Co se nepovedlo den předtím, byť k tomu bylo blízko, podařilo se ve čtvrté etapě se startem a cílem v Astrachani.
400 kilometrů speciálky v Kalmycké poušti představovalo zatím nejobtížnější etapu v dosavadním průběhu rallye a i největší hvězdy automobilové kategorie poukazovaly na její náročnost a vpravdě dakarské parametry. Stephane Peterhansel se divil,, že šestihodinovou speciálku už dlouho nejel. Denní menu bylo jasné: spousta měkkého písku a malých dun, hodně pomalých skoků a "nakopávaček" ve velmi nepravidelném rytmu. K tomu prach a prašné úzké pisty. Stručně řečeno, rychlostní rekordy se nekonaly, zato vertikálních posunů získali soutěžící víc než dost. Prakticky každý, kdo dokončil, byl rád, že to všechno má za sebou, a byl zralý na kvalitního fyzioterapeuta.
Aleš vzal osud etapy do svých rukou. Postupně předjížděl všechny soupeře, kteří startovali před ním, s výjimkou prvních tří osobních aut. Na prvním i druhém kontrolním bodu postupně navyšoval náskok, ale bylo zřejmé, že druhého CP dosáhl v podstatě současně s Kabirovem i Karginovem, takže zbytek etapy dojely nejlepší tři kamiony pospolu. Je to pro Aleše druhé etapové vítězství na Silk Way Rally, to první bylo v etapě do Turkmenbaši při ročníku 2009.
"Co dodat, jelo se nám skvěle, nebyly žádné technické problémy, opravy ani navigační patálie, byť právě navigačně byla etapa rovněž nesmírně náročná. Přemýšlím, že byla možná nejtěžší, jakou jsem dosud jel, snad ani na letošním Dakaru jsem nezažil tak obtížnou speciálku. Všechny nás pořádně bolí záda, krční páteř, o zadku nemluvě. Chtějí nás tady doslova rozbít, ale tyhle soutěže zkrátka jsou obtížné. Terén byl neskutečně obtížný, série neustálých kopanců a nadskočení nebraly konce. V závěru jsme dojeli Karginova a uhnout se mu moc nechtělo, tak jsme neriskovali, byť byla šance stáhnout i jeho malý náskok," dodal Aleš Loprais, který se znovu posunul na třetí příčku absolutně, když Hansi Staceymu etapa příliš nevyšla a ztratil v ní okolo 40 minut. Na druhého Karginova však Aleš ztrácí jen 2:40 minuty.
Etapa jinak vrátila do hry ruské účastníky. Ajrat Mardějev znovu zajel dobře a poskočil o dvě příčky až na 6. místo, jeho otec Ilgizar už je desátý. Naopak drobně ztratil Franz Echter, nenápadně se na deváté příčce drží rychlý Holanďan Elfrink a další dobrý výsledek zaznamenal Jarloslav Valtr s Liazem. Pro dalšího Čecha Marka Spáčila naopak rallye po havárii bohužel skončila.
Ani den klidu nezažívá při ostré závodní premiéře posádka Bonver Dakar Teamu s Tomášem Vrátným, jejíž Tatra v dnešní etapě ležela dokonce na boku. "Byla to opravdu nesmírně obtížná etapa s úzkými pistami a spoustami malých, ale měkkých dun. Na jedné pistě jsme vyletěli ven ze zatáčky a lehli s Tatrou na bok. Za půl hodiny projížděla kolem Tatra Svobodových a pomohla nám zpět na kola, patří jí za to velký dík. Naše Tatra vypadá trochu pochroumaně, ale jedeme dál, i další etapa bude těžká," řekl řidič posádky Tomáš Vrátný.
Opravdu, další speciálka z Astrachaně do Stavropolu bude dlouhá téměř 700 kilometrů, její úvodní část se pojede znovu v Kalmycké poušti a zbytek po stepích s velkým množstvím cest. Délka 700 kilometrů se u speciálek nevidí už ani na velkém Dakaru.
1. 305 Fidaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 22:17:512. 318 Andrej Karginov, Vjačeslav Mizjukajev, Igor Děvjatkin RUS Kamaz 4326 +0:45:113. 301 Aleš Loprais, Milan Holáň, Vojtěch Štajf CZ Tatra Jamal 4x4 +0:47:514. 303 Hans Stacey, Marc Willemsen, Bernard der Kinderen NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:23:005. 309 Peter Versluis, Serge Bruykens, Harry Schuurmans NL MAN TGA 18.480 +1:49:486. 307 Ajrat Mardějev, Ajdar Běljajev, Anton Mirnyj RUS Kamaz 4326 +2:25:447. 304 Wuf Van Ginkel, Marc Wams, Gerard Van Veenendaal NL Ginaf X2222 SP +2:30:248. 302 Franz Echter, Detlef Ruf, Christoph Echter D MAN TGA 18.480 +2:49:149. 313 Johan Elfrink, Enno Hurtulanus NL Mercedes-Benz Axor +3:28:10 10. 314 Ilgizar Mardějev, Jevgenij Jakovlev, Dmitrij Sotnikov RUS Kamaz 4326 +3:35:4122. 319 Tomáš Vrátný, Petr Almáši, Radim Pustějovský CZ Tatra 815 4x4 +8:24:07
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?