Vítězství Aleše Lopraise bylo potvrzeno nočním projednáním protestu týmu Kamaz proti penalizaci Kabirova. Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.
Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu. Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.
"Přestože je trochu zvláštní, že se nakonec o vítězi soutěže rozhodlo takhle, jsme za vítězství velmi rádi. Strávili jsme šest dnů urputnými souboji na trati, ale ostatní řády je také třeba dodržovat a výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž dodržování pravidel patří. Nový vůz, jehož stavba probíhala pod vedením konstruktéra Milana Holáně, ukázal svůj potenciál a víme, jak jej dále rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Velký dík patří všem za přípravu auta i podporu po dobu akce. Budeme s ním startovat i na Dakaru a i tam pochopitelně chceme uspět proti silnému továrnímu týmu," shrnul Aleš Loprais v návaznosti na to, že mezi soupeře s tovární podporou bude kromě tradičního Kamazu na Dakaru patřit i sestava Veka MAN či Iveco de Rooy.
Aleš Loprais vstoupil do světa maratónských soutěží ještě dříve, než vůbec začal závodit. Po boku svého te Milana realizačně připravoval účast Loprais Teamu i v minulých letech a poprvé si sedl vedle svého strýce Karla jako navigátor v roce 2006, kdy absolvoval ještě Orpi Rally Maroc. Už při své první účasti na Dakaru obsadil 3. místo, které je dosud nejlepším výsledkem českého kamionu na Dakaru v posledních letech. o rk později obsadil ještě 3. místo v Central Europe Rally a v roce 2009 byl třetí v Silk Way Rally, v níž vloni skončil čtvrtý.
Druhá posádka týmu, nazvaná Bonver Dakar Team a vedená Tomášem Vrátným nakonec skončila při premiérové účasti na 19. místě a ověřila si, jak tvrdý je dnešní dakarský chlebíček v kategorii kamionů. Dosáhla však až do finiše, a splnila tak svůj hlavní cíl.
Konečné výsledky Silk way Rally 2011:
1. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 32:23:152. 305 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:16:413. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:38:364. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:02:305. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +2:07:096. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:07:527. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +2:12:558. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov RUS Kamaz 4326 +3:34:179. 311 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 +4:08:0710. 315 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Michael Karg D MAN TGA 18.480 +4:21:5819. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +11:14:42
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?