se lvem nebo dvojitým šípem, pro třetí generaci je už ale partnerství minulostí. Italové se nově spojili s Renaultem a představili dvojče Renault Trafic. To už se navíc nejmenuje Scudo, ale Talento.
Že už jste jméno Talento někde slyšeli? Nepletete se! Fiat takto pojmenoval v devadesátých letech prodávanou variantu Ducata s krátkým rozvorem náprav. Je ale pravdou, že s tímto vozem nemá nové Talento vlastně nic společného. Druhý největší užitkový Fiat je totiž dvojčetem Renaultu Trafic, Opelu Vivaro a chystaného Nissanu NV300. Tuto skutečnost odhalíte hned při pohledu na přední část vozu. Fiat sice dostal svébytnou masku chladiče nebo nárazník s diodami denního svícení, přední světla se specifickým tvarem ale zůstala. Maska má mimochodem lamely v černé nebo metalické stříbrné, nárazník je nelakovaný, částečně v barvě karosérie nebo úplně v barvě karosérie. Celkový vzhled dotvářejí šestnáctipalcová ocelová kola s okrasnými kryty nebo sedmnáctipalcová litá kola.
Také interiér je věrnou kopií Renaultu, což poznáte nejen podle volantu, ale také středového panelu. Ten je zajímavý příplatkovým sedmipalcovým dotykovým displejem audiosystému a navigace, a též hlavicí řadicí páky na vyvýšeném středovém tunelu. Základem je však standardní rádio s Bluetooth a USB. Praktickou stránku reprezentují například odkládací prostory s celkovým objemem 90 litrů, paket Mobile Office s úložnými prostory pro papíry a další kancelářské potřeby nebo vnitřní zrcátko ViewPlus Mirror ve sluneční cloně, sledující rovněž mrtvý úhel. V nabídce budou celkem tři kombinace barev čalounění a palubní desky – černá Carbon, stříbrná Techno a hnědá Living.
Alfou a omegou každého užitkového modelu je variabilita jeho verzí. Na tomto poli by Talento nemělo mít problém, vždyť vedle klasického furgonu nabídne také poloosobní Crew Cab, osobní Combi a kabinu s prostorem pro nástavbu. Van, tedy nepraktičtější varianta, bude dostupný ve variantách L1H1 s délkou 4999 milimetrů, výškou 1971 milimetrů, rozvorem 3098 milimetrů a objemem nákladového prostoru 5,3 m3 (pojme 3 europalety), L2H1 s délkou 5399 milimetrů, výškou 1971 milimetrů, rozvorem 3498 milimetrů a objemem nákladového prostoru 6,0 m3, L1H2 s délkou 4999 milimetrů, výškou 2493 milimetrů, rozvorem 3098 milimetrů a objemem nákladového prostoru 7,2 m3 a L2H2 s délkou 5399 milimetrů, výškou 2490 milimetrů, rozvorem 3498 milimetrů a objemem nákladového prostoru 8,6 m3. Crew Cab s místem pro šest je kombinován pouze s nižší střechou, nákladový prostor kratší verze má 3,2 m3, delší potom 4,0 m3.
Verze s prostorem pro nástavbu má na délku 5248 milimetrů a rozvor s hodnotou 3498 milimetrů. Varianta Combi je dodávána v užitkovém provedení N1 pro pět nebo šest lidí i osobním provedení M1 pro pět až šest, respektive osm až devět cestujících. V obou případech platí, že rozměry karosérie odpovídají variantám L1H1 nebo L1H2, zvýšená střecha není k dispozici ani za příplatek. Zavazadelník má ve dvou řadách a s kratší délkou objem 3,2 m3, prodloužená délka znamená objem 4,0 m3. Pokud zvolíte tři řady sedadel, zůstane za nimi ještě 1,0 m3 prostoru pro zavazadla. Nosnost se podle motorizace a rozměrů pohybuje u Vanu mezi 1074 až 1249 kilogramy, u Crew Cabu mezi 971 až 1025 kilogramy a u Combi mezi 924 až 1111 kilogramy.
Pod kapotou Talenta bude výhradně naftová šestnáctistovka s jedním nebo dvěma turbodmychadly, plnící emisní normu Euro 6. Nejslabší MultiJet má 95 koní při 3500 ot./min a 260 Nm při 1500 ot./min, dostupný bude i v provedení EcoJet se systémem stop & start a regenerativním brzděním. Následuje MultiJet se 120 koňmi při 3500 ot./min a 300 Nm při 1500 ot./min. Vrcholné jednotky EcoJet se 125 koňmi při 3500 ot./min a 320 Nm při 1500 ot./min, respektive 145 koňmi při 3500 ot./min a 340 Nm při 1500 ot./min, mají dvojici turbodmychadel. Pro všechny motory je společný pohon předních kol přes šestistupňovou manuální převodovku, stejně jako standardní systém selektivní katalytické redukce a vstřikování AdBlue. Podvozek má nezávislé zavěšení MacPherson vpředu a torzní příčku vzadu, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.
Klíčovou veličinou pro úspěch Talenta nicméně nebude jeho variabilita, ale porovnání s Volkswagenem Transporter. Ten platí za etalon segmentu, loni se navíc ukázal již v šesté generaci, která je z dodávek dost možná komfortem nejblíže osobním vozům. Výhodu oproti Fiatu představuje širší nabídka motorů i nabídka pohonu všech kol, respektive dvouspojkového automatu DSG. Ze zkušenosti se Scudem je ale téměř jisté, že porovnatelně výkonná jednotka bude v Transporteru dražší. Do souboje může hodně promluvit také trojice Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Toyota ProAce, respektive Ford Transit Custom. O sourozencích Talenta nemluvě. Nabídka je tedy v segmentu opravdu široká, všechny modely jsou navíc relativně nové. Kdo bude úspěšnější tak ukáže až čas, variabilitou karosářských verzí je ale míč na straně hřiště italské novinky.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?