Co se nepovedlo den předtím, byť k tomu bylo blízko, podařilo se ve čtvrté etapě se startem a cílem v Astrachani.
400 kilometrů speciálky v Kalmycké poušti představovalo zatím nejobtížnější etapu v dosavadním průběhu rallye a i největší hvězdy automobilové kategorie poukazovaly na její náročnost a vpravdě dakarské parametry. Stephane Peterhansel se divil,, že šestihodinovou speciálku už dlouho nejel. Denní menu bylo jasné: spousta měkkého písku a malých dun, hodně pomalých skoků a "nakopávaček" ve velmi nepravidelném rytmu. K tomu prach a prašné úzké pisty. Stručně řečeno, rychlostní rekordy se nekonaly, zato vertikálních posunů získali soutěžící víc než dost. Prakticky každý, kdo dokončil, byl rád, že to všechno má za sebou, a byl zralý na kvalitního fyzioterapeuta.
Aleš vzal osud etapy do svých rukou. Postupně předjížděl všechny soupeře, kteří startovali před ním, s výjimkou prvních tří osobních aut. Na prvním i druhém kontrolním bodu postupně navyšoval náskok, ale bylo zřejmé, že druhého CP dosáhl v podstatě současně s Kabirovem i Karginovem, takže zbytek etapy dojely nejlepší tři kamiony pospolu. Je to pro Aleše druhé etapové vítězství na Silk Way Rally, to první bylo v etapě do Turkmenbaši při ročníku 2009.
"Co dodat, jelo se nám skvěle, nebyly žádné technické problémy, opravy ani navigační patálie, byť právě navigačně byla etapa rovněž nesmírně náročná. Přemýšlím, že byla možná nejtěžší, jakou jsem dosud jel, snad ani na letošním Dakaru jsem nezažil tak obtížnou speciálku. Všechny nás pořádně bolí záda, krční páteř, o zadku nemluvě. Chtějí nás tady doslova rozbít, ale tyhle soutěže zkrátka jsou obtížné. Terén byl neskutečně obtížný, série neustálých kopanců a nadskočení nebraly konce. V závěru jsme dojeli Karginova a uhnout se mu moc nechtělo, tak jsme neriskovali, byť byla šance stáhnout i jeho malý náskok," dodal Aleš Loprais, který se znovu posunul na třetí příčku absolutně, když Hansi Staceymu etapa příliš nevyšla a ztratil v ní okolo 40 minut. Na druhého Karginova však Aleš ztrácí jen 2:40 minuty.
Etapa jinak vrátila do hry ruské účastníky. Ajrat Mardějev znovu zajel dobře a poskočil o dvě příčky až na 6. místo, jeho otec Ilgizar už je desátý. Naopak drobně ztratil Franz Echter, nenápadně se na deváté příčce drží rychlý Holanďan Elfrink a další dobrý výsledek zaznamenal Jarloslav Valtr s Liazem. Pro dalšího Čecha Marka Spáčila naopak rallye po havárii bohužel skončila.
Ani den klidu nezažívá při ostré závodní premiéře posádka Bonver Dakar Teamu s Tomášem Vrátným, jejíž Tatra v dnešní etapě ležela dokonce na boku. "Byla to opravdu nesmírně obtížná etapa s úzkými pistami a spoustami malých, ale měkkých dun. Na jedné pistě jsme vyletěli ven ze zatáčky a lehli s Tatrou na bok. Za půl hodiny projížděla kolem Tatra Svobodových a pomohla nám zpět na kola, patří jí za to velký dík. Naše Tatra vypadá trochu pochroumaně, ale jedeme dál, i další etapa bude těžká," řekl řidič posádky Tomáš Vrátný.
Opravdu, další speciálka z Astrachaně do Stavropolu bude dlouhá téměř 700 kilometrů, její úvodní část se pojede znovu v Kalmycké poušti a zbytek po stepích s velkým množstvím cest. Délka 700 kilometrů se u speciálek nevidí už ani na velkém Dakaru.
1. 305 Fidaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 22:17:512. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:45:113. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:47:514. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:23:005. 309 Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +1:49:486. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +2:25:447. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +2:30:248. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:49:149. 313 Johan Elfrink, Enno Hurtulanus NL Mercedes-Benz Axor +3:28:10 10. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov RUS Kamaz 4326 +3:35:4122. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +8:24:07
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.