Středně velká dodávka Fiatu je historicky spjata se spoluprací mezi ním a koncernem PSA. První i druhé Scudo totiž dostalo sourozence se lvem nebo dvojitým šípem, pro třetí generaci je už ale partnerství minulostí. Italové se nově spojili s Renaultem a představili dvojče Renault Trafic. To už se navíc nejmenuje Scudo, ale Talento.
Že už jste jméno Talento někde slyšeli? Nepletete se! Fiat takto pojmenoval v devadesátých letech prodávanou variantu Ducata s krátkým rozvorem náprav. Je ale pravdou, že s tímto vozem nemá nové Talento vlastně nic společného. Druhý největší užitkový Fiat je totiž dvojčetem Renaultu Trafic, Opelu Vivaro a chystaného Nissanu NV300. Tuto skutečnost odhalíte hned při pohledu na přední část vozu. Fiat sice dostal svébytnou masku chladiče nebo nárazník s diodami denního svícení, přední světla se specifickým tvarem ale zůstala. Maska má mimochodem lamely v černé nebo metalické stříbrné, nárazník je nelakovaný, částečně v barvě karosérie nebo úplně v barvě karosérie. Celkový vzhled dotvářejí šestnáctipalcová ocelová kola s okrasnými kryty nebo sedmnáctipalcová litá kola.
Také interiér je věrnou kopií Renaultu, což poznáte nejen podle volantu, ale také středového panelu. Ten je zajímavý příplatkovým sedmipalcovým dotykovým displejem audiosystému a navigace, a též hlavicí řadicí páky na vyvýšeném středovém tunelu. Základem je však standardní rádio s Bluetooth a USB. Praktickou stránku reprezentují například odkládací prostory s celkovým objemem 90 litrů, paket Mobile Office s úložnými prostory pro papíry a další kancelářské potřeby nebo vnitřní zrcátko ViewPlus Mirror ve sluneční cloně, sledující rovněž mrtvý úhel. V nabídce budou celkem tři kombinace barev čalounění a palubní desky – černá Carbon, stříbrná Techno a hnědá Living.
Alfou a omegou každého užitkového modelu je variabilita jeho verzí. Na tomto poli by Talento nemělo mít problém, vždyť vedle klasického furgonu nabídne také poloosobní Crew Cab, osobní Combi a kabinu s prostorem pro nástavbu. Van, tedy nepraktičtější varianta, bude dostupný ve variantách L1H1 s délkou 4999 milimetrů, výškou 1971 milimetrů, rozvorem 3098 milimetrů a objemem nákladového prostoru 5,3 m3 (pojme 3 europalety), L2H1 s délkou 5399 milimetrů, výškou 1971 milimetrů, rozvorem 3498 milimetrů a objemem nákladového prostoru 6,0 m3, L1H2 s délkou 4999 milimetrů, výškou 2493 milimetrů, rozvorem 3098 milimetrů a objemem nákladového prostoru 7,2 m3 a L2H2 s délkou 5399 milimetrů, výškou 2490 milimetrů, rozvorem 3498 milimetrů a objemem nákladového prostoru 8,6 m3. Crew Cab s místem pro šest je kombinován pouze s nižší střechou, nákladový prostor kratší verze má 3,2 m3, delší potom 4,0 m3.
Verze s prostorem pro nástavbu má na délku 5248 milimetrů a rozvor s hodnotou 3498 milimetrů. Varianta Combi je dodávána v užitkovém provedení N1 pro pět nebo šest lidí i osobním provedení M1 pro pět až šest, respektive osm až devět cestujících. V obou případech platí, že rozměry karosérie odpovídají variantám L1H1 nebo L1H2, zvýšená střecha není k dispozici ani za příplatek. Zavazadelník má ve dvou řadách a s kratší délkou objem 3,2 m3, prodloužená délka znamená objem 4,0 m3. Pokud zvolíte tři řady sedadel, zůstane za nimi ještě 1,0 m3 prostoru pro zavazadla. Nosnost se podle motorizace a rozměrů pohybuje u Vanu mezi 1074 až 1249 kilogramy, u Crew Cabu mezi 971 až 1025 kilogramy a u Combi mezi 924 až 1111 kilogramy.
Pod kapotou Talenta bude výhradně naftová šestnáctistovka s jedním nebo dvěma turbodmychadly, plnící emisní normu Euro 6. Nejslabší MultiJet má 95 koní při 3500 ot./min a 260 Nm při 1500 ot./min, dostupný bude i v provedení EcoJet se systémem stop & start a regenerativním brzděním. Následuje MultiJet se 120 koňmi při 3500 ot./min a 300 Nm při 1500 ot./min. Vrcholné jednotky EcoJet se 125 koňmi při 3500 ot./min a 320 Nm při 1500 ot./min, respektive 145 koňmi při 3500 ot./min a 340 Nm při 1500 ot./min, mají dvojici turbodmychadel. Pro všechny motory je společný pohon předních kol přes šestistupňovou manuální převodovku, stejně jako standardní systém selektivní katalytické redukce a vstřikování AdBlue. Podvozek má nezávislé zavěšení MacPherson vpředu a torzní příčku vzadu, brzdy jsou na všech kolech kotoučové.
Klíčovou veličinou pro úspěch Talenta nicméně nebude jeho variabilita, ale porovnání s Volkswagenem Transporter. Ten platí za etalon segmentu, loni se navíc ukázal již v šesté generaci, která je z dodávek dost možná komfortem nejblíže osobním vozům. Výhodu oproti Fiatu představuje širší nabídka motorů i nabídka pohonu všech kol, respektive dvouspojkového automatu DSG. Ze zkušenosti se Scudem je ale téměř jisté, že porovnatelně výkonná jednotka bude v Transporteru dražší. Do souboje může hodně promluvit také trojice Citroën Jumpy, Peugeot Expert a Toyota ProAce, respektive Ford Transit Custom. O sourozencích Talenta nemluvě. Nabídka je tedy v segmentu opravdu široká, všechny modely jsou navíc relativně nové. Kdo bude úspěšnější tak ukáže až čas, variabilitou karosářských verzí je ale míč na straně hřiště italské novinky.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.