Ve dnech 10.-11. června letošního roku proběhne v areálu Psychiatrické nemocnice v Praze Bohnicích již čtvrtý ročník významné motoristické slavnosti LEGENDY, která loni přilákala do rozlehlého parkového areálu bohnické nemocnice za více jak jedním tisícem automobilových a motocyklových exponátů z minulosti i současnosti přes 35 tisíc návštěvníků.
LETOS JIŽ POČTVRTÉJe tomu už téměř pět let, když se LEGENDY představily svým návštěvníkům v Praze Bohnicích vůbec poprvé. Motoristická slavnost je specifické označení, které v sobě zahrnuje opravdový svátek pro majitele vozů, motocyklů nebo jejich velké obdivovatele.
Na rozloze 64 hektarů budou moci návštěvníci spatřit opět přes jeden tisíc exponátů od těch historických, až po současné. Automobilky nebo významní prodejci značek zde odprezentují své novinky a návštěvníci tak mohou vidět vývoj automobilů a motocyklů v oblasti designu, technologie a řemeslného zpracování.
50. VÝROČÍ MERCEDES-AMGČtvrtý ročník, jehož hlavním tématem je italský design, bude výjimečný také oslavou 50. výročí založení značky AMG, která se stala součástí koncernu Daimler. Proto nebudou chybět vozy, které tuto bohatou historii symbolizují. Horkými novinkami expozice Mercedes-AMG na letošní výstavě LEGENDY budou sportovní modely AMG GT R a GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT R Tento sportovní vůz byl představen v polovině loňského roku na britském okruhu v Brooklands za účasti Lewise Hamiltona, několikanásobného mistra světa F1. Model AMG GT R je skutečným kladivem na konkurenci. Dvojicí dmychadel přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,0l rozhodně zaujme svým výkonem 585 koní a točivým momentem 700 Nm. Zajímavostí je systém aktivního natáčení zadních kol a maximální rychlost 318 km/hod.
Mercedes-AMG GT C RoadsterNovinka z loňského pařížského autosalonu bude mít výstavní premiéru právě na slavnosti LEGENDY. Model GT C Roadster vyplňuje mezeru mezi verzemi GT S a GT R a v počátku se dodává exkluzivně jako speciální model „Edition 50“. Kabriolet je rovněž osazen známým přeplňovaným zážehovým motorem 4,0l V8 Biturbo, jehož výkon je pro GT C Roadster na hranici 557 koní. Dynamiku vyjadřuje i kroutící moment 680 Nm a vše podtrhuje maximální rychlost 316 km/hod..
DALŠÍ HVĚZDY TŘÍDY SUPERSPORTVedle těchto supersportů představí LEGENDY ve stejné kategorii ještě další klenoty současného automobilového světa.
Pagani Huayra – unikátní sportovní vůz byl představen v roce 2011 a jeho přeplňovanou pohonnou jednotku V12 o objemu 5980 ccm s výkonem přes 700 koní dodal právě Mercedes-AMG. Pagani Huayra se sekvenční automatickou 7stupňovou převodovkou, vyráběná v italské Modeně, dosáhne maximální rychlosti okolo 370 km/hod. a zrychlí z 0 na 100 km/hod. za pouhých 3,3 sekundy!
Lamborghini Centenario Tento model vyrobený pouze ve 40 kusové sérii rovněž ohromuje jízdními vlastnostmi. Vidlicový atmosférický dvanáctiválec o objemu 6498 ccm disponuje výkonem 770 koní a dokáže zrychlit tento supersport na stokilometrovou rychlost za 2,8 sekundy. Jeho maximální rychlost je přes 350 km/hod.. Jedná se o jeden z nejexkluzivnějších vozů na celém světě. Ferrari F12tdf Jen 799 majitelů může vlastnit tento sportovní vůz italské značky Ferrari. Trojice písmen tdf dává vzpomenout na legendární automobilový závod Tour de France Automobile, kde v 50. letech dominovaly vozy Ferrari 250 GT. Pod kapotou hřímá atmosférický dvanáctiválec 6,3 l s výkonem 780 koní a maximální rychlost se blíží hranici 350 km/hod.. Některé technologie přebírá tento silniční model i z monopostu Ferrari F1.
McLaren 570S a 675LTPo svém celosvětovém debutu na Mezinárodním autosalonu v New Yorku v dubnu 2015 představuje modelová řada 570S vstup McLarenu na trh luxusních sportovních vozů, které demonstrují kombinací závodních technologií s vysokým výkonem v kompaktním balení. Výkon zážehového motoru 3,8l V8 Twin turbo s hodnotou 570 koní je toho jasným důkazem.
Limitovaná série pouhých 500 vozů McLaren 675LT byla velmi brzo vyprodána, což není divu. Označení modelu oživuje jedno z nejoblíbenějších jmen v moderních závodech GT - "Longtail". Výkon přepracovaného motoru V8 se stejným objemem jako u 570S je vyladěn na 675 koní při 7 100 ot./min. a točivý moment je 700 Nm.
Celková hodnota vystavených exponátů na letošní motoristické slavnosti LEGENDY přesáhne jednu miliardu korun. Fanoušci motoristické slavnosti LEGENDY si mohou zdarma stáhnout do svých chytrých telefonů mobilní aplikaci, která je textovým i obrazovým průvodcem letošního ročníku.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.