Vítězství Aleše Lopraise bylo potvrzeno nočním projednáním protestu týmu Kamaz proti penalizaci Kabirova. Odpolední ceremoniál v Krasné Poljaně u Soči pak dal úspěšné Silk Way Rally definitivní tečku.
Penalizace ve výši 1 hodina byla posádce Kabirov, Mokjejev, Tanin udělena za překročení rychlosti po opuštění bivaku ve Stavropolu. Rychlost je kontrolována komisaři pomocí přístroje GPS po dojezdu etapy při příjezdu do bivaku. Záznam o překročení rychlosti byl natolik evidentní, že jej francouzští pořadatelé nemohli ignorovat. Celý incident je navíc pikantně zakomponován do průběhu 6. etapy, která, jak známo Alešovi nevyšla po drobných technických problémech podle představ. Kabirov do ní nastupoval s náskokem 52 minut, kterým si byl jistý, a tato jistota se umocnila poté, co předjel odstavený Alešův kamion, na němž Milan Holáň prováděl provizorní opravu centrálního dohušťování. S vědomím, že nejbližší soupeř je v pořadí daleko a ještě má technický problém, strávil Kabirov nějaký čas u zapadlého BMW Alexandra Mironěnka a pomáhal mu na pevný podklad. Do cíle už nespěchal jako v jiné dny a dojel v pohodě za hranicí první desítky s pohodlnou ztrátou 16 minut na vítězného Ajrata Mardějeva. Netušil, že přístroje jeho vozu zaznamenaly rychlostní prohřešek z ranního Stavropolu. Je pikantní, že právě oněch 16 minut mu na Aleše zbývalo po udělené penalizaci.
"Přestože je trochu zvláštní, že se nakonec o vítězi soutěže rozhodlo takhle, jsme za vítězství velmi rádi. Strávili jsme šest dnů urputnými souboji na trati, ale ostatní řády je také třeba dodržovat a výsledek je vždy souhrnem celého souboru okolností, do nichž dodržování pravidel patří. Nový vůz, jehož stavba probíhala pod vedením konstruktéra Milana Holáně, ukázal svůj potenciál a víme, jak jej dále rozvíjet. Auto jsme stavěli pečlivě a velmi dlouho a dali do něj nejlepší ze svých poznatků. Vyjelo vlastně nedávno před soutěží a takový úspěch je pro něj tou pravou třešničkou na dortu. Velký dík patří všem za přípravu auta i podporu po dobu akce. Budeme s ním startovat i na Dakaru a i tam pochopitelně chceme uspět proti silnému továrnímu týmu," shrnul Aleš Loprais v návaznosti na to, že mezi soupeře s tovární podporou bude kromě tradičního Kamazu na Dakaru patřit i sestava Veka MAN či Iveco de Rooy.
Aleš Loprais vstoupil do světa maratónských soutěží ještě dříve, než vůbec začal závodit. Po boku svého te Milana realizačně připravoval účast Loprais Teamu i v minulých letech a poprvé si sedl vedle svého strýce Karla jako navigátor v roce 2006, kdy absolvoval ještě Orpi Rally Maroc. Už při své první účasti na Dakaru obsadil 3. místo, které je dosud nejlepším výsledkem českého kamionu na Dakaru v posledních letech. o rk později obsadil ještě 3. místo v Central Europe Rally a v roce 2009 byl třetí v Silk Way Rally, v níž vloni skončil čtvrtý.
Druhá posádka týmu, nazvaná Bonver Dakar Team a vedená Tomášem Vrátným nakonec skončila při premiérové účasti na 19. místě a ověřila si, jak tvrdý je dnešní dakarský chlebíček v kategorii kamionů. Dosáhla však až do finiše, a splnila tak svůj hlavní cíl.
Konečné výsledky Silk way Rally 2011:
1. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 32:23:152. 305 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:16:413. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:38:364. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:02:305. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +2:07:096. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:07:527. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +2:12:558. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov RUS Kamaz 4326 +3:34:179. 311 Joseph Adua, Marco Ferran, Marc Torres F/E Iveco Trakker 4x4 +4:08:0710. 315 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Michael Karg D MAN TGA 18.480 +4:21:5819. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +11:14:42
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.