Ačkoliv se Rally Jordánsko jede letos vůbec poprvé jako podnik Mistrovství světa, tak i tato soutěž má svou historii. Bohužel však informace z historie této soutěže se shánějí velmi těžko a prakticky žádné nejsou dostupné. Proto bude dnešní ohlédnutí fakticky jen shrnutím.
Jordánsko Oficiální název tohoto blízkovýchodního státu zní – Jordánské hášimovské království. Když se podíváme na sousedy tohoto království, kterými jsou Izrael, Irák, Sýrie a Saudská Arábie, tak je jasné že nejde o příliš klidný region.
Z historického hlediska je Jordánsko poměrně velmi mladý stát. Území Jordánska zažilo křižácké výpady, několik válek i dlouhá léta v cizím područí. Od šestnáctého století spadalo území pod nadvládu Osmanské říše. Tato nadvláda padla s konce první světové války.
V roce 1921 využili Britové svého vlivu ve zdejších končinách a dali vzniknout emirátu Zajordánsko. Již o dva roky později však vznikl stát Zajordánsko, stále ovšem spadající pod nadvládu Britů.
Nezávislost Jordánské království vyhlásilo v roce 1946. Od té doby se Jordánsko účastnilo mnoha blízkovýchodních válečných konfliktů. od roku 1994 je však s většinou okolních zemí v mírovém vztahu.
Takhle se jelo v Jordnásku v loňském roce.Jordánské království má rozlohu 93 200 kilometrů čtverečních a má 5,8 milionu obyvatel. Hlavním městem je Ammán. Zajímavostí je že velká část Jordánka leží pod úrovní moře. A také ač jde o blízkovýchodní stát, ropa se zde těží jen minimálně. Většina příjmů pochází z těžby fosfátů.
Historie Rally Historie Jordan Rally se datuje do osmdesátých let minulého století. Bohužel informace o konání soutěží, natož o jejich vítězích jsem nedohledal nikde na dostupných zdrojích. Jistota je jen ta, že rally byla součástí blízkovýchodního šampionátu.
Tratě rally Centrum soutěže leží asi padesát kilometrů od hlavního města Ammán. Písečné, šotolinové tratě jsou umístěny do okolí mrtvého moře a Jordánské nížiny. Jedná se také o rally extrémů. Teploty během rychlostních zkoušek nezřídka kdy přesahují 40°C. V soutěžních vozech pak panuje teplota přes sedmdesát stupňů. To je celkem slušný „záhul“ pro organismus posádek.
Shrnutí Celkově se Jordan Rally dá zařadit mezi ty obtížnější soutěže v kalendáři MS. Navíc při premiéře soutěže v MS budou mít téměř všichni jezdci stejné podmínky. Uvidí se kdo jak na tom je s fyzičkou i s rychlostí na neznámé trati. foto: www.jordanrally.com
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.