Ačkoliv se Rally Jordánsko jede letos vůbec poprvé jako podnik Mistrovství světa, tak i tato soutěž má svou historii. Bohužel však informace z historie této soutěže se shánějí velmi těžko a prakticky žádné nejsou dostupné. Proto bude dnešní ohlédnutí fakticky jen shrnutím.
Jordánsko Oficiální název tohoto blízkovýchodního státu zní – Jordánské hášimovské království. Když se podíváme na sousedy tohoto království, kterými jsou Izrael, Irák, Sýrie a Saudská Arábie, tak je jasné že nejde o příliš klidný region.
Z historického hlediska je Jordánsko poměrně velmi mladý stát. Území Jordánska zažilo křižácké výpady, několik válek i dlouhá léta v cizím područí. Od šestnáctého století spadalo území pod nadvládu Osmanské říše. Tato nadvláda padla s konce první světové války.
V roce 1921 využili Britové svého vlivu ve zdejších končinách a dali vzniknout emirátu Zajordánsko. Již o dva roky později však vznikl stát Zajordánsko, stále ovšem spadající pod nadvládu Britů.
Nezávislost Jordánské království vyhlásilo v roce 1946. Od té doby se Jordánsko účastnilo mnoha blízkovýchodních válečných konfliktů. od roku 1994 je však s většinou okolních zemí v mírovém vztahu.
Takhle se jelo v Jordnásku v loňském roce.Jordánské království má rozlohu 93 200 kilometrů čtverečních a má 5,8 milionu obyvatel. Hlavním městem je Ammán. Zajímavostí je že velká část Jordánka leží pod úrovní moře. A také ač jde o blízkovýchodní stát, ropa se zde těží jen minimálně. Většina příjmů pochází z těžby fosfátů.
Historie Rally Historie Jordan Rally se datuje do osmdesátých let minulého století. Bohužel informace o konání soutěží, natož o jejich vítězích jsem nedohledal nikde na dostupných zdrojích. Jistota je jen ta, že rally byla součástí blízkovýchodního šampionátu.
Tratě rally Centrum soutěže leží asi padesát kilometrů od hlavního města Ammán. Písečné, šotolinové tratě jsou umístěny do okolí mrtvého moře a Jordánské nížiny. Jedná se také o rally extrémů. Teploty během rychlostních zkoušek nezřídka kdy přesahují 40°C. V soutěžních vozech pak panuje teplota přes sedmdesát stupňů. To je celkem slušný „záhul“ pro organismus posádek.
Shrnutí Celkově se Jordan Rally dá zařadit mezi ty obtížnější soutěže v kalendáři MS. Navíc při premiéře soutěže v MS budou mít téměř všichni jezdci stejné podmínky. Uvidí se kdo jak na tom je s fyzičkou i s rychlostí na neznámé trati. foto: www.jordanrally.com
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?